NA: Bifora Unima Chronometer

Al kuierend langs de kraampjes op Marktplaats viel mijn oog op een vintage horloge van een mij volledig onbekend merk met een eenvoudige maar prachtige wijzerplaat. Nu ben ik een noob als het gaat vintage horloges. Ik ben erg blij met mijn Bulova Spaceview uit 1968 en een Omega Seamaster f300 uit 1973 maar als het om minder bekende (maar daarom niet minder iconische) merken gaat dan kan je mij alles wijsmaken.
Is in dit geval misschien ook gebeurd…

Dit is de foto die ik op Marktplaats tegenkwam:

Ik was zuiver op deze foto afgegaan maar toen ik me wat ging oriënteren op het gebied van Bifora bleek dit exemplaar mogelijk een echte collectors item te zijn, de Bifora Unima Chronometer.
Zie bijvoorbeeld Bifora Unima met zichtbodem en Bifora Unima B120 en voor een mooie historie beschrijving van Bifora en het B120 uurwerk zie de post van @Bidle: [BR] Bifora Chronometer

De prijs was zeer laag en na enige dagen had ik hem in huis. Ik was zeer verrast door de staat waarin de plaat en de kast zich bevond. Geen krasje te vinden en de plaat is diep-, diep donkerblauw tot zwart. Ik weet niet uit welk jaar hij komt (ben ik erg benieuwd naar). Het model kwam in 1956 als Chronometer op de markt, later ook met andere uurwerken maar ik weet niet in welk jaar Bifora is gestopt met dit B120 uurwerk in de Unima.
Wellicht dat ik daarachter kom als dit boek (https://www.amazon.de/Bifora-Unima-Auf-Sekunde-kommt/dp/3940189197) binnen is (vanmorgen besteld).
Hij ziet eruit alsof hij direct na aanschaf in een la is gelegd en daar na 50-60 jaar uit is gehaald. Een heel licht krasje op het plexiglas en dat is het.
Foto (met loupe), stofjes waarschijnlijk op de lens. Plaat is schoon.

En dat vind ik toch wel wat verdacht… Een plaat en kast na zo’n lange tijd nog zo mooi? Ik heb op internet ook geen enkel ander voorbeeld gevonden van de Unima met een donkere plaat. Redial?

Het is moeilijk de diep-donkerblauwe kleur van de plaat te vangen, maar dit geeft een idee.

De band was wel bijna vergaan dus die heb ik vervangen, een cognac kleur Hirsch krokodil. Ben nog op zoek naar een definitief exemplaar (suggesties?).

Het uurwerk is in ieder geval orgineel, inclusief de zwanehals (sorry wederom voor de zwakke foto, ook door een loupe genomen).

Het horloge loopt als een zonnetje, nauwkeurig en met een prachtige ‘tik’ waar ik tot hilariteit van mijn omgeving regelmatig met de pols aan mijn oor van zit te genieten.
Mijn vrouw mag me dan uitlachen maar ik ben bang dat zij hem ondertussen wel heeft ingepikt, dit vanwege het formaat (34mm). Is voor mij net iets te klein en voor haar perfect.

Dit uurwerk verdient op zijn leeftijd een schoonmaak en ‘smeerbeurtje’, ik breng hem dus volgende week bij @vouwfietser langs. Wellicht dat hij ook antwoord kan geven op mijn twijfels rondom de originaliteit van kast en plaat.
Hoe dan ook, het is werkelijk een schitterend horloge. Maar als mijn vrouw hem zat is en hij werkelijk origineel blijkt te zijn, is de kans groot dat ik hem van de hand doe. Hoe mooi hij ook is, nu ik de verhalen van de verzamelaars heb gelezen verdient hij misschien een plekje bij iemand die na jaren zoeken zijn vintage grail kan bemachtigen.

Elke informatie maar natuurlijk ook jullie mening over dit horloge is welkom.

25 likes

Mijn eerste gedachte bij ‘twijfels’ was, oh, een Bombay special, maar ik denk dat je horloge gewoon 50 jaar in een la heeft gelegen. Het uurwerk ziet er niet bijzonder mooi afgewerkt uit, maar lijkt me wel bij de tijd te horen, en een zwanenhals is wel een indicatie dat het klopt qua chronometer. Ik ken dit type horloge niet, maar mij lijkt het te kloppen.

