Live Vanuit de Werkplaats van DUMET

De witte en de grijze bevallen mij ook het best.

Mooi man, misschien ook nog een ā€œsnow flakeā€ ?
Geen idee hoe die Seiko mannen dat doen.

p.s. sorry , maar had geen idee dat je door mijn opmerking uren bezig moest zijn. Zal het niet meer doen, anders dan via een P.B.

Gewaagde keuze om een fluted kast te maken. Niet mijn smaak, maar ik heb een andere hoekige kast gezien en die is wel erg gaaf! Misschien een idee om iets op de wijzerplaat te bedrukken?

Ik zie dat je veel verstand hebt van metaalbewerking en dat bewondering ik, maar ik denk dat het esthetisch veel beter kan. Ik volg je topic al een ruime tijd en wens je veel succes toe :+1::+1: Ga zo door.

Ik zou de renders even laten zitten. Die moeite kun je volgens mij beter in andere zaken steken op dit moment. Ze zien er goed uit, maar eerst horloges verkopen die geld opbrengen voor een degelijke pc.

Mocht je applicatie om te renderen ook een command-line versie hebben, dan is een vm op het internet misschien een idee. Goedkope rekencapaciteit en snelle moderne cpuā€™s als dat lukt. Als ik thuis was zou ik mijn pc ter beschikking stellen om te rekenen voor je, maar helaas zit ik op de camping.

1 like

Een vm is een mooie oplossing, maar meestal best prijzig per maand. Als je 2e hands een flinke game pc scoort, dan heb je hem binnen een paar maanden er al uit gok ik.

Ja, Metaalbewerking, en dan met name Gereedschapmaken is mijn vak van huis uitā€¦
'k heb bij mijn eerste werkgever in de constructie gezeten, dus veel laswerk (daar heb ik ook 2 lasdiplomaā€™s en een Euronorm Certificering aan overgehouden), maar in 1996 ben ik aan de slag gegaan als gereedschapmakerā€¦ een hele omschakeling, maar een heerlijk vak.
en omdat ik de enige gereedschapmaker met een Lasdiploma was, kon ik nog wel eens dingen voor elkaar krijgen die mijn collegaā€™s niet voor mogelijk hielden, of waar ze niet eens aan dachtenā€¦

Niet mijn werkā€¦ maar een voorbeeldjeā€¦ maar dit soort dingen bouwde ik met mijn collegaā€™s.
de onderdelen zijn weliswaar groter, maar de precisie is vergelijkbaar met horlogewerkā€¦ toleranties van Ā±0.01 mm waren eerder regel dan uitzondering.

Doordat ik werkloos raakte, en me eigenlijk doodverveelde heb ik in 2013 een horloge gebouwd, van Aluminium, mijn eerste totaal zelfgebouwde kast, wijzerplaat en wijzersā€¦ toen kreeg ik dus de smaak te pakken,
Dat eerste horloge, 't ontwerp was gebaseerd op een oud horloge van mijn vader, de Verdal Tour de France.
Later wilde ik (uitgedaagd door een vriend) een Titanium horloge makenā€¦en dan met een een ā€œflinke Unitā€ dat werd de instrument 2 (die met die fluted case), en nog later kwam ik met dat ā€œhoekigeā€ model, de Instrument 3:

Qua designā€¦Ik ontwerp vanuit wat ik met mijn machines kan, als ik ontwerp, dan doe ik dat rechtstreeks in mijn 3D tekensoftware, omdat ik daar vanuit het ā€œruwmateriaalā€ de stukken eraf kan halen zoals ik dat later op de machine ook doe.
Al moest er wel het nodige gewijzigd worden aan mijn machines voor de Instrument 3.

een 4de as had ik alā€¦ maar voor de boven en onderkant van de kast moest er een ā€œwiegā€

aan toegevoegd worden.

