Molnija zakhorloge

Hoi allemaal,
In mijn zoektocht naar de echtheid en oorsprong van dit zakhorloge, ben ik op het forum uitgekomen.
Bijgevoegd zakhorloge heb ik een jaar of 15 geleden voor 20 euro gekocht op het Waterlooplein. Het heeft overduidelijk Sovjet-Unie kenmerken. De tekst heb ik laten vertalen en betekent zoveel als: ter herinnering aan de grote vaderlandse oorlog 1941-1945. Merknaam is Molnija. Het mechanische horloge loopt verschrikkelijk slecht d.w.z, hij loopt erg achter.
Via Google heb ik kunnen achterhalen dat (indien authentiek) het een jaren 70 zakhorloge is. Verder kom ik dit type ook tegen op aliexpress voor rond de 10 euro maar dat zal vast Chinese namaak zijn.
Geen idee ook of het wat waard is maar dat maakt niet uit. Het is een mooi souvenir aan het sovjettijdperk en Ik ben er toch wat gehecht aan geraakt.

• Weet iemand of die een authentiek horloge is, of hoe je dat kunt zien?
  • Is het wat waard?
  • Is het bij te stellen zodat het nauwkeuriger loopt?

Op het forum kom ik vaak de naam van Koen tegen als het gaat over zakhorloges maar als nieuw lid kan ik hem geen pb sturen. Misschien kan iemand hem tippen dat ik met hem zou willen overleggen over het bijstellen van dit uurwerk?
Alvast bedankt voor alle hulp! Groet, Jan

2 likes

Ja het is een echte Molnija uit Rusland. Horloges als dit werden vaak voor toeristen gemaakt en het internet staat er vol mee. Vanaf een paar tientjes vaak al.
Misschien wil @koen er een keer naar kijken. Bij deze heeft ie een bericht gekregen.
Hoewel het geen haute horlogerie is, moet zo’n Molnija wel goed kunnen lopen.

1 like

Als het een echte Molnija is en dat is het, dan geldt de volgende omschrijving:

Molnija (bliksem) “made in Russia” zakhorloge, caliber - 3602, 17 jewels, inspired by the legendary R0LEX Cal. 5513 y.1940.

Dit is die van mij, uitgevoerd in klassiek thema, ook het achterdeksel:

Een uitstekend zakhorloge, misschien heeft die van jou een beetje onderhoud nodig. Ze werden tientallen jaren veel gebruikt in Sovjet Rusland omdat ze betaalbaar en betrouwbaar waren.

3 likes

:smile: Ik had al zo’n vermoeden.
Ik kreeg trouwens de laatste foto niet geüpload waar de tekst van de vaderlandse oorlog op staat, bij deze nog.
Fijn om te horen dat het op zich nauwkeurig zou moeten kunnen lopen, ik hoop dat Koen er wat aan kan doen. Bedankt voor je snelle reactie Scudo!

Hoi Hans,
Ook jij bedankt voor de interessante informatie.
Zo te zien zijn onze horloges hetzelfde. Grappig dat ze omschreven worden als betrouwbaar want die van mij is verschrikkelijk. Hij loopt na opwinden al snel een uur achter waarbij ik moet opmerken dat dit soms wel, soms niet gebeurt. Lang niet gedragen overigens, wellicht dat dit meetelt?

1 like

Absoluut, met een beetje onderhoud zal het, denk ik, weer prima op tijd lopen. Leuk om nog een Molnija te zien op het forum!

Ik vind ‘m prachtig, echt een relikwie uit vervlogen tijden😄
Hoewel een enthousiasteling, ben ik helaas niet erg technisch dus ik hoop dat Koen me verder kan helpen. Bedankt voor je reactie Hans, vind het forum nu al leuk!

1 like

Ha mooi Jan, ook nog welkom op het Horloge Forum, je hebt je vandaag aangemeld zag ik zojuist. Veel plezier hier!

1 like

https://www.poljot24.de/molnija-eisenbahneruhr-mit-kette.html

Nog gewoon te koop zelfs! Zelfde caliber wordt genoemd.
Poljot24 is een betrouwbare handelaar.

Rolex caliber 5513 is eigenlijk een caliber van Cortébert.

1 like

Er zijn trouwens ook polshorloges met dit uurwerk.
Deze heb ik.

JLC-achterkant

3 likes

Het wordt steeds interessanter. Ik leer een hoop!

1 like

Klopt helemaal, dank je wel!

Ha Jan,

Al ben je niet technisch aangelegd, als je de achterkant voorzichtig kan open maken met een zakmesje, dan zie je een dingetje om de snelheid te regelen (rood pijltje in mijn foto). Voorzichtig een klein beetje verschuiven met een houten coctailprikkertje.
Dat kan al helpen, maar een onderhoudsbeurt is natuurlijk veel beter.
Succes :four_leaf_clover:

2 likes

Hoi Harpoen,
Ook dit is zeer interessante informatie, dit zou zelfs mij moeten lukken😄
Probleem is echter dat hij soms wel, soms niet achter loopt. En dat zou misschien wijzen op een ander euvel? Ik ga het in ieder geval onthouden maar ben geneigd om een goede onderhoudsbeurt te laten doen.
Groet Jan

1 like

Molnija 3602 zijn best degelijke calibers die uitstekend kunnen lopen. Die van jou is waarschijnlijk vuil en verdiend een onderhoudsbeurt. Als je er een tegenkomt is €50,00 á €60,00 een redelijke prijs.

1 like

Hoi Dirk,
Ah, die informatie ontbrak nog. Dan heb ik het met een koop voor 20 euro niet slecht gedaan. Niet dat ik ‘m verkopen wil maar altijd interessant om te weten…

3 likes