Longines Hydroconquest Certina Action Diver vandaag is het zover!

Allemaal bedankt voor de reacties!

De Longines is volgens mij inderdaad de 41 m versie. Ik heb hier op forum gelezen over de 39 mm versie. Dat zou denk ik beter passen van maat. Het mannetje groeit wel als kool, ik zou hem ook nog op de groei kunnen kopen :wink:

Ikzelf vind de Certina beter bij zijn leeftijd passen, hij zelf vind de Longines een fractie mooier. Beide zijn natuurlijk geweldige horloges.

Ik heb nog even de tijd in de tussentijd ben ik erg blij met de reacties. Top forum👌

3 likes

3 likes

Precies dit! Daarnaast heeft je zoon een goede smaak. :wink: Enige tijd terug kocht ik ook een Longines HC. Overigens in quartz omdat ik dat prettiger vind bij een duiker. De andere keuze was een TH Aquaracer maar ik vond de Longines zowaar netter afgewerkt. Vreemd want de TH was aanzienlijk duurder…

Een mooi kado! Geniet van het geven.

1 like

De Certina. Betere value for money.

De Hydroconquest is te duur voor wat je er voor krijgt.

3 likes

Ik heb gelezen dat wat de service aangaat, je met een Powermatic altijd naar Certina moet, en je een Longines universeel kan laten service. Heb ik dat juist?

+1 voor de Longines. Tikkie stijlvoller en snowflake hands :heart_eyes:

2 likes

Dat klopt vzviw vooralsnog. Je hebt voor het reguleren wat speciale tools nodig, en onderdelen specifiek voor dit kaliber (die afwijken van een std ETA) moet je bij Certina kopen. Maar het is natuurlijk zo dat over een enige jaren een aantal onafhankelijke horlogemakers dit gereedschap in bezit zouden kunnen hebben.

1 like

Een powermatic (hierna PM) is niet af te regelen zoals bv. een 2428. De PM, en al z’n broertjes en zusjes (bv. Mido’s Caliber-80) zijn af fabriek d.m.v. lasertechniek afgesteld.
Er zijn wel verhalen dat men de schroefjes op het balanswiel verdraaid om het uurwerk te versnellen/vertragen, maar dat niet gebruikelijk.
Bij problemen zal in het gros van de gevallen een komplete uurwerk wisseling plaats vinden.

1 like

Ter aanvulling, van een horlogemaker:
"Hopefully I can clear up a few misconceptions about the Powermartic 80 movement. First the movement can be regulated, but it requires special tools to do so - no, not a laser. As has been shown the watch uses a variable inertia balance, and there are weights that can be turned using a special fixture to adjust the rate. The range of adjustment using these weights is +/- 30 seconds per day.

The escapement is made of synthetic material - the documentation I have doesn’t specify what, but it is clearly some type of polymer. Lots of movements use plastic parts, so this isn’t anything terribly new.

With regards to servicing, They can be serviced, but parts are only available from Tissot or Certina I believe."

Er is in ieder geval nog niet heel veel gedetailleerde informatie over dit kaliber.

Ik denk dat het eigenlijk niet zozeer het afstellen maar meer precies het meetwerk met laser is gedaan.
Het valt me verder op dat op alle foto’s van het kaliber de schroef in dezelfde stand staat.

Als je geen gereedschap hebt om de klus te klaren zul je misschien wel moeten. Een standard ETA 2824 kost ca $240, chronometer grade 2824 ca $299. Echter, een beurt bij Certina voor een 3 hander daar is de adviesprijs CHF190 voor. Dat lijkt me dan ook inclusief kroon, pakking en WR test.

1 like

Tsja, zo werkt onze logica. En daar wordt bij het bepalen van (advies)prijzen nogal eens handig gebruik -of misbruik- van gemaakt.
Ergo: duurder is niet per definitie beter.

2 likes

Ja , dat zei ik. En het speciale tooltje is een schroevendraaiertje begreep ik.

1 like

Junior heeft de knoop doorgehakt. Hij weet het zeker: het wordt de Longines. Wel de kleinere maat zoals aangegeven door @watchup nu op zoek naar een AD met een mooie deal of zoeken op Chrono24.

Dank voor jullie hulp en zodra hij 16 is volgen de foto’s

Goede keuze en en op Chrono24 voor een mooie prijs te vinden…

1 like

Zeker een goede keuze. Ik vind de Longines ook kwalitatief iets beter dan de Certina.
Veel succes met de zoektocht.

1 like

Sowieso de Longines.
Mooi horloge!

1 like

zijn allemaal heel mooi, vind persoonlijk de Longines erg mooi alleen heeft het werkelijk spuug lelijke uur markering waardoor de dial verpest wordt. Ik zou dan toch voor de zwarte certina gaan.

1 like

Best grappig om te zien wat de 1 spuuglelijk vind en een ander juist mooi. Ik vind juist de markering met de grote cijfers mooi en apart. Bijna iedere duiker heeft markeringen zoals die van de Certina’s.

Anyway, zoals de meesten hierboven al zeggen, ze zijn alle drie goed. Kwestie van persoonlijke voorkeur nu.

Succes!

2 likes

Vandaag is de kleine man 16 geworden en deze is het geworden

8 likes

Mooi man, gefeliciteerd :birthday::clock1130::tada:

1 like