Kleine barstjes in de rand van plexi, Rolex Oysterdate 6694

Dag horlogeliefhebbers!

Ik ben Stijn, afkomstig uit Belgisch Limburg en lees al ongeveer een jaartje mee op dit (bijzonder interessante) forum bevolkt door gepassioneerde horloge-lovers. Ik heb een kleine collectie van drie horloges, waarvan eentje deze Oysterdate Precision is. Begin deze week merkte ik een drietal kleine barstjes in het plexiglaasje op. Ze zitten allemaal tegen de bezel aan, dus aan de rand. Net of daar teveel druk ontstaat o.i.d.

Enkel het grootste barstje kreeg ik vastgelegd op de foto (smartphonefoto’s …). Dat zit tussen 10 en 11 uur.

Heeft iemand een idee hoe deze barstjes/scheurtjes kunnen ontstaan? En aansluitend: om het plexiglaasje te vervangen, waar zouden jullie heen trekken?

Hierbij nog de fotootjes!

Veel groeten,
Stijn

3 likes

Dit komt nog voor door ouderdom, je kan een nieuwe plexi laten monteren.

Kijk even dit topic door daar is het ook aangehaald en hersteld

Ik merk dat bij veel vintage horloge het plexi barst. Veel mensen zijn er fan van, ik vanwege de barstgevoeligheid niet zo. Gelukkig is een nieuw glaasje niet een heel groot probleem bij zo’n Rolex.

2 likes

Hoe oud is dit klokje ?

Ok dankjewel, deze ga ik even doorlezen!

De exacte leeftijd weet ik niet precies. Aan de hand van het serienummer zegt het internet 1978.

1 like

Waarom heeft Rolex, een duur kwaliteits merk, plexiglas in zijn horloges? En geen kristal of zoiets ?

1 like

Veel rolexen kregen in de loop van de jaren 80 pas een nieuw soort glas, toen stapten ze wel meteen over van plexi naar saffier. Het duurde ook tot 1977 voordat rolex modellen met een quickset voor de datum ging maken. Ze liepen vroeger met bepaalde dingen wel achter :wink:

1 like

Voor veel toepassingen is plexiglas vaak nog steeds een betere keuze, breukgevoeligheid is veel lager bij plexi.

https://www.clockmaker.com.au/watchmaker/glass.html

wat is het Plexiglas in een horloge eigenlijk? is het de kunststof genaamd PMMA:

Of is het Polycarbonaat? (Lexan)

Dat is heel wat anders.
Dat is veel slagvaster Wordt ook gebruikt bij machines als bescherm ruit.
Breekt haast niet maar vervormt.
Plexiglas breek veel sneller
Is dus heel ander materiaal
Lexan en makrolon is het zelfde Volgens mij Engels en Duits

Plexiglas wordt onder spanning, letterlijk samengedrukt in de opening van de kast gezet, als het glas wordt losgelaten dan vult hij de ruimte op en zit vast. Bij mineraal glas of saffier zit er tussen het glas en de kast nog een ring waar het glas tussen wordt geperst.

Die barstjes zijn een natuurlijk gevolg, maar voor de zekerheid zou ik hem toch laten vervangen. Op den duur wordt het toch erger.

Nieuw glaasje er in en klaar…

Origineel Rolex of een alternatief merk… wat je er wil voor betalen bepaald de prijs.

Kan bij Rolex of bij een goede horlogemaker. ( In Limburg ken ik wel een goede )

Dat adres van die Limburgse horlogemaker mag je me altijd bezorgen, dan ga ik daar na deze crisis eens langs. Bedankt!