Montblanc Meisterstück 149 (Silverrings uit de jaren 1950)

Te koop en/of te ruil (doorhalen wat niet van toepassing is):

Merk en model: Montblanc Meisterstück
Diameter: N.V.T

Leeftijd: midden jaren 50
Papieren, doos en eventuele accessoires: Alleen de vulpen
Verzendkosten of afgehaald: sterke voorkeur voor persoonlijke overdracht
Conditie (krassen, werking etc): goed, wat onvermijdelijke haar krasjes, werking niet getest.
Soort uurwerk en kaliber: N.V.T
Vraagprijs: €1750,-
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan.

Montblanc Meisterstück 149 (Silverrings uit de jaren 1950) Met gepaste trots stel ik u als verzamelaar of liefhebber in de unieke gelegenheid om te bieden op dit legendarische schrijfinstrument uit de jaren 50.

Het gaat om een Montblanc 149 celluloid vulpen uit de jaren 1950. Het ontwerp van deze pen is sinds de introductie op de markt in 1952 zeer weinig veranderd en blijft een van de meest iconische pennen ooit geproduceerd. Tegenwoordig zijn de pennen gemaakt van (“Special Resin”) acryl.

De pen is uitgerust met de legendarische 14C drie kleurige Nib, deze staan bekend om hun veerkracht en schrijfgemak, waardoor ze enorm gewild zijn. Hun moderne tegenhangers kunnen hiermee niet concurreren.

De twee dunne ringen boven en onder de gouden Meisterstück ring zijn uitgevoerd in sterling zilver .Na 1960 werden deze vervolgens veranderd in de vergulde versie, zoals tegenwoordig nog steeds geproduceerd.

De celluloid pennen staan bekend om hun inktvenster en bij gebruik verandert de oorspronkelijke groene kleur in verschillende tinten amber en rood. Bij deze vulpen is de groene kleur nog steeds aanwezig.
Celluloid is een lastige stof om mee te werken en is zeer gevoelig voor wat betreft de bewaarcondities. Om deze reden lijden veel van de beschikbare 149’s in verschillende mate aan krimp dit word het meest duidelijk op de dop, waar het hoofdgedeelte dan aanzienlijk kleiner is dan de vergulde clipring en twee zilveren ringen. Er is geen krimp op deze pen, met de twee zilveren ringen.

De celluloid ster in de dop is mooi vergeeld.
De celluloid pennen van de jaren 50 hebben het model (149) met warmte gestempeld op de vul knop, evenals de breedte van de Nib (M).

De eerste pennen gemaakt van 1952 tot 1959 zijn zo uitgevoerd, dat wanneer de knop van het vul systeem terug is je zilver gekleurd metaal (aluminium) ziet, in de jaren 60 tot de late jaren 70 zie je daar een zwart plastic gebied. Omstreeks 1990 is het onderdeel gemaakt van messing en ze worden vandaag de dag nog steeds zo gemaakt. Dit is dus eveneens een belangrijk echtheidskenmerk voor een Meisterstück uit deze periode.

De eerste Nibs waren plat met groeven, midden 50’s tot late 50’s zijn afgerond met groeven over de volledige lengte, 60’s zijn afgerond met groeven alleen op het hellende vlak van de afgeronde Nib, 70’s hebben geen groeven.

De vulpen bevind zich in originele en on-gerestaureerde staat.

Deze advertentie is bedoeld voor de serieuze liefhebber of verzamelaar.

Overdracht bij voorkeur persoonlijk.

Voor het plaatsen van deze advertentie heb ik eerst om toestemming gevraagd en gekregen

Uw serieuze reacties zie ik met belangstelling tegemoet.

Eventueel inruil Speedmaster cal 861 bespreekbaar met cash up van mijn kant.

6 likes

:point_up_2:

Opnieuw onder de aandacht graag

1 like

Dit topic is na 365 dagen automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.