Kickstarter watches (ongoing topic)

Merken als Rolex en PP’s zijn IMHO zijn ook op marketing gestoeld. Waarom denk je dat deze merken zo bekend zijn, terwijl er ook vele andere merken zijn, die ook uitstekende horloges maken?

Uit 2 tijdschriften die deze week bij me thuis liggen (ik moet sommige dingen bijhouden, het zijn up-market bladen):

Rolex: WHEN YOUR PASSION INSPIRES THE WORLD, YOU’VE MADE HISTORY.
PP: You never actually own a Patek Phillipe. You merely look after it for the next generation.
Breitling: 60 YEARS OF ADVENTURE AND DISCOVERY
ZENITH: THE FUTURE OF SWISS WATCHMAKING

Trickle-down. En dit week na week na week. Jaar na jaar. Het verhaal is wellicht subtieler (hoewel, hoofdletters :wink:), maar waar denk je dat de reputatie vandaan komt? Kortom, door een aspirational brand te creëren.

Waar Filippo Loretti zich tegen afzet… Cirkel rond.

5 likes

Inderdaad.

Sponsor ship van de F1 kost ook bijna niks…:innocent:

4 likes

Yep…heel circuit hangt vol met 100m lange borden Rolex…tevens de timmer continu in beeld. Wimbledon zelfde verhaal.Veel f1 teams rijden natuurlijk met horlogesponsors …Ferrari hublot…Red bull tag…Mercedes iwc. …Williams oris. Alle grote sportevenementen hebben continu de tijd in beeld met een naam van een merk vermeld…dus niet ff een flash, nee non-stop.Omega,Longines zie je uuuurenlang non-stop .Dat kost wat ja.

1 like

Dat is natuurlijk helemaal waar! Andere merken met minder geld in kas kunnen in vele mindere malen adverteren (in ieder geval niet bij de F1, Olympische Spelen etc. :joy:)

Elk merk heeft wel een pakkende slogan en wat mooie afbeeldingen van hun product. Alleen op Kickstarter blijft het hier vaak niet bij, er wordt tevens een verhaal bij verzonnen wat in mijn ogen soms niet helemaal klopt. Een beetje wat Invicta doet. Zogenaamde kwaliteit, hoge UVP’s waar je vervolgens 90% korting op krijgt en een opgepoetst verhaal over de merkhistorie. De door jou genoemde merken doen dit niet. Dit bedoelde ik met ‘zichzelf verkopen’. De horlogemerken die zoals jij zegt miljoenen uitrekken om bij toptoernooien in beeld te zijn, doen dit om de naamsbekendheid in stand te houden en verder te vergroten. Maar als ik de Rolex-timer in beeld zie tijdens Wimbeldon, heb ik niet het idee dat ik in de zeik genomen word; en dat gevoel heb ik bij het lezen van een advertentietekst op Kickstarter soms wel. :hushed:

Why pay lots of money for a luxury watch when you can buy our run of the mill kickstarter watch? Gaap. Altijd hetzelfde.

1 like

Helaas nemen merken als Rolex, Tag Heuer, Omega, Seiko, Tissot,… mensen continu ’ in de zeik’.
Het gaat erom on een bepaald soort imago te creeeren, zodat zelfs de meest kritisch consument, die zogezegd enkel “kwaliteit” wil, zichzelf beet neemt en veel te veel uitgeeft aan een Rolexje of Omega.

İt’s all about messing with people’s minds.

we dromen van een Rolex, als het dan eindelijk zover is, zijn we al lang verblind door marketing trucjes en vinden we het doodnormaal om 5,6,7,8 ton neer te tellen…

1 like

Omdat het gedeeltelijk waar is.

Om horlogemerken, in het bijzonder Rolex, hangt zeker een imago. Voor een Rolex of ander duur horloge betaal je inderdaad veel te veel, anders zouden ze nooit miljoenen winst kunnen maken. Toch krijg je er wel wat voor. Rolex horloges zijn imho prachtig en met veel zorg afgewerkt. Maar het doel van ieder bedrijf blijft natuurlijk zoveel mogelijk geld verdienen. Luxeproducten zijn nou eenmaal aan de prijs. Alleen krijg je er meer dan gebakken lucht voor terug.