Echterā€¦ sinds een tijdje beschik ik over een Draadvonkmachine:

en daar kan ik veel makkelijker de kasten van de Instrument 3 mee bewerken, maar dan zal ik eerst wat ā€œopspanhulpjesā€ moeten makenā€¦ maar dat is een deel van het hele procesā€¦

daā€™s een goed idee!.. en ik heb ook een oude tampondrukmachine staan, waarvan het pneumatische deel moet worden opgeknaptā€¦ momenteel hink ik op 2 gedachtenā€¦ sluit ik het weer aan zoals het oorspronkelijk gezeten heeftā€¦ of trek ik alle oude ventielen eruit, en vervang ik ze voor electrisch geschakelde?.. dan kan ik de boel aansturen middels een Arduinootjeā€¦ of ik nou een pneumatisch schema moet ontwerpen, of een programma moet schrijven dat zich identiek gedraagt, dat kukelt er ook niet tegenaanā€¦

Allereerst: ā€œPrettige vakantieā€ en Hulde dat je dit topic ook op je vakantieadres blijft volgen!

die renders hebben momenteel inderdaad even geen prioā€¦ dat geloof ik voor nu wel evenā€¦misschien dat ik er vanavond even induikā€¦ als ik eenmaal weer een sunburst structuur op een wijzerplaat kan ā€œtekenenā€ dan is het daarna niet meer dan een kleurtje instellen, en em even een kwartiertje laten rekekenā€¦

Nieuwe PC zou inderdaad wel fijn zijnā€¦ hij heeft vanmorgen 1Ā½ uur staan rekenen op de freesbanen van een stukje 3D freeswerkā€¦ de machine zal dat klusje waarschijnlijk in een kwartiertje wel klaar hebbenā€¦ en zo schiet deze software zijn doel wel een beetje voorbijā€¦:slight_smile:

Inderdaadā€¦ daar zit ik zelf ook aan te denkenā€¦ ik heb nu nog een eerste generatie Core i5ā€¦ en die loopt duidelijk op zijn laatste benenā€¦ wat nog wel flink kan schelen is een SSD erin frottenā€¦ want mijn conventionele harde schijf gaat af en toe te keerā€¦ als een Geigerteller dat geluid maakt, dan zet je het op een lopen!..

4 likes

Dat lijkt met hĆØt recept om die i5 fors op te peppen. Maakt een wereld van verschil, ondanks de begrenzing van de SATA bus :+1:

P.S. hoeveel geheugen heb je er in zitten?

goede vraagā€¦ moet ik even kijkenā€¦ 4GBā€¦ en mijn processor draait op iets meer dan 3.0 GHz.
'k heb eigenlijk geen idee of dat snel is of nietā€¦ maar de hoeveelheid harde schijfactiviteit is doorgaans vrij hoog.

Momenteel ā€œKabbeltā€ ie op een paar procentā€¦ maar ik heb dat ook regelmatig 'vol in het rood"staanā€¦

Zelfs een oudje haalt waarschijnlijk de 3Gbps. Een harddisk haalt volgens mij maximaal 300Mbps. Vooral interessant zijn de iops, waarbij een harddisk meestal niet meer als 80/100 bewerkingen per seconde (iops) haalt en ssd makkelijk in de duizenden gaat.

1 like

't grote probleem isā€¦ mijn PC heb ik al jaren staanā€¦ en ik heb geen idee wat nu eigenlijk de beste processoren zijn, Ik zie Intel Xeon, Core i3, i5, i7 en i9, maar ook AMDā€™s

Wat is wijsheid?.. hoe kom ik erachter wat mijn applicaties vragen?.
wat voor mij de belangrijkste Applicaties zijn?

• Alibre design
  • Cambam
  • Qcad
  • Keyshot

Als een PC dat kan draaien, met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus, dan zal ie ook niet veel moeite hebben met de Video-editing software die ik gebruik om filmpjes te maken van de diverse bezigheden in de werkplaats.

1 like

Dat is te weinig voor wat je doet. Kijk eens of ruimte is om er bij te zetten. Moet minimaal 8GB zijn voor dat soort programmaā€™s.

