NA : Mijn eerste Rolex Datejust 36. Veel meevallertjes op 1 dag

Wellicht weten sommige onder jullie dat ik een gevarieerde en kleurrijke horlogeverzameling bezit. Ook heel wat duikers, maar sinds een jaar neig ik wat meer naar dressy. En zo kwam de Rolex Datejust in het vizier.

Eerst kwam een Bulova DayDate Quartz. En dan een ‘gouden’ Orient DayDate die veel draagtijd kreeg. Er moest een Rolex komen. Vaker Rolex geliked, maar mij er nooit in verdiept. Ik wist dus niet dat een DayDate véél duurder was dan een Datejust. Ik wou een Rolex met een maximum budget van 6000€. Het zou een nieuwe worden, want van tweedehands Rolex heb ik geen kaas gegeten.

Bij het ontdekken van Rolex ging mijn keuze alle kanten op : Milgauss blauw, groen of zwart, OP blauw of Rhodium, Explorer I, DJ36 en 41 en de olijfgroene DJ34. Na veel kijken, tips van jullie én van mijn echtgenote vielen de Milgauss, de OP en de Explorer af wegens ontbreken datum en de DJ34 wegens te klein. De DJ41 viel af wegens de minder fraaie ‘chapter’. Het zou dus de klassieke DJ 36 blauw of zwart worden met gladde of gekartelde bezel.

Ondertussen had ik al contact gehad met Crownguard. Het contact liep goed, tot ik een scherpe reactie kreeg over prijzen. Ik was even het noorden kwijt. Ramon leek mij aanvankelijk de aanbevolen persoon om een eerste nieuwe Rolex te kopen.

Maar deze foto’s van joepb brachten mij tot inzicht…

Ik vind de vijf-cijferige DJ36 mooier dan de 116200. Dus toch een gebruikte Rolex. Nu bleven er 3 in de running : blauw, zwart of de staal/goud.

Door het vele zoeken kwam Maastricht in mijn vizier. Niet evident voor mij, gezien dit heen en terug net geen 500km betekenen. Daarenboven hadden de 3 Rolexboeren de drie gewenste exemplaren.

Gisteren werd de reis aangevat. Onderweg zagen wij ter hoogte van Hasselt de immense letters IKEA. Daar werd geluncht. De kosten moeten toch ergens gedrukt worden. :wink:

In Maastricht werd geparkeerd aan een P+R, en met de bus naar het Centrum. De vriendelijke buschauffeur had nog een melding voor mij : “het is momenteel 2-0”. Mijn taal had mij toch verraden als Belg. Leuk te horen dat onze Duivels presteren : Meevaller 1.

Aangekomen in het centrum meteen naar Steiner gestapt. Oude maar leuke zaak. Ik werd meteen geholpen. Ik wou de Staal/Gouden zien en toonde een foto op Ipad. “Nou U bent goed voorbereid!”
Meteen aan de pols. Er werd nog een 116200 aangesleept, en ik mocht er even mee naar buiten, maar moest langs de buitenwipper. Ik was verbaasd dat ik naar buiten mocht met een Rolex. “Ik heb je gouden Orient als onderpand, toch?” Dat was een leuke opmerking. Aangename herinnering aan Steiner : Meevaller 2.

Dan met rasse schreden naar Filipucci. Ik werd er zakelijk ontvangen door een jonge kerel met een Rose Rolex klatser. De Italiaanse baas zat twee meter verder, en hield ons gesprek zo onopvallend mogelijk in de gaten. De baas heeft duidelijk de touwtjes in handen. Zijn jonge medewerkers hebben voldoende aan 1 woord of 1 blik.

Ik meteen to the point dat ik vier DJ36 wou zien. De witte is heel mooi maar viel toch af. De Staal/Gouden ook. Misschien wordt dit een tweede Rolex, maar dan moet het met Tapestry. Er werd mij een stalen DJ getoond met champagne plaat. Tapestry is prachtig, maar combi Staal/Champagne vind ik maar niks.

Dus bleven er twee : de blauwe en de zwarte. Besloten naar buiten te stappen zonder Rolex om even rustig te overleggen met lieve vrouw. Naar Burger moest ik niet meer toe, want Staal/Goud was al afgevallen.

Na een half uur stond ik weer binnen bij Filipucci. Of we even een deal konden maken. De sluwe jonge kerel wist meteen te pareren : “Wij hanteren scherpe en vaste prijzen.” De jonge kerel sprak, maar het waren vast de woorden van de Italiaan.

Lange twijfel tussen blauw en zwart. Blauwe wat meer bling bij zijkanten kast. De zwarte met licht bekraste zijkanten, vooraanzicht als nieuw. Zijkanten konden meteen gepolijst worden. Nu pas viel het mij op dat ze beide een gladde gezel hadden. Een gekartelde bezel kon geplaatst worden. Dit was echter de stalen versie. Gekarteld heeft mijn voorkeur, maar de stalen wordt het niet. En witgoud is me te duur.

De Oyster band vervangen door Jubilee op de zwarte. Dit moest het worden. Wel nog even twijfel over het polijsten. De kerel had al aangegeven dat Rolex verzamelaars ongepolijst verkiezen. Dan maar gevraagd of ik na aankoop eventueel nog kon laten polijsten. Dit kon, zonder kosten binnen de 6 maanden.

Garantie besproken en gevraagd of ie even op de Timegrapher kon. Dit kon in een klein rommelig achterkamertje-tje. Gaf +7 aan.

De verkoper moest even naar achteren toe. Ik besloot de baas aan te spreken. Ik had ondertussen mijn gouden Orient weer aan de pols. Hij vroeg of ie mijn horloge kon kopen. Die dacht dat ik een gouden Rolex DayDate droeg!? Ik gaf mijn Orient met de woorden “Voor 1000€ is ie van jou”. Was wel wat dom van mij : ik had meteen mezelf verraden dat het geen Rolex was.

Toch maar een poging gedaan bij de jonge verkoper om een relatief kleine afronding van de prijs van de zwarte DJ te bekomen. Helaas. Ook de baas had dit mee gevolgd en fronste een aangezicht van hier tot Italië.
“Nee kan niet. Ik heb al zoveel voor je gedaan.”
Wat dan?
“Band gewisseld (extra kost voor de Jubilee), extra schakels, …”

Ik kon koppig buitenstappen voor 50€. Toch maar gekocht. Meevaller 3 : een Rolex !

Dan de betaling : ik vreesde dat door gelimiteerde betaalkaarten ik misschien niet aan de totaalsom zou komen. Lukte wel probleemloos en snel. Meevaller 4. Is tevens Tegenvaller 1 : ik ben veel centen lichter.

Echtheidscertificaat, een pochette en en een handgeschreven faktuur. Achteraf gezien is dit geen faktuur, wel een genummerde bestelbon.

Door sas weer naar buiten. Lekker iets gaan drinken op Vrijthofplein. Gezellig. Nu pas zie ik dat we dicht bij Juwelier Burger waren. Nog wat gewandeld in de binnenstad en tot op de autovrije brug. Heel aangenaam Maastricht : Meevaller 4.

Bus terug naar auto. Bij het parkeren had ik iets over het hoofd gezien : ik had daar twee bustickets in de parkeergarage moeten kopen om dan ‘s avonds gratis uit de parkeergarage te rijden. Ik vroeg even raad bij de buschauffeur. Hij wist niet meteen raad, maar een koppel had dit gehoord. Zij hadden ook daar geparkeerd, en zij dachten meteen aan een oplossing : zij hadden twee buskaartjes. Eentje was voldoende. Zo konden we alsnog gratis de parkeergarage verlaten. Meevaller 5: 12€ gespaard.

Ongelooflijk toeval : onze wagen en de wagen van het koppel stonden nagenoeg naast elkaar op dezelfde verdieping waar voor de rest geen enkel wagen stond.

245 km terug naar huis. Heel vlot. Nog wat genoten van Rollie, en moe maar tevreden naar bed. BTW, datum is versprongen ergens tss 23:57 en 00:08.

Dank aan Ramon, joepb en de Italiaan.

24 uur na tijdsopname : +7,5 seconden.

FOTO’S !!!
Voor deze die bovenstaand niet hebben gelezen, en meteen naar deze foto’s zijn gescrold : shame on you !
:smile:

Enjoy with me.

Een donatie mag. Een like mag ook.

Een scherpe wijzerplaat. Foto iets minder.

Wat mooi die indexen.

36mm op 195mm pols.

De bobbel.

De onderste endlinks staat wat open. Kon niet gefixt worden.

Staal op steen.

Die markers :heart_eyes:

Polijsten ?

Op hout, op doek, op woven.

€=

Aan de pols.

t

174 likes

Wat een leuk verhaal en wat een schoonheid !!!

1 like

Leuk verhaal en dito horloge, geniet ervan!

1 like

Mooi verhaal en goed leesbaar ook. Polijsten zou ik nooit doen maar hou nu eenmaal van horloges met een (draag) historie en krasjes horen daar bij

1 like

Leuk verhaal en gefeliciteerd met deze topaanwinst!

1 like

Wat een heerlijk verhaal om te lezen, gefeliciteerd!

1 like

Een beetje Mothers Mag doet wonderen! Maakt het weer mooi glanzend zonder teveel metaal weg te halen.

1 like

Leuk verhaal ??

True story folks !

Mooi om te lezen!

1 like

Veel plezier met deze mooie aanwinst!

1 like

Leuk verhaal, leuk horloge.

Hier moest ik wel even hard om lachen :rofl:

1 like

Leuk verhaal en mooi horloge. En nee niet polijsten.

1 like

Mooi verhaal! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst;-)

2 likes

+1 voor degene die ook het verhaal geskipt hebben en gelijk de plaatjes bekeken hebben… :innocent:

1 like

Mooi verhaal en mooie klok.
gefeliciteerd

1 like

Mooi verhaal, mooi verteld en mooi resultaat! Proficiat!

1 like

Prachtig horloge en mooi verhaal. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn explorer 1. Ook bij filipuci gekocht, ook kennis gemaakt met zijn vaste (maar zeer faire, want nieuw id stickers) prijs en erna ook nagenoten in een van de vele fijne bars die maastricht rijk is. Mijn andere horloges idem, maar dan tegenover filipuci gekocht bij vossen, maar altijd nagenieten in de stad. Maastricht geeft bij mij het pavlov effect dat ik een horloge wil kopen…

Ivm polijsten: ik zou het voorlopig niet doen. Als je het horloge veel draagt komen deze krassen zo terug. Bij volgende service kan je nog beslissen. For now, enjoy that beauty!!!

1 like

Dank voor 15 reacties en 40 likes in 35 min. :blush:

2 likes

Mooi verhaal!

1 like

Mooi verhaal erg leuk geschreven.
Wat een hoop meevallers!
Dat is pas een mooie en leuke aankoopervaring!
Geniet van je supermooie Rolex.

En zoals meerdere al zeggen zou hem zelf ook niet laten polijsten.
Maar het is jou horloge, en als je je er erg stoort gewoon doen.

1 like