Komt de gekte tot een einde?

Continuing the discussion from De gekte gaat vrolijk door (Deel 2).

Previous discussions:

“Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als de witte Explorer II zomaar richting de 15k marchandeert.” JPM - Januari 2022 ©.

Zonder grappen ik denk dat de Explorer II net als de Seadweller altijd een beetje achter de kudde aan zal blijven hollen en tot de minst populaire modellen zal blijven behoren doordat ze een beetje ‘anders’ zijn en bovendien een heel stukje groter. Dat er nu even iets minder witte liggen bij grijze handelaren is denk ik te wijten aan toeval.

1 like

De witte Explorer II lijkt tegenwoordig ‘populairder’ te zijn dan de zwarte. Dat was vroeger toch echt andersom :thinking:

1 like

Interessante gedachtegang. De vraag is? Wie/Wat is de kudde? De mensen die de populaire Rolexen kopen? Of zijn de populaire modellen de kudde?

Ik zeg gewoon eerlijk dat dankzij de verminderde populariteit van de Explorer 2 ik deze voor een voor mij acceptabel bedrag heb kunnen kopen. Gelijktijdig vind ik 11k plus voor een stalen toolwatch eigenlijk compleet van de pot gerukt. Voor 11k had ik ook een Honda CBR1000 RR Fireblade van een paar jaar oud kunnen kopen. Nu heb ik aan mijn Honda CB650r voorlopig wel even genoeg. Maar om het even in perspectief te plaatsen. 14k, 15k plus voor een stalen sport Rolex zoals een Sub of GMT 2 kan en wil ik niet maar mijzelf toe verantwoorden. Ze zijn het objectief gezien gewoon domweg niet waard voor wat je er voor krijgt.

Nu zie je de Explorer 2 ook al die kant op kruipen. Zeker als de grijze dealers straks nieuwe 2022 uitvoeringen krijgen aan geboden. Ik zag dit voor mijzelf al een beetje aankomen en dat is ook de reden dat ik nu de exp. 2 heb gekocht. Eind dit jaar liggen de prijzen ook gewoon 1 tot 2 k hoger (of meer) dan nu. Voor mij de “laatste” kans om een professional toolwatch te kopen voor een acceptabel bedrag. Dus eigenlijk ben ik blij dat de Exp 2 de kudde tot nu heeft gemist :smiley:

Onder de streep loop je niet zoveel risico want de waarde blijft wel in het horloge zitten.

De Exp 2 vind ik trouwens wel de meest pure toolwatch die Rolex in de collectie heeft zitten, gewoon niks “kitscherig” aan. Niet de mooiste maar wel mooi genoeg om het model op waarde te beoordelen. De oranje accenten zijn historische correct net als de stalen bezel. Ook blij toe dat Rolex het bij de stalen bezel heeft gehouden en er geen glimmende keramische bezel heeft opgezet. Zou veel afbreuk aan het model hebben gedaan.

Maargoed lang verhaal… enige wat ik wil zeggen… wil je nog een stalen prof. Rolex acceptabel boven list aanschaffen. Wacht dan niet te lang. IMHO.

6 likes

Ik ging dus even voor de grap kijken wat m’n Root Beer tegenwoordig doet. Dat was even schrikken. Umm, wat is daarmee gebeurd?!?

Goedkoopste gedragene op C24 (jaja ik weet het maar toch) 24k :scream:

1 like

Om te beginnen was de oudere variant - al is het verschil met de huidige summier - voor (heel) veel mensen te groot. Grotere horloges zoals deze en de eerder genoemde Seadweller(s) zijn om die reden gewoon minder populair omdat de goe-gemeenschap geen 18-21 centimeter polsen heeft. Minder bemind maakt minder gevraagd. Datzelfde geldt over het algemeen voor witte wijzerplaten. Men zegt niet voor niets ‘met een witte blijf je zitten’. Leuk in een collectie voor afwisseling maar over het algemeen niet ‘je enige horloge’. Voeg er dan nog wat eigenaardigen aan toe zoals de oranje wijzer en de stalen bezel (krasgevoelig) en je begrijpt dat het niet het snelste renpaard van stal is. Mij best hoor. Ik geloof heus dat ze (iets) zullen stijgen maar altijd in het kielzog van de Submariner en GMT’s. Met andere woorden hij stijgt misschien met de markt mee maar overtreft nooit de andere modellen in prijs.