Overigens, al die apps vermelden hun minimum specs. Alibre bijvoorbeeld:

https://www.alibre.com/alibre-design-software-requirements/

Die processor trekt het wel.

Vaak is er goed iets tweedehands te vinden op Tweakers.net in de Vraag & Aanbood sectie.

Neeā€¦ denk niet dat ik er wat bij kan zettenā€¦ 'k heb 2 modules erinzitten, en geen vrije slots meer .
Dat zou dus betekenen dat ik er grotere modules in zou moeten zetten, en deze eruit trekken.
de komende tijd zal ikā€™t beste denk ik eens rond kunnen kijken wat er zoal te koop isā€¦vooralsnog draait mijn PC welā€¦ en is er redelijk mee te werken.

heeft dus momenteel geen haast, maar 't moet wel een keer gebeurenā€¦
de huidige PC zal uiteindelijk naar de werkplaats verhuizenā€¦ voor het meeste CAM werk is ie nog snel genoeg, en ik heb in de werkplaats genoeg om handen om niet achter dat ding te moeten blijven zitten, er staat altijd wel Ć©Ć©n of andere machine te draaien als ik daar bezig ben.

op ā€œkantoorā€ moet dan wel het ā€œpowerhouseā€ komen te staan, daar ga ik em op zijn falie geven met zwaar ontwerp en CAM werk.

Momenteel ben ik de ā€œbezemā€ door het Atelier aan het trekkenā€¦ mijn buro zal waarschijnlijk ook naar de werkplaats verhuizen, zodat ik daar een plekkie heb om dingen voor te bereiden, en af te werken, maar ook klein tekenwerk te doen (eventueel ook 3D Cad, als de Glasvezelkabel gelegd is, en ik met een ā€œFloating Licenseā€ 2 installaties van mijn tekensoftware kan draaien, dan ā€œontkoppelā€ ik em thuis, en ā€œkoppelā€ em in de werkplaatsā€¦

Jaā€¦ maar het geheugen is inderdaad " met de hakken over de sloot"

4 GB RAM minimum
8-16 GB RAM recommended

als je uitgaat van wat zij aangevenā€¦
ik denk dat Alibre Design en Keyshot wel de ā€œZware jongensā€ zijnā€¦ CamBam staat alleen te ā€œkreunenā€ als ik 3D Freeswerk aan het genereren benā€¦ maar dan moet ie ook laagje voor laagje een 3D vorm ā€œafscannenā€ en de equidistante gereedschapsbaan genereren voor het gekozen gereeedschapā€¦

over het algemeen is het toch 2Ā½ D freeswerk wat ik genereerā€¦en dat vraagt niet zo heel veel

Inderdaad. Extra geheugen is de oplossing, maar als daar geen pecunia voor zijn, kijk dan minimaal naar een SSD. Eventueel neem je kleine, dus goedkope, SSD voor systeem en de programmas en benut je huidige voor de data die je niet op dat moment nodig hebt.

Probleem nu is is dat de PC constant met het pagefile.sys aan het swappen is. Killing :grimacing:

Waardoor ie dus klinkt als een op hol geslagen Geigertellerā€¦ :slight_smile:

SSD zat ik inderdaad op aangeven van anderen ook al aan te denkenā€¦ daar kunnen weā€™t leven van deze PC in elk geval nog even mee rekkenā€¦

1 like

Ik heb laatst mijn 2x4GB geheugenbankjes ingewisseld voor 2x8GB tweedehands geheugen plus een 1TB ssd geplaatst. Was voor 200 euro klaar en is een wereld van verschil.

Een dejavu denk ikā€¦ compā€¦ snelheidā€¦

1 like

Die witte met fluted kast :heart_eyes:

1 like

Ik heb gister mijn oude i7 met 8gig werkgeheugen verkocht zonder hdd. Voor ā‚¬60
Volgens mij kosten die dingen geen drol meer.
Jammer dat ik het niet eerder wist,

1 like

Zonde man.