Live Vanuit de Werkplaats van DUMET

Gelukkig weten wij hier wat je bedoelt :grin:

Succes :+1:

4 likes

Kan best gaaf zijn, al is matzwart écht een lastige kleur om goed gespoten te krijgen. Je kan zo de focus leggen op andere delen van het horloge, als de wijzers of evt indices:

3 likes

Uiteraard een kwestie van smaak maar ik vind het altijd mooi om te zien hoe het licht speelt met een wijzerplaat, en dat ben je dan helemaal kwijt, het is altijd een zwart gat.

Gewoon matzwart kan wel mooi zijn inderdaad, dan blijven je details zichtbaar.

1 like

Die moser vantablack vind ik echt heel vet.

Lekker bezig Arie!! Die sunburst komt heel mooi uit de verf :sunglasses: Ga zo door!:ok_hand:

1 like

Hoi Jan,

Mooie vordering maar ja daar is ie

Kan het zijn dat je een te brede borstel gebruikt. Het valt me op dat de sunburstgroeven over een behoorlijke breedte evenwijdig lopen met elkaar terwijl alle groeven toch vanuit het midden naar buiten moeten gaan?

Even een voorbeeldje van zomaar een horloge van zomaar iemand op dit forum. Zie je het verschil?

6 likes

als dat daadwerkelijk het geval zou zijn… zouden ze dan elkaar niet kruisen in het midden van de wijzerplaat?..

Ja dat is precies wat ze doen. Ze kruisen elkaar over de wijzer-as. De borstel moet dus vrij smal zijn en de wijzerplaat moet denk ik stapsgewijs draaien tijdens het borstelen. Dat staat geloof ik ook ergens hierboven bij dat voorbeeld.

Het idee van sunburst is natuurlijk dit:

Hoe het licht er ook opvalt, je hebt altijd die schittering (sunburst).

6 likes

U maakt mij duizelig.
Ik word in een parallel universum gezogen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Mazzelpik :+1:

1 like

Ca. 2:42 zie je hoe sunburst wordt aangebracht bij Breitling:

Kort, maar wel duidelijk IMHO.

Je ziet dat er hier een soort vloeistof bij wordt gebruikt. Wellicht een (extra) reden waarom de wijzerplaat horizontaal ligt :wink:

2 likes

Ik moest even terugscrollen maar hier leg je het ook duidelijk uit. Lijkt me wel dat de wijzerplaat heel langzaam moet draaien om ‘vegen’ te voorkomen.

2 likes

Zag net dit artikel:

2 likes

For the enthusiast I will say that it doesn’t looks like so difficult to build such a machine.

:see_no_evil:

1 like

:joy: Maar het lijkt wel meer op sunburst dan :+1:

1 like

Juist… zo zien die borstels er dus uit… 'k heb grote rollen messingdraad van 0.25 mm in huis (Draadvonkmachine gebruikt deze draad)… daar kan ik wel een paar meter van missen…
eens zien of ik zelf zo’n borstel kan maken… plaatje Plexi in de draaibank, zo groot mogelijke diameter draaien, en dan op de freesbank de gaten erin boren voor de “haren”.

'k vermoed dat er in het “Water” ook wat slijpmedium hebben zitten… Arkansas poeder of diamantine, en een beetje sop zodat 't medium beter blijft zweven in de vloeistof…

'k ga daar eens mee aan de slag…

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden… je kunt een sunburst slijpen, of borstelen, en de slijpschijf, of de borstel bepalen het resultaat, in combinatie met de druk, toerentallen van de wijzerplaat en de schijf/borstel, eventueel gebruik van een slijpmedium/koelvloeistof)… is de ene methode beter dan de andere?.. dat is een kwestie van eisen van de fabrikant, en de smaak van de klant…

5 likes

Zijn deze niet tegen een beetje redelijk geld te koop? Het lijkt me zonde van je tijd om dit zelf te maken.

4 likes

https://www.slijpexpert.nl/texmateriaal-scotch-brite/borstels.html?pim_brand=839%2C979&gclid=Cj0KCQjwyJn5BRDrARIsADZ9ykFJfK0dg675tL8JyqsFhfvTvooEbNuKAPGKjZA7C8Kd-wQxhGDZbi0aAi0aEALw_wcB

Waarschijnlijk niet 1 op 1 wat gezocht wordt, maar de prijzen zouden voor mij geen rede zijn op het zelf te doen. Die draden losknippen, bundelen en in zo’n schijfje krijgen lijkt me nogal tijdrovend…

2 likes

En wat te denken van het trimnen van de afzonderlijke draden !
Niet onbelangrijk voor een mooi resultaat !

die schijven zijn te groot voor mijn machine… Ik denk ook dat ze teveel materiaal afnemen, en dan krijg je het probleem dat je wijzerplaten bol gaan staan, plaatmateriaal zit vol met spanningen, als je dan aan één kant materiaal wegneemt, hetzij door slijpen, hetzij op een andere manier, dan nemen de spanningen aan de andere kant de overhand, en trekt de boel krom…
met “te zwaar” borstelen heb je dat al… omdat je het oppervlak vervormt, en dus de spanningen in het materiaal veranderen…

'k ben er ook huiverig voor om de platen eerst uit te gloeien, dan verdeel je weliswaar de spanningen, maar je loopt ook het risico op kromtrekken…

3 likes