Live Vanuit de Werkplaats van DUMET

Als ik de foto’s zie komen er nog losse indexen op de wijzerplaat.
In totaal drie lagen dus.
Indexen
Wijzerplaat
Onderplaat.

De onderplaat full lumen lijkt me een heel mooi effect geven, zeker als de kleur van de lumen een andere is dan die van de wijzers en de indexen.

3 likes

Hier wil ik wel eens meer foto’s van zien. Mits een goede afwerking is dit je cash cow. Een kastdesign wat veel mensen aanspreekt maar met nog een leuke eigen twist.

Dan moet ik wil voorzichtig zijn om te voorkomen dat het teveel een “Disco-wijzerplaat” wordt.

Gisteren even gekeken naar het ontwerpen voor een opstelling waarmee ik mijn slijpmotor op de draaibank kon monteren voor het slijpen van Sunburst… 'k had net het grondplaatje getekend, toen ik een blik in het “1000-dingen-doosje” wierp, en daar lag een grondplaatje in… geen idee waar het ding vandaan komt, maar er zat een klem-opname van ø20 mm in, en een paar boutgaten.
Mooi… dan hoef ik die niet meer te maken… dat scheelde weer.

'k heb ook een aantal Magneetstatiefjes voor meetklokken, en die dingen zijn best stabiel. 1+1=2…dus… hoe maak ik een grondplaatje aan zo’n ding vast?, Pennetje van ø8 mm.
Die was snel gedraaid, stukje ø12mm 42Cro-Mo staal in de draaibank geknoopt, (de bouttgaten in de grondplaat waren verzonken ø12… kwam dat even mooi uit?), gaatje geboord, M5 erin getapt voor de bevestigingsbout, en de andere kant afgedraaid aar ø8 mm over 10 mm lengte…

en dan?..

Nou… dan hebben we dus dit!

Slijpschijfje erin, en een wijzerplaat op de “lakplaat” gezet… en… drrrrraaien maar!

Yay!.,Sunburst!.. Arie is tevree… :slight_smile:

12 likes

Zit de sunburst nu op de achterkant?

4 likes

Ja… 't is een oude P1lot One wijzerplaat… eerst testen voor ik er mijn “peperdure” DUMET wijzerplaten aan ga wagen…

Als ik ze ga slijpen, dan lak ik die platen op een “peuk” aluminium met schellak… even warmstoken tot de schellak vloeibaar wordt, wijzerplaatje er tegenaan, even aandrukken tot ie vlak ligt, slijpen… dan weer verwarmen, wijzerplaatje eraf, en de volgende er meteen tegen…

Ik ga straks een “lakplaat” maken met “koelribben” dan warmt ie sneller op, en koelt ie sneller af…

4 likes

Granieten of glazen vlaktafel inderdaad.

3 likes

@Arie_Kabaalstra, mijn complimenten.

Wanneer is dit horloge klaar? En kun je mij meer vertellen over de afwerking? Ik zou dit horloge graag in het echt willen zien.

Groet

2 likes

Arie?

Rustig, hij is ff bezig.

3 likes

En voor iemand die 1 dag lid is, is het ook nog altijd “meneer Kabaalstra”
:wink:

4 likes

Ik ben nieuw, erewoord.

1 like

Zijn geboortejaar? Dan is ie nu 32?

Laten we maar even uit Jan z’n draadje verdwijnen.

Daar heb ik over gehoord.
Bij mijn favoriete voetbalclub is er ook een voorliefde voor het getal 88 vanwege het oprichtingsjaar 1888.

Maar ik bedoel eigenlijk de liefhebbers van het getal 88 in combinatie met het getal 18. Daar hoor jij toch niet bij hoop ik ?

4 likes

Man met snor :stuck_out_tongue:

2 likes

retje.

Ja die.

1 like

Daar dacht ik ook aan…pcies deze oude bekende :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Was ook het eerste waar ik aan dacht bij deze “nieuweling” :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Gisteravond een Lakschijf gemaakt…
onlangs een steekbeitel gevonkt uit een stuk Toolbit (gehard staafje gereedschapstaal waar je draaibeitels van kan slijpen of vonken)

Na het draaien van een astapje van ø15 mm aan de achterkant, de omtrek dus voorzien van een aantal “koelribben” middels voornoemde steekbeitel.
't voordeel hiervan is dat de lakschijf sneller opwarmt, en sneller afkoelt,
Onderin de foto zie je de gasbrander, ik laat de schijf langzaam draaien om de warmte te verdelen.
op de foto zit er nog geen schellak op de schijf, hij was nog niet warm genoeg…

Even later was ie dat wel, en heb ik er een wijzerplaat tegenaan ge§lakt

slijpschijf erlangs, terwijl de wijzerplaat draaide, en zo krijg je een sunburst!..
Hetgeen betekent dat ik in de komende tijd een stapeltje wijzerplaten kan gaan slijpen!

Dan nog even wat info inwinnen voor het laten spuiten van de platen.
Binnenkort gaat er ook een plaatje nieuwzilver op de draadvonkmachine zodat ik indexen kan gaan uitsnijden…
Tevens kan ik ook andere vormen dan rechthoekig uitvonken, zodat ik daar wat meer vrijheid in heb… vooralsnog blijven de indexen van de Instrument 2 en Instrument 3 gewoon rechthoekig maar die van de Instrument 1 konden nog wel eens een andere vorm gaan krijgen…

'k ben de laatste dagen amper online, heb ook wat laswerk gedaan bij mijn ouders.

18 likes