Ketelaars Watch "New project"

Verspaanen + perslucht = plakoog

Ik begrijp het ook niet helemaal, maar ik vind ze met een schreef echt mooier.
De meeste kranten, zo niet alle kranten, maken gebruik van letters met een schreef. Zonder dat de lezer er zich bewust van is, levert dat een rustiger leesbeeld op.

1 like

OK, dan snap ik jou wel; je vindt het mooier.

Ik werk in een tijdschriften-drukkerij, kom dus heel veel verschillende lay-out’s en letterfonts tegen. Letterfonts zijn in aantal fors gegroeid sinds de digitalisering. De keuze is enorm.
Een verrijking, waarbij overigens de uitdaging voor de opmaker/vormgever groter is geworden. Als de vormgever het juiste letter-, en cijferfont gevonden heeft, passend bij lay out en beeld, is het een feestje :blush:

Tussen haakjes :
Wat ik altijd byzonder heb gevonden is dat zelfs de taal (nederlands-duits-engels, enz enz) van invloed is op het totaalbeeld van gezette tekst. (als je meer wil weten stuur ik je een pbtje met voorbeelden)

Die lijn doorgetrokken naar het ontwerp van Stefan: ook in de opmaak van de wijzerplaten zie je dat terug (what’s new :grin:)
Soms levert afwijken van traditie onverwacht mooi resultaat.

3 likes

Romeinse cijfers zijn nog beter, prachtig :heart_eyes:

Mooi inhoudelijk antwoord! Bedankt, je hebt echt een visie!

1 like

Kwam deze tegen… next gen?

2 likes

De schreef van een letter geeft een horizontale houvast, wat het makkelijker maakt om te lezen wanneer er woorden worden gevormd.

2 likes

Yep!
En ten aanzien van de Romeinse cijfers op de ring van een Ketelaars kan het zomaar zijn, dat, al is er geen “horizontaal houvast” (mooi gezegd!), die schreven zomaar fungeren als een soort grond onder de voeten. Het zou een experiment kunnen zijn: een ring met Romeinse cijfers met schreef versus een zonder schreef. Wat oogt het fraaist?

2 likes

Dit gebeurt inderdaad vaak omdat je dan 4x een getal met I hebt + 4x een getal met de V + 4x een getal met de X. Geeft een stukje rust en gelijkmatigheid.

2 likes

Ik vind het een mooi resultaat Stefan!
Steekt weer met kop en schouders boven je laatste ontwerpen uit. Ook juweeltjes, begrijp me niet verkeerd :wink:

Maar dit en het hele totaalplaatje wat je nu hebt opgebouwd en wat je wilt neerzetten klopt nu helemaal :+1:
Ondertussen weet je wel dat ik in jou een hele grote horlogemaker zie en je nog maar net onderweg bent. Ik geniet van elke stap waarin je ons laat meekijken en weet dat het nog slechts wat droogneuken is.
Het echte werk moeten we nog gaan meemaken :ok_hand:

Heerlijk, ga dus zo door Stefan

9 likes

Goed gezien Watchert :innocent:

2 likes

image
Toevallig had ik deze al tussen mijn tekeningen staan. Vorige maand kwam ik op dit idee.

@Da_Watcher Je reacties zijn altijd een lust voor het oog om te lezen! bedankt voor je vertrouwen en het volgen van mijn reis!

Romeinse cijfers wijzerplaat versie 2 is in de maak. De voorgaande was een template van het internet geleend. Vandaag een eigen strakkere versie gemaakt:

Oude versie:

Nieuwe versie:

Verder heb ik sinds lange tijd eens 3 dagen niks gedaan. Even opladen na alle drukte. Dus we kunnen er weer met frisse moed tegenaan! Ik merkte dat ik wat minder scherp begon te worden, vandaar dat het ook nodig was.

19 likes

Straks begin je nog met het emailleren van je wijzerplaten :wink:

Een Ketelaars Terra Émaille Grand Feu. I am so game.

3 likes

Wie weet! Maar eerst er voor zogen dat ik kan leveren. Daarna ga ik weer nieuwe trucjes uit proberen te halen.

3 likes

37 likes

Hi Stefan,

Ik vind het lastig om onder woorden te brengen, maar ik hou van j… euh… nee dat bedoel ik niet.

Wat ik lastig vind onder worden te brengen is dat met het uren wiel met Romeinse cijfers het horloge iets van het minimalistische verloren heeft. Ik heb hem niet in het echt gezien, maar op de plaatjes vind ik hem net iets ‘over’

Alles ziet er mooier afgewerkt, strakker en beter dan het vorige model. Er zijn veel kleine dingetjes die deze weer mooier maakt dan de ‘mijne’. Maar juist het minimalistische dat ik juist zo waardeer aan jouw stijl wordt voor mijn gevoel minder door de ‘tijd ring’.

Jouw klanten willen een kunstwerk. Als ze de tijd wilden weten kochten ze wel een Casio. :upside_down_face:

Weet niet of @royke74 het met mij eens is, die heeft hem al gezien in het echt.

Dit is toch kunst. :heart_eyes:

9 likes

Ik vind hem geweldig! :heart_eyes:

Alleen jammer dat je als achtergrond voor je foto’s hebt gekozen voor een advertentie van een ander horlogemerk.

3 likes

Als je Stefan lief aankijkt wil hij voor jou best een streep-index versie maken…

2 likes

ik denk niet dat ik een streepje voor heb. Ik ben al een van de gelukkigen die een horloge mocht afnemen in de ‘goede tijd’. :sunglasses::+1:

2 likes

Ik ben het deels met jou eens (toevallig hierover nog met @stefanketelaars gesproken) …Ik bedoel ; bij jou ontwerp is de ‘streep’ index perfect. Dat komt misschien mede door de lange hands waardoor de afleesbaarheid al voldoende is.
Bij het ontwerp waar Stefan nu mee bezig is vind ik de roman indices een grote sprong vooruit in de mate van afwerking en zeker ook de afleesbaarheid van de tijd. Misschien omdat de balans beweegt en bijna dezelfde afmeting heeft als de uren dial, was het met streepjes een beetje verwarrend kijken.
Mijn mening is dus; deze ring met (overigens perfect gefreesde) roman indices is zeer zeker wederom een grote stap vooruit in de ‘high end’ afwerking.

7 likes