NA: Omega Constellation 168.005 Pie Pan vs Omega Geneva 14702-1 1961

Omega Geneva 14702-1 Cal. 552 Automatic
Leeftijd: 1961

Afgelopen jaar heb ik best wat horloges gehad, veelal Omega omdat ik daar een zwak voor heb en ik de prijs kwaliteit verhouding erg goed vindt. Zoveel moois voor onder de 1000 euro…
Ik merk bij mij zelf dat het veelvoudig voorkomt dat ik een horloge koop op eBay en voor dit horloge binnen is gekomen er al weer een andere onderweg is. Ik denk dat dit een van de hebberige side-effecten zijn van verzamelen. Daarnaast komt het ook nog wel eens voor dat het side-effect ‘Bezit van de zaak is eind van het vermaak’ optreed. Daarom vergeet ik te vaak een review te schrijven over iets nieuws, wat zonde is omdat het veel leuker is om de aanwinsten ook met jullie delen…
Afijn, dat gezegd hebbende wil ik graag een review schrijven met wat foto’s over een Nieuwe Aanwinst.
Zoals hierboven aangegeven ben ik erg van de vintage Omega ‘dressers’ mede omdat er zoveel verschillende modellen bestaan is het leuk verzamelen. Niet altijd koop je een horloge waarbij het YESS gevoel zo duidelijk aanwezig is als dat ik het heb bij de aankoop van zulke horloges. Bij deze Geneva was dit gevoel er zeker.
De advertentie op eBay had niet hele goede foto’s en de tekst was nou ook niet bijzonder nuttig, wel was duidelijk dat het horloge niet meer goed loopt. Op de foto’s was te zien dat de wijzerplaat nog erg netjes was, een klein beetje roze/zalmachtig verkleurt en de kast nog scherpe ongepolijste randen had.
Als ik een horloge koop voorzie ik hem het liefst van een verse servicebeurt, daarvoor zijn er genoeg fanatieke horlogemakers hier op het forum. In het geval van dit horloge was het een pré aangezien het horloge niet goed liep.
Ik had mijn maximum bod op 500 euro gezet, en jawel: GEWONNEN. Gezien de staat van het horloge denk ik dat hij goed lopend zeker een waarde heeft van 700 euro, daarom was er nog ruimte om er voor 200 euro aan te versleutelen.
Toen het horloge eenmaal bezorgd was door de post bleek de wijzerplaat nog veel mooier te zijn dan op de foto’s, zo perfect kom ik ze zelden tegen. Super blij natuurlijk!
Toen contact gezocht met een medeforumlid die horloges nieuw leven in blaast, ook wel genoemd: ‘een horlogemaker’. En in dit geval was het @floris155.
Gezamenlijk met twee andere horloges, een De Ville en een Omega met cal. 283, zijn kant opgestuurd.
Ontzettend goed contact en af en toe een foto’tje met de voortgang, top werk!
Na een paar weekjes weer een pakketje met stuk voor stuk perfect schoongemaakte en afgestelde horloges :slight_smile:! En netjes binnen de 200 euro die ik maximaal wilde besteden voor dit horloge (135 euro waarbij ook nog een aantal onderdelen vervangen zijn, wat een kwaliteit en service is er geleverd voor dit geld).

Zoals de meeste van jullie wel weten maak ik zelf banden en daarom heb ik natuurlijk alle keus om er een band naar mijn smaak aan te zetten. Ik heb op dit moment gekozen voor een zwarte alligator band met een verloop van 18mm naar 14mm. De gesp die er aan zit is een van de minder ‘populaire’ originele Omega gespen. Wat ik totaal niet begrijp want deze gespen zijn geweldig, het uiteinde van de band schuif je onder de korte kant v/d band waardoor er geen uitstekende stukken zijn! Het ziet er naar mijn mening een stuk stakker uit en zit nog comfortabel ook :slight_smile:!
Ik zit er nog aan te denken om een bruine lizard strap te maken, wat denken jullie?

De afgelopen week heb ik het horloge dus eindelijk kunnen dragen, en elke keer als ik er naar kijk heb ik nog dat YESS gevoel. Dit betekend voor mij dat het een goede koop is geweest! Ik denk dat dit vooral komt door de scherpe kast en de cross hair dial die nog zo onaangetast is!

Natuurlijk zijn er ook foto’s van dit geheel.
Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van het horloge!

Bedankt voor het kijken!

39 likes

zeer chique. Ik vind de bandkeuze perfect zo. Erg veel draagplezier!

1 like

Mooi! Goed te zien dat de Geneva’s vroeger wel echt even van een ander niveau waren dan in de 70s.

2 likes

Helemaal mee eens!

1 like

Prachtig horloge. Heeft veel weg van een constellation, de pie-pan de crosshair en de grootte. Gefeliciteerd.

1 like

Mooie vangst !!

1 like

Mooi, mooi, veel draagplezier, en denk ook dat een bruine band hem ook goed staat, :+1:

1 like

Mooie aanwinst en een bijzondere gesp; dat principe kende ik helemaal niet. :sunglasses:
En @Floris155 is natuurlijk een topper. Ik service een hoop zelf, maar alles waar ik geen gat in zie gaat naar hem toe. :grin:
Veel plezier met de aanwinst!

2 likes

Schitterend!

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Een schitterende verworvenheid, voor “lekker lang horloge plezier”!!
Grandioos!!:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Prachtige Geneve!!

1 like

Wat een prachtig horloge en een goede deal.
Past zeer goed in je collectie😉.
Draag hem in gezondheid!

1 like

Prachtige aanwinst.
Veel plezier ermee.

1 like

Yess erg fraai, dat is genieten :ok_hand:

1 like

Veel plezier ermee Jelle.

1 like

Bewonderingswaardig mooi horloge. Een gevalletje ‘als je er ooit van af wilt…’ :smiley:

1 like

Heel mooi! Horloge ziet er piekfijn uit, en de band staat er ook mooi bij.

1 like

Heel mooi! Denk wel de mooiste Geneva die ik tot nu toe heb gezien! Veel plezier ermee

1 like

Wat een vangst! Heel veel draagplezier en zie graag nