NA Huguenin automatic 25 jewels Felsa 690 Bidynator

Ik had enkel een linkje naar de tekst gezet :wink: waarbij ik geen uitspraak deed over de geloofwaardigheid van de tekst (of net niet). Je vroeg om de bron en die heb ik je willen gevenā€¦

1 like

Ja dank je wel. Zag te laat dat de link van jou kwam en niet van @SybrenAnne voor wie mijn opmerking eigenlijk bedoeld was. Maar hij heeft het inmiddels al gelezen zag ik.

Ik had beide bronnen al gelezen. Het is lastig om uit te vinden hoe het zit. Je vraagt je toch af waarom het voor Hamilton nodig is om Huguenin over te nemen.
Misschien kochten ze zich in in de Zwitserse / Europese markt. Mij is de reden ook niet duidelijk.
Technische zaken zijn beter te controleren, zoals dat het 410 caliber bijna identiek is aan het caliber 690. Ik heb ze beide niet gezien, misschien bedoelt mijn bron de 690 17 jewel versie uit 1947. Misschien heeft die bron het ook maar ergens gelezen, net als ikā€¦ :grinning:
Hoe dan ook, dit zijn wel heel leuke en interessante themaā€™s !

1 like

Ik heb nog maar eens een paar hoofdstukken gelezen en lees dan dat Hamilton hoopte door de aankoop van Huguenin een speler te worden op de markt in het hogere segment en Huguenin hun afzet gebied aanzienlijk groter zou zien worden. Ook na de overname bleef men daarom horloges verkopen onder de naam Huguenin.
Huguenin stond bekend om de kwaliteit van hun top klasse. Horloges die in die tijd voor bedragen variƫrend van $ 4750,-- tot $ 10.000,-- werden verkocht. Hamilton hoopte hiervan mee te kunnen profiteren en ook in de reclame advertenties werd de samenwerking van beide merken en hun rijke historie benadrukt, aldus Sauers.
Hamilton heeft nog tot en met 1969 eigen uurwerken gemaakt, maar niet meer in enorm grote aantallen. De kosten werden te hoog en er werd al volop geĆÆmporteerd uit Zwitserland.
Ook de productie van horloges onder het merk Vantage, in het lagere segment en de productie van electrische uurwerken, hoe mooi ook , heeft het tij niet kunnen keren, evenmin als de samenwerking met Buren, Durowe en Ricoh. In 1974 ging Hamilton definitief over in Zwitserse handen.
De calibers die jij noemt (410 en 690) ken ik niet, maar zijn calibers van Huguenin?
Zoals je al schreef het zijn leuke en interessante themaā€™s, waar ik graag steeds weer in duik.

1 like

Het zijn Felsa calibers, Bidynators.
Veel merken gebruikten Felsa calibers.

1 like

Zo ook deze Certina EA voor de US markt met caliber Felsa 694. De pusher is de quickset voor de datum.

2 likes

Bijzondere dial, en de quick set, lekker apart !

Prachtig!

Veel plezier er van!

Secondewijzer is wellicht puur toeval. Ik druk die normaliter zonder verdere poespas op zā€™n plek. Zal er aan denken. :wink:

1 like

Had deze fraaie klok op de een of andere manier gemist.
Maar wat is ie mooi en speciaal.

Goed verhaal, heerlijke hobby hebben we :blush::+1:

1 like

Ik weet niet zo goed of dit ā€˜omhoogschoppenā€™ echt ā€˜not doneā€™ is maar ik wilde je graag een aanwinst laten zien met hetzelfde uurwerk:

1 like

Prachtig horloge.
Prachtig caliber !
Volgens mij, geen garantie, is jouw 17 steens versie de vroege, eerste uitvoering uit de jaren '40 !

20200927_180309

Goed verhaal en mooi horloge.