Het is gewoon een tof horloge en ik ben blij dat ik er eentje heb, maar ik snap heus dat een GMT Pepsi of een plain jane Sub iets populairder is.

2 likes

Te groot, te klein daar ben ik eigenlijk voor mijzelf nooit zo mee bezig geweest. Ik heb een Victorinox chrono automaat die 45 mm is. Hiervoor een Panerai PAm 359 gehad met 44mm ook een klatser… menigeen zou hebben gezegd te groot mijn pols. Maar dat heb ik zelf nooit zo ervaren. Alleen de Rolex Deepsea Seadweller vond ik te lomp. Die heb ik naar 2 jaar weg gedaan. Hij zat gewoon niet lekker om de pols. Kantelde steeds wat weg.

Om het in perspectief te plaatsen is de Exp. 2 voor mij zeker niet te groot. Snap best dat een ander daar weer anders over denkt. Ik denk zelf dat 1 van de belangrijkste redenen is waarom de exp 2 altijd in de schaduw is blijven staan van de Subs, GMT’s; dat is het ontbreken van een draaibare bezel. Die heeft praktisch gezien echt wel wat extra voordelen zoals een korte tijdspanne timen.

Wit of zwart was voor mij geen moeilijke keuze. De zwarte vind ik domweg mooier.

2 likes

Bewaren je hebt een unieke mis-print :thinking:

2 likes

Boehoehoe ik typ niet maar ik raaskal. Aangepast.

2 likes

Ja ik heb ook een Deepsea weggedaan om die reden, al is de SD43 die ik nu heb ook op de schopstoel beland omdat hij gewoon niet comfortabel draagt (voor mij). Ach laten we het maar weer over prijzengekte gaan hebben. 30.000€ voor een GMT Pepsi bijvoorbeeld. Hatsjee

4 likes

Belachelijk.
Ik weet dat ik makkelijk praten heb, omdat ik er vandaag eentje voor list heb opgehaald, maar meer dan list is hij, objectief bekeken, eigenlijk niet waard.
Ik merk nu wel dat ik er voorzichtiger mee omga door die verdomde marktwaarde.
Avondje stappen in Amsterdam bv doe ik niet met de Pepsi, terwijl ik het voorheen altijd wel deed met GMT’s en Sub’s

7 likes

Dat gaat over.

Ofwel direct verkopen ofwel dragen en de dagwaarde loslaten en t als gewoon n horloge beschouwen.

Anders zal je niet ten volle genieten van t horloge en je toch wel bevoorrechte positie.

Wat wil je? 10-12k extra op je rekening, bij de rest van de hoop, of een pepsi aan list om je pols?

afbeelding

6 likes

Hij gaat sws niet weg, maar ik heb het meer over boefjes in steegjes.
Voor mij is de marktwaarde slechts een academische waarde, maar door de hype en de marktwaarde, ben je wel gelijk een doelwit in bepaalde situaties, zoals halfbezopen, s’nachts uit de kroeg lopen, en wachten op een uber

2 likes

Ah ja ok. Dat geldt ook voor n grijs gekochte hoor. Misschien nog meer…

Geniet ervan! En congrats!

1 like

Airking bijna discontinued?
20k Airking :moneybag::fire::tada:

8 likes

Haha lekker hypen :grinning:

1 like

Shit he? Had jij die nu maar hè? :rofl:

2 likes

Als hij erin blijft zal hij ook naar de 15 gaan.

Hahaha dat drinken is het dus…alweer​:rofl::joy:

2 likes

Drinken doen we allemaal toch? Zit nu ook aan dalmore na een nachtdienst :sunglasses:

1 like