Als je een Rolex koopt en je houdt hem levenslang, dan kan ik nog volgen en snap Ik de aankoop.
Koop je er 1 om na een paar jaar te verkopen, dan is je verlies sowieso groter dan wanneer je een Kickstarter koopt en heb je je laten vangen aan de psychologie achter de marketing.
Tenzij je zwemt in het geld en nog amper besef hebt van de waarde van 5000 euro

Relatief schrijft een Rolex amper af. Als je deze in de stickers in de kluis mikt en hem er na 5 jaar uit haalt voor de verkoop zul je zien dat de jaarlijkse prijsstijging van het merk best gunstig voor je kan uitpakken. Doe je dit bij een doorsnee kickstarter dan schrijf je makkelijk de helft af…

Ja geweldig! Koop hem om hem vooral in een kluisje te bewaren en er niet Van te genieten !

What’s the use???

2 likes

invicta hoeft geen historie op te poetsen: het is een van de oudere, van origine, Zwitserse merken.
zie elders op dit forum.

Met de huidige rentes op “veilige” staatsobligaties zoekt men alternatieven om vermogen vast te zetten. Het scenario wat ik omschreef is om de afschrijving tot een minimum te beperken maar zelfs een jong gebruikte stalen Rolex in complete set is vaak niet heel veel goedkoper dan een nieuwe.

Horloges als belegging, dus?
De bedoeling van beleggen is dat het uiteindelijk geld oplevert, dat doet een Rolex dus meestal niet.

En dat heeft al helemaal niks meer te maken met de liefhebberij voor horloges

Geen belegging maar een store of value. Ik boorde dit onderwerp aan omdat jij beweerde dat het verlies bij verkoop groter is bij een Rolex dan bij een kickstarter. Dit hoeft in relatieve zin zeker niet waar te zijn aangezien er altijd markt is voor een tweedehands Rolex en een kickstarter project toch wat trendgevoelig is.

1 like

Ff genoeg van het gezeik. Het is duidelijk dat @Tissot75 geen fan is van grote merken en het liefst houdt bij “back for buck” horloges.

Nu terug op topic

Ik zie veel kickstarters projecten met allemaal dezelfde strategie. [quote=“Selie, post:105, topic:83244, full:true”]
Why pay lots of money for a luxury watch when you can buy our run of the mill kickstarter watch? Gaap. Altijd hetzelfde.
[/quote]

Maar resultaat is niet altijd zoals het uitkomt.

Veelal goedkoop uurwerk met een mooie kast (al dan niet goed afgewerkt) maar je betaal toch gauw €200-400 en nog ex verzend en belastingen.

Voor hetzelfde bedrag heb je een mooi seiko, citizen, orient, hamilton, etc voor.
Het “back for buck” gehalte bij kickstarter is niet zo geweldig.

Ik loop niet meer zo warm van kickstarter na meerdere projecten te hebben gesponsord.

Nieuw kickstarter horloge in aankomst van Klokers.
Leuk design. Simpel quartz uurwerk. Maar toekomstig retail prijs op €400.

1 like

Nee.
Ik probeer aan te geven dat een Kickstarter niet per se slecht is.
Kijk anders ff naar Christopher Ward.
Prachtige horloges met dito afwerking voor een tiende van de prijs van een Rolexje

“Bang for the buck” dus

1 like

Natuurlijk zijn andere horloges ook prachtig afgewerkt en goedkoper.

Maar om onder de streep een auto metafoor uit de klei te trekken: een nieuwe Skoda is ook geweldig afgewerkt (en voorzien van ALLE opties) en toch rijden de meeste mannen toch liever een BMW of een Audi.
Die Skoda brengt je ook veilig, warm en prettig van A naar B maar het is niet alleen maar vervoer; het is emotie, status en uitstraling.

Net als horloges en horlogemerken; het is geen rationele aankoop want dan hadden we allemaal met een Casio van 18 euro gelopen, :smirk:

Christopher Ward stond mij bekend als een hommage merk. Begin laatste tijd iets meer een eigen smoel te krijgen en dat gaat gepaard met prijsverhogingen. Voor dat bedrag wat ze nu vragen 0,8-3K, is er meer keuze mogelijk.

Maar CW staat mij bekend om zijn 50% off acties en wel meerdere keren per jaar. Je zal maar buiten de actie periode gekocht hebben. Is je horloge meteen gehalveerd in waarde. :scream::scream:

Nog steeds “bang for buck”??

2 likes

De spreekwoordelijke spijker op zijn kop