Live Vanuit de Werkplaats van DUMET

Door persoonlijke omstandigheden is het een tijd erg stil geweest rond mijn persoontje, maar inmiddels gloort er weer licht aan de horizon…

een aantal maanden geleden heb ik een werkplaats kunnen huren, en in de tussentijd ben ik tussen de bedrijven door de boel aan het “inrichten”.

Ruim 30m² staat me hier ter beschikking.
Beton vloer, vlak en strak, momenteel 2 TL bakken aan het (balken) plafond.

'k heb een tweede gereedschapswagen aangeschaft, in dezelfde tint blauw als de kolommen (Blauw is mijn bedrijfskleur, dus dat kwam mooi uit)
Er stonden nog 2 kasten in de ruimte die de vorige huurder er achtergelaten heeft, die kon ik zo overnemen, en daar staat een deel van mijn gereedschap in, evenals onderdelen voor werkbanken.

wat op de foto in de hoek staat, is een werkbank waar ik aan begonnen was in mijn vormalige “knutselhok”, de garage bij mijn ouders.
Zo’n garage dat houdt met 20m² wel op, ik heb hier 1½ keer zoveel ruimte, en ook in een gunstiger vorm.

Zodra ik deze ruimte had, de delen ingeladen, en naar mijn werkplaats gebracht, inmiddels is de derde werkbank alweer in vergevorderde staat van opbouw in deze ruimte

Ik heb ook een paar Stalen schragen gekocht, die in hoogte verstelbaar zijn, stuk buisisolatie er bovenop, zodat ik de werkbladen niet beschadig,

Ook te zien op de foto: de voornoemde 2 kasten van de vorige huurder, mijn MIG lasapparaat, Gereedschapwagen, en de Makita-koffer waar ik mijn bovenfrees met alle toebehoren in bewaar.
die koffer staat op een Tampondrukmachine die ik kon overnemen, de luchtleidingen moeten vervangen worden, alsmede ook een aantal ventielen, en om dat te testen staat er ook nog een flinke compressor.

Die Compressor is aangeschaft ten tijde van de fabricage van de Subdelta Periscope die een gestraalde kast hebben.
Thuis staat nog mijn straalkast, mijn draaibank, en mijn freesbanken.

Binnenkort wordt staal ingekocht om onderstellen te maken voor die machines.

Met de verhuurder ga ik binnenkort ook een aantal wandcontactdozen plaatsen, momenteel ben ik voor electriciteit in de werkplaats afhankelijk van een stekkerdoos en een verlengsnoertje, niet echt een optimale situatie.

380 V is er ook aanwezig, echter heb ik daar maar 1 contactdoos voor, en net op een onhandige plek.

de grote opening naar de rest van het pand, daar komt een schuifdeur in, en er komt een loopdeur naar mijn ruimte, direct vanuit de buitenmuur.
een “eigen ingang” dus

die 380 V is wel prettig… want.

Deze machine komt vandeweek naar mijn werkplaats:

een AGIE 45 K Zinkvonk machine, Wat je daarmee kan?.. Veel!.. je “verspaant” metaal ermee door een Electrode in het materiaal te laten zinken.
Dit zinken kan door het middels een vonk tussen electrode en werkstuk het werkstuk weg te “eroderen”

Ik kan deze machine onder andere gebruiken voor het maken van scherpe binnenhoeken tussen de lugs, het verfraaien van Bruggen en platen van uurwerken, het in relief aanbrengen van logo’s op kronen en achterdeksels, het maken van holtes in de zijkant van horlogekasten of het maken van holtes bovenop bezels.

de vorm van de electrode bepaalt de vorm van de holte.
Snel gaat het niet… maar wel automatisch, en zeer precies.

Met een slim vormgegeven electrode zou ik ook blinde lugholes loodrecht in de lugs kunnen vonken (Ik moet nog even uitzoeken of de machine ook omhoog kan vonken, dan hoef ik de horlogekast niet eens om te draaien, anders moet ik gewoon een rotatie as bouwen, en dat is ook niet heel spannend…
Zo’n rotatie-as heb ik tenslotte ook al op de Freesbank voor het frezen van horlogekasten.

De komende tijd gaan ook de Machines die nog thuis staan naar deze werkplaats, en er komt nog een PC te staan voor het maken van programma’s voor met name de Freesbank die ik voor de Horlogekasten gebruik.

De andere freesbank zal worden aangepast voor het boren van profielen voor de werkbanken, dat hoef ik maar één keer te programmeren, en die programma’s komen onder een sneltoets, dus dan is het slechts een kwestie van profiel in de machine klemmen, bewerking kiezen, startknop drukken

Er staat dus heel wat op de rit voor de komende periode… na alle tegenslag die ik gehad heb, is het nu tijd om vooruit te kijken, en vooruit te werken.

134 likes

Mooi streven. Daar wens ik je veel succes mee! :ok_hand:

2 likes

Heel veel succes, ziet er al goed uit! :facepunch:

2 likes

Mooi dat je weer vooruit kunt kijken. Leuke vooruitzichten in de planning dus je kunt lekker aan dr slag. Veel succes en plezier!

2 likes

Lekker man, beetje hobby’en.

Hey vraagje; heb je toestemming voor deze verkapte reclame campagne?

En gezien het over je werkplaats gaat, moet deze niet in Off-Topic?

8 likes

Ik snap er geen bal van, maar jij ongetwijfeld wel. Succes in ieder geval…:+1:

3 likes

Er zitten niet alleen leuke vooruitzichten, maar ook leuke projecten in de planning.

Waaronder een Zakhorloge, klantspecifiek, Ik wil daar een UNITAS 6497 in monteren, en het bedrijfs logo van de klant in de wijzerplaat aanbrengen op de plaats van de subseconde.

Met de zinkvonk machine moet ik ook het uurwerk wel kunnen “pimpen” en dat ben ik zeker van plan, dat gaat een mooie “testcase” worden.

4 likes

Er zijn wel meer mensen die de “Vruchten van hun noeste arbeid” tonen… lijkt me geen probleem?

13 likes

Leuk juist om te zien hoe je alles maakt enne je bent ook niet de enige die een eigen topic heeft. Zo lang je er geen prijzencircus van maakt, lijkt mij dat er helemaal niks aan het handje is. :slight_smile:

3 likes

Nou, daar zijn de meningen over verdeeld.

Zodra er een (indirect wellicht) financieel belang bij een post of topic is dan is het niet toegestaan dacht ik.

@Jur schijn uw licht

Ik ben benieuwd straks naar de foto’s

U wil een foto van mijn zoon?

35 likes

40 seconden is toch geen noeste arbeid?

24 likes

Dat kan heel mooi worden, mooie werkplek!!

1 like

Dat is 4x de 100m sprint van Bolt hè Roald. Probeer het eens in die context te bekijken.

11 likes

Goed punt :laughing:

3 likes

Gelukkig ook in blauw.

1 like

Ja… mazzeltje, ze hadden geen andere kleuren :frowning::rofl:

1 like

Ziet er mooi uit, dat er maar veel Dumet horloges gemaakt mogen worden. :+1:

4 likes

Succes, Arie!

3 likes