NA Casio G-Shock GW-M5610BB-1ER

Via een hommage is mijn aandacht richting G-Shock gegaan.
Door Black Friday ongezien overgegaan tot een impulsaankoop van een M5610BB met module 3159.

Twee delen voor deze NA-review:

1. G-Shock
  2. De NA

In 1981 liet Casio-ingenieur Kikuo Ibe zijn horloge kapot vallen.
Hierdoor kwam hij op het idee een horloge te ontwikkelen met een batterijduur van 10 jaar; een WR van 10 bar en met een valbestendigheid van 10 voet.
Drie ingenieurs vormden ‘Team Tough’ en begonnen met de ontwikkeling van het horloge. Na 200 (!) prototypen was het nog niet gelukt om aan alle criteria te voldoen.
Uiteindelijk realiseerden ze zich dat bij een belasting van een bolvorm, het centrum van de bol nauwelijks effecten van deze belasting ondervindt.
Met deze kennis werd in april 1983 de eerste G-Shock geïntroduceerd, de DW-5000C.

Het originele ontwerp bestond uit 10 lagen die de quartzmodule beschermden. In de kern ‘zweefde’ de module in urethaanschuim en werd deze bediend via flexibele kabels. Ook de band hielp mee als valbescherming.
Na de introductie in 1983 liep de verkoop slecht.
In Amerika startte Casio een reclamecampagne waarin te zien was hoe een G-Shock DW-5200 als puck gebruikt werd door een ijshockey-speler.

De reclame riep negatieve reacties op : dit was een misleidende commercial !
Maar, een tv-kanaal speelde de reclame na en de DW-5200 overleefde de klappen van de ijshockeysticks. De reclame was waar !

In plaats van de productie stil te leggen ging Casio door en in 1998 waren er 200 G-Shock modellen en stond de teller op 19 miljoen verkochte exemplaren.

Inmiddels zijn er zo’n 3000 (!) verschillende uitvoeringen van de Casio G-Shock.
In 2017 stond de teller op 100 miljoen verkochte exemplaren…

Even een, onvolledig, overzicht van releases :
In 1993 komt de DW 6300 met WR 20 bar.
In 1994 komt de 30% kleinere Baby-G.
In 1998 komt de DW 9300 met solar power.
In 2002 komt de radio controlled GW 300.
In 2008 komt de 6 channel multiband radiocontrolled GW 9200.

Bij testfilmpjes krijg je hetzelfde gevoel als bij kijken naar filmpjes van robots die omgetrapt en met voorhamers mishandeld worden : ze blijven gewoon functioneren !

Even doorspoelen naar 1:55

Conclusie, in één woord : onverwoestbaar

NA : Casio G-Shock GW-M5610BB-1ER

gw-m5610bb-1er-a

De GW-M5610BB-1ER heeft:
-20 bar WR
-multi channel radio controlled
-solar power
-World time
-full auto EL backlight
-reversed LCD

Het eerste wat opvalt is de hoogglans van het horloge terwijl het op de website matzwart leek. Dit is jammer, maar voor mij niet echt een probleem.
Het tweede wat direct opvalt is het verschil in kleur van de cijfers : op de foto mooi wit, maar IRL zijn ze crèmekleurig. Dit is voor mij wèl storend.
Ten derde : ik had op HF al gelezen dat de reversed display slechter afleesbaar is dan de gewone LCD, maar het is nog erger dan ik dacht.
Alleen bij daglicht, en dan nog onder een hoek van 45 graden, kun je de tijd aflezen.
In het donker gaat het beter dankzij de auto backlight, maar de brandtijd is (te) kort.
Echt slecht is de afleesbaarheid als het nog te licht is voor auto backlight.
Wèl is de reversed LCD mooier dan de gewone, maar het ongemak is te groot.

Als je analoog gewend bent, is de kijkhoek ongemakkelijk. Kijk je loodrecht op het horloge, dan zie je helemaal niets !
De website foto’s zijn misleidend…

foto website

‘echte’ foto kijkhoek loodrecht

kijkhoek ca. 45 graden optimaal licht

kijkhoek ca. 45 graden gewoon licht

Samengevat is de aansturing door de atoomklok prima, de robuustheid geweldig en ook de solar power is prima.
Maar het zou wel handig zijn als je gemakkelijk kan zien hoe laat het is…
De auto backlight is wel heel leuk.
Heb je slechte ogen, zoals ik, neem dan de gewone LCD, of, nog beter, analoog, bijvoorbeeld de GA-2100-1AER :

Bedankt voor het lezen.

14 likes

het is nu niet mijn type horloge maar je kan het steeds zo goed brengen :+1:
dank voor het goede leesvoer :smile:

2 likes

Mijn beste,

Een imposante introductie van een geavanceerde Casio!!
Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Dank voor het delen!!
Ik wens je er een formidabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Veel draagplezier :+1:

Waarom heb je niet gekozen voor de gw5610 op een horloge is het belangrijkste doelstelling je als gebruiker de tijd goed kan aflezen, ik heb hem na 2 dagen verkocht en de 5610 gekocht.:joy:

2 likes

Sorry de gw5000 heb ik ook :+1:.
Bedoel deze.

1 like

Je kan het lampje toch instellen bij de meeste g-shocks 2sec of 5sec. Bij deze dus niet?

Fraai stukje (duidelijk leesbaar) leesvoer.
Veel plezier gewenst met het turen naar de Casio en gefeliciteerd met de leuke aanwinst.

Sorry keuze tussen 1of 3sec verlichting.
Zie mijn fotos

Volgens mij heeft module 3159 deze optie niet…

Nou, het horloge gaat retour. Niet te doen…

Geweldig om zo even een stukje geschiedenis te lezen, dank voor het neerpennen :+1:
Wel jammer dat het horloge niet geheel voldoet :frowning:

1 like