1 like

Je hebt mazzel gehad, wat een geluk!!! :+1:
Dat is een echte chronometer, met genummerd uurwerk, en als het goed is staat hetzelfde nummer ook op het deksel.
Er is ook al een boek geschreven over de Unima.

1 like

Dat klopt, aan de binnenkant van het achterdeksel staat hetzelfde nummer (4049).
Veelbelovende geluiden! :sweat_smile:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze nostalgische tijdgenoot!!
Ik wens je er een fijne tijd mee!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige NA !

1 like

Een mooie time capsule vondst :+1: heel veel plezier ermee!

1 like

Mooi vondst :+1:

1 like

Thanks guys! Veel geluk gehad, ben er heel content mee.

Origineel en zeldzaam horloge, Bifora maakte veelal horloges van matige kwaliteit en simpele uurwerken.

1 like

Ja, dat heb ik ook begrepen. De introductie van dit B120 uurwerk (1955?) in de Precision en later de Unima Chronometer veranderde dit.
Ik krijg deze week het boek over de Unima binnen, kijken wat ik daaruit wijzer word.
Ben hem nu even kwijt, hij ligt nu op de “to do” stapel van vouwfietser…

Ik heb de Bifora uit elkaar gehaald en het is een zeer mooi horloge van hoge kwaliteit.
Met twee prachtige details, de zwanenhals fijn regulatie en een hacking device.

10 likes

Sodemieter, de Invicta van @Chillekasper is nog niet dicht of je hebt de volgende weer uit elkaar!
Tja, wat moet je anders doen met dit weer… :sunny::sunglasses:
Maar even serieus, dank voor de update en de foto’s, heel fijn om te horen dat de Bifora er van binnen net zo mooi uitziet als van buiten. Ik kijk (hoor?) er naar uit om hem weer te horen tikken, maar first things first, succes met de werkzaamheden!

1 like

Ondertussen heb ik vanmorgen vroeg mijn Zentra FHF 28 uurwerk ook nog aan het lopen gekregen.
In de middag lekker naar buiten en tegen de avond maar eens gekeken wat er in de Bifora zit.

Ik moet de projecten die binnenkomen wel bij blijven natuurlijk.

2 likes

Bij de airco gezeten? Ik vond het echt te warm vandaag, vanochtend nog even de Navigator bijgeregeld. Wilde nog verder met wat andere projecten maar al gauw dreef de loep van m’n hoofd af dus ik ben er mee opgehouden. :sweat_smile::sweat_smile:

2 likes

Aaahhhh, nu ik foto 2 en 3 nog eens bekijk begrijp ik de vernuftige eenvoud van het ‘hacking device’, de pal en het metalen pennetje.
Mooi hoe er bij een uurwerk die chronometer gecertificeerd is voor dit soort oplossingen gekozen is.

Ik vind het een prachtig horloge
En vooral vanwege de vele budget facetten (z’n verchroomde kast, de afwerking van de wijzers -vierkant gestanst met streepje lumen-, waarschijnlijk ook de deksel, en natuurlijk het uurwerk met z’n vrij grove afwerking) was Bifora toch in staat het te voorzien van de Chronometer grade (waarbij het laatste natuurlijk primair werd bepaald door het uurwerk)
Ik heb me er -nog- niet verder in verdiept, maar zijn er nog andere budget chronometers, vergelijkbaar hiermee?

1 like

Dankjewel, hij is mooi in al zijn eenvoud.

Als je met ‘vergelijkbaar’ bedoelt een vintage dan zou ik aan Junghans denken, deze komen volgens mij uit dezelfde tijd.
Bij mijn weten waren Junghans en Bifora in de jaren 50 en 60 de enige duitse chronometers (niet gehinderd door diepgaande kennis van zaken). Het Bifora Unima boek beschrijft aan welke eisen een horloge die aan de toenmalig duitse chronometer certificering werd onderworpen moest voldoen. De nauwkeurigheid werd gedurende 15 dagen in 5 verschillende standen (CU, CD, CL, DU, DD) bij 3 temperaturen (8, 23 en 38 graden C) gemeten. Deze mocht niet meer dan -4 en +6 afwijken.
Ik heb begrepen dat dit vrijwel overeenkomt met de COSC eisen.
Zie ook https://timetransformed.com/2016/10/25/din-8319/

@ernst Qua (huidig) budget chronometers is ook vintage Bucherer een mogelijkheid

1 like

Hi Alex, Just found your post on the forum and joined to contact you - Would you still have this Unima for sale?

Thanks for your info and time :slight_smile:

Angus