Mijn eerste spillegang puzzle en spiral veer

No comments
Of bijna. Hier zijn de fotos van alle stapen om alles uit elkaar te nemen.

Voorkant

Achterkant


Na de dial af te nemen is het mogelijk met een sleutel de veer los te laten.









Hier is het geschreven “23” en "CHOPARD"
Wordt vervolgd…

8 likes

Daar mankeert wel het nodige aan, volgens mij hoort die balansveer niet in meerdere stukken. :sweat_smile: Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken; veel succes!

1 like

Maten van de spiral veer (Het schijnt dat het witte staal was) : Dikte 4/100 mm, hoogte 20/100, overal lengte (estimatie) 12 cm, binnen diameter : 2,5 mm, buiten diam. : 8,0 mm
Tot volgende keer…

1 like

Ik ben er van overtuigd dat je het weer werkend krijgt Bruno maar de wijzerplaat is natuurlijk wel een enorm probleem, of heb je een mooie vervanger?

1 like

Nee, ik heb het gekocht om de beweging te studeren en ermee te oefenen. De dial zal zeker zo blijven behalve als ik een hele kast ooit vind. :slight_smile:

1 like

Dat lijkt me een hele klus,ik ben benieuwd of het lukt.

1 like

Ik ook :wink:

1 like

Van wat ik hier van je heb gezien en gelezen ben ik er van overtuigd dat het je lukt.
Veel succes en hou ons alsjeblieft op de hoogte. Dit soort topics zijn de krenten in de pap van het forum.

2 likes

Een veer staal draad van 0,8 mm, en een hamer…


Tot 20/100 dunner maken…



En om de ruwe opervlakte glad te maken, met een steen en kurk bewerken…

Nu heeft deze draad al twee afmetingen van de spiraal : 15 cm x 20/100.
Ik “hoef alleen maar nog” kleine streepjes van 4/100 mm ervan snijden. Maar daarvoor een technische oplossing vinden om dat te kunnen doen :confused:

2 likes

Is het niet handiger om de veer tot 4/100e te verdunnen en dan tot 2/10e te versmallen? Dit lijkt mij wel heel lastig.
Wel weer lekker doe-het-zelven;:thumbsup: ik zou denk ik op zoek gegaan zijn naar verenstaal in de juiste maat. :innocent:

Tja, maar het schijnt dat die veren nu bijna onmogelijk zijn te vinden. Als het moet kan ik nog een gewone elinvar veer knipen maar ik wilde een nieuwe proberen te maken.
En ik heb verschillende idéen om tot 4/100 (proberen) te berijken. :wink:

1 like

Wat ben je weer lekker bezig zeg!
Heb veel bewondering voor je kunsten en twijfel er ook niet aan dat het je gaat lukken.
Ik volg het met veel interesse :+1:t2:
Prettig (knutsel) weekend,
Eric

2 likes

:slight_smile:
Dat is alles tot nu toe voor de spiral veer.
Voor de beweging was een wiel niet vlak.

De veer en veerton zijn zo droog… Maar gelukkig niet gebroken.

3 likes

Een beetje nieuws.
Ik heb nog geen oplossing gevonden om de spiraal volgens zijn lengte te knippen…
Intussen de beweging reinigen…


De veer uitnemen. Bijna geen roest, maar heel droog en vies.
Hier is de deksel gepoets, de veerton werdt schoongemaakt.

Men kan nu de slijtage goed bekijken.

Twee keer de veer poetsen : Eerste keer om schoon te maken, vet afwegen en roest kratsen…
En de tweede keer met een stukje papier met olie en de tweezers om zeker te zijn dat er olie op al zijn lengte zal zijn.

Klaar om de deksel terug te drukken, met weer druppeltje olie op de veer en op de beide kant van de as.

Alles afnemen (behalve de centraal wiel) van de plaat vlak onder de dial.

En dan weer poetsen,

de gat van de pivot bekijken en ontvetten,

Het zelfde voor de andere plaat. Dan alles terug op zijn plaats.

De tweede plaat zetten, zonder enkele pivot te beschadigen : alle pivot moeten precies in hun gat komen… Als alles goed draait dan vlug alles vastzetten met de naaien die de beweging samen houden (er zijn geen schroeven ! )

De ketting had ik al vroeger onderhoud : oude olie afwegen, weer soepel maken, dan vet in duwen en een paar keer met een papier afwegen om de onodige vet af te nemen. Hier is de eerste hakje op de veerton geklauwt.

De tweede moet op de fusée vast zitten.
Dan de balans met zijn coq om de balans ter plaats te houden.

Ik moet nog een schroef vinden om de twee schroeven van de “kompas” terug te plaatsen. Maar omdat de spiraal nog niet klaar is, zal deze deel niets doen. Hier is de origineel schroef met twee kandidaten zuster. Om precies te zijn heet dat in het frans geen kompas, maar het werkt hetzelfde. In NL weet ik de naam niet.

En nu terug voor de spiraal werken…
Wordt vervolgd :slight_smile:

7 likes

Hoe bevalt een spillegang tot nu toe? Lijkt me een hele uitdaging. Prachtig op de foto gezet overigens dat vergt vast veel extra werk.

Hoe heb je de spiraalveer uiteindelijk versmald?

Ik heb nog geen oplossing gevonden om de spiraal te knippen… Ik moet nog iets bedenken.

Een stap verder :
Een ton om de spiral te krullen en te houden. Nu kan ik verder op zijn hoogte bewerken :slight_smile:




BD

3 likes

Goed idee!
Zo te zien steekt het overtollige deel van de veer boven je ton uit. Slijp- of polijstschijf in de draaibank en op maat slijpen tot de gewenste breedte en de bovenkant van de ton. Of is dat te simpel gedacht?

1 like

Een beetje te simpel… :wink: Dat had ik ook gedacht, maar dan moet de veer gelijmt worden. Op de draaibank gaat het te vlug en omdat de cuter alleen maar op een plek van de veer bijt maakt het bewegen. En de lijm zou niet op de hele opervlakte kunnen stevig blijven. Dat het ik ontvinden toen ik op de slijpsteen met hand ten eerste heb geprobeert. Dus ga ik door met de slijpsteen, langzaam, langzaam… En toch heb ik een ongeluk gehad :confused: Fotos komen later.
:slight_smile:

1 like

Hoeveel gangreserve geeft deze nieuwe veer nu ongeveer?