Meest nauwkeurige mechanische horloge

nu als sinds 12 maanden controleer ik de juiste tijdaanwijzing van mijn Grand Seiko Spring Drive Diver Titanium SBGA031. Ook nu weer per 1 juni bleek de nauwkeurigheid van dit wondere uurwerk weer extreem laag. In 30 dagen liep mijn GS < 2 seconden achter. Dat geeft wel aan dat SEIKO aan de top staat als producent van nauwkeurige uurwerken.

19 likes

Netjes.

Weet je dit zeker?

22 likes

Spring drive is natuurlijk ook geen puur mechanisch horloge. Hoe indrukwekkend ook niet goed te vergelijken met volledig mechanische uurwerken.

8 likes

Spring drive is vals spelen. De tijds regulatie wordt gewoon door een quartz crystal gedaan.

17 likes

Bij mechanische horloges moet je volgens mij onderscheid maken tussen een nauwkeurig uurwerk en een nauwkeurige afstelling.

Het eerste heeft vooral te maken met maatregelen om verstoringen te voorkomen (compensatie voor verschillen in spanningen in de veer, magnetic shielding, geen effect van positie horloge op loopsnelheid, etc).

Het tweede heeft wat mij betreft niet altijd direct iets te maken met de kwaliteit van het uurwerk, maar meer met de tijd die er gestoken wordt in afregelen en soms ook gewoon met geluk. Daarbij moet het ook nog eens compatibel zijn met je specifieke gebruik. Hoe je het horloge weglegt als je hem uit doet (face down of face up) heeft al een effect op hoe precies het loopt na een bepaalde tijd.

5 likes

Jaahaa … Maar die regulatie neemt niet weg, dat de spring drive een mechanisch uurwerk is en dan is de springdrive een ware kampioen der kampioenen nauwkeurig lopen, en dan blijft de redenatie binnen de grenzen van dit draadje.

5 likes

Maar het is appels met peren vergelijken om een spring drive met een normaal mechanisch horloge te vergelijken.

4 likes

Goed verhaal.

4 likes

Een “analoog” kwarts uurwerk is dan ook een mechanisch uurwerk. Zit vol tandwieltjes. High beat uurwerk, de “balans” oscilleert 32768 keer per seconde. :smile:

7 likes

Als ik het goed begrijp is de balance wheel met de balance spring verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid? En die balance spring daar treedt geen ‘moeheid’ op ofzo? Dat de oscillatie frequentie verandert met de tijd?

Ik check dit samen met een kennis. de een controleert de GS en de ander de tijd welke de atoomklok aangeeft.
Jammer dat menigeen zich niet verdiept in de werking van de springdrive. De SBGA 031 is een mechanische horloge en heeft niets te maken met een kwarts gestuurd uurwerk .

2 likes

Nouuu… Prachtig stukje techniek, maar wel degelijk kwarts-gereguleerd

2 likes

Ja jammer is dat nou :confused:

2 likes

Fraai staaltje techniek indeed! Overigens boeit met een collectie die groter is dan een maand dagen telt me de nauwkeurigheid van een horloge niet echt zolang het binnen de 30/s per dag zit. :see_no_evil:

6 likes

Dat heb ik dan dus maar even gedaan.
Zie

en daar vind je o.a.:
"creating a reference signaling via an IC/quartz oscillator"
Kristalgestabiliseerd, dus.
xtal
Het kristal is op deze afbeelding duidelijk te zien.
Wat mij betreft heeft @Koekoek dus gelijk.

5 likes

Mijn Bell & Ross GMT, met een A2892-2… loopt met ca +2s… vind ik meer als ok :slight_smile:

Ja maar je verzet hem ook 2 x per jaar voor zomer/wintertijd dus je kunt max 6maanden aaneengesloten meten :slight_smile:

Idd dit. Het is ‘makkelijker’ een uurwerk nauwkeurig af te stellen dan het een stabiele (preciese) loop te geven.
image
En kwarts is vals spelen :sunglasses:

3 likes

zeer interessant onderwerp