Mijn verjaardagscadeau. Nee, geen horloge maar een bezoek aan Grönefeld Exclusive Timepieces in Oldenzaal

Afgelopen vrijdag heb ik mijn verjaardagscadeau mogen verzilveren. Mijn vriendin heeft namelijk voor mij geregeld dat ik bij Tim Grönefeld mee mocht kijken in zijn atelier dat hij samen met zijn broer Bart 14 jaar geleden van hun vader overnam. Een echt Familiebedrijf dat dit jaar het 100 jarig jubileum viert.

http://www.gronefeld.nl/index.php

Ik woon zelf in Oldenzaal en dan ben je best wel een beetje trots dat horloges / uurwerken van dit niveau in “onze” kleine stad worden gemaakt. Uiteraard ben ik al vaak bij de zaak van Bart en Tim langs gelopen maar het is niet een juwelier waar je zomaar even naar binnen loopt. Bart en Tim ontvangen klanten enkel op afspraak en dat is natuurlijk wel te begrijpen bij de exclusieve uurwerken die ze maken.
Nu heb ik eindelijk de kans gehad om van dichtbij kennis te maken met het bedrijf van Bart en Tim en natuurlijk hun medewerkers. De hoeveelheid werk dat bij Grönefeld wordt verzet doe je niet met z’n tweeën heb ik wel ervaren. In totaal werken ze met 7 mensen aan een zeer hoogwaardig product. Dit doen ze trouwens in nauwe samenwerking met Audemars Piguet (Renaud et Papi)

Na aangebeld te hebben werd ik door Tim ontvangen en onder het genot van een lekker bakje koffie heeft hij mij het ontstaan van hun huidige horloge uitgelegd. Dat is de One Hertz met het zeer bijzondere G-02 uurwerk dat uiteraard, net als de GTM-06 minute repeater in eigen huis ontwikkeld is. Een proces dat 2 jaar in beslag heeft genomen en natuurlijk voldoende over te vertellen is. De One Hertz is zelfs gekozen tot horloge van het jaar 2011 door de leden van het
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6062328&rid=27
forum.

In de folder is heel mooi weergegeven hoe de One Hertz ontstaan is doordat de schetsen en tekeningen zijn afgebeeld van het eerste idee tot een computeranimatie. De One Hertz is zeker heel bijzonder door het zogenaamde deadbeat seconds uurwerk. Het horloge bevat als het ware 2 afzonderlijke uurwerken waarbij het ene voor het uur/minuten werk wordt ingezet en de ander voor de secondewijzer welke vooruit loopt in stappen van telkens een seconde. Hiervoor hebben Bart en Tim een heel bijzonder mechanisme bedacht; Het “Dead seconds escapement “. Ook het mechanisme voor de kroon is zeer bijzonder en is door Bart en Tim zelf ontworpen. Geen kroon die je uittrekt maar moet indrukken waarbij een wijzer op de plaat laat zien in welke stand het staat. Een stand voor opwinden en een stand voor verzetten van de tijd. Hierdoor wordt de kroon veel minder belast dan bij gangbare uurwerken want er hoeft niet aan getrokken te worden.

Na even met elkaar gesproken te hebben over de One Hertz en horloges in het algemeen overhandigde Tim zijn eigen exemplaar van de One Hertz aan mij om even van dichtbij te bewonderen. Tim draagt een One Hertz in een titanium uitvoering met donkere wijzerplaat en zwarte band. Een heel mooi horloge met prachtig afgewerkt uurwerk en het komt zeker niet vaak voor dat je een horloge van dit kaliber in handen krijgt. Na zijn horloge bewonderd te hebben heeft Tim mij een rondleiding gegeven door het hele pand. Op de eerste verdieping is het kantoor en een aantal ruimtes voor het grove werk zoals polijsten, draaien en reinigen. Dit alles gescheiden van de ruimte waar het montage werk gedaan wordt om te voorkomen dat er stof en vuil uitgewisseld wordt.
Onderweg naar de “zolder” heb ik nog even kennis mogen maken met Bart en boven waren vier heren druk aan het werk met verschillende hoogwaardige uurwerken. Tim heeft mij alles laten zien waar momenteel aan gewerkt wordt en hoe alles met zeer veel aandacht voor detail en kwaliteit wordt gemonteerd en afgewerkt. Bart legde nog even de laatste hand aan een minute repeater en Tim heeft me laten zien wat er aan onderdelen zoals kasten en alles voor de verschillende uurwerken aanwezig is. Er wordt niet alleen aan de eigen horloges gewerkt en ook niet alles mag daarom door mij gefotografeerd worden.
Eenmaal weer beneden aan gekomen heb ik nog een aantal leuke goodies (Een cap, Press USB Key en One Hertz folder) van Tim gekregen en zat mijn bezoek er alweer op. Een hele bijzondere ervaring dat ik niet had willen missen. Ik wil Tim, Bart en alle medewerkers van Grönefeld Exclusive Timepieces dan ook van harte bedanken voor hun gastvrijheid en Marloes voor het maken van de afspraak met Tim.:~

Hier een aantal van de foto’s die ik gemaakt heb tijdens mijn bezoek bij Grönefeld.

1 In elke vitrine maar 1 horloge. Grönefeld verkoopt ook horloges van vrienden en collega’s zoals Christiaan van der Klaauw en Speake Marin.

2 Gereedschap van Opa

3 Het kantoor

4 Het G-02 uurwerk van de One Hertz en een aantal uurwerken waar aan gewerkt wordt.

5 Het exemplaar van Tim zelf

6 Een aantal kasten

7 Het atelier en de werkplek van Tim

8 De ruimte voor polijsten, draaien en dergelijke.

9 Hier wordt momenteel aan gewerkt. Elke hoek is exact 45 graden en alles met de hand gepolijst.

10 Bedankt voor de leuke goodies!

nog van harte gefeliciteerd! mooi kado/mooi verslag! Daar zul je nog lang aan terugdenken.

Zeker een leuk verslag! En nog gefeliciteerd!

Leuk verslag en een mooie fotoreportage.
Bedankt voor het delen en denk er nog lang met veel plezier aan terug.

Top verslag (tu)

Nog van harte en het is een hartstikke leuk verslag geworden.

Wow, leuk man! Lijkt me geweldig om dit te zien.

Menno

Supergaaf hoor :slight_smile: Bedankt voor het delen :~

Superleuk verslag en wat gaaf dat je vriendin dit voor je heeft geregeld!

Erg origineel verjaardagscadeau! Lijkt mij ook erg leuk om het van dichtbij te zien.

Erg leuk verhaal… top cadeau zeg:-)

Geweldig toch dat je een kijkje in de “keuken” mocht nemen.
Mooie foto’s en dito verslag, een origineel kado!!

Grt. Rene

Mooi om te zien en inderdaad nog gefeliciteerd!

Wat een top ervaring, met dito verslag! Grönefeld behoort m.i. tot de wereldtop.

Prachtig! Mooi dat dit in ons land gebeurt. Zonder twijfel een uniek product! Bedsnkt voor je verslag en de beelden!

Hans (tu)

edit - duBBel

Leuke reportage.
Komt op mij over als een gepassioneerde horlogebouwer :slight_smile:

Wow, een onvergetelijk verjaardagscadeau! Proficiat!!

Leuk om te lezen en bekijken.

Super!! En volgend jaar een nieuw fototoestel vragen… :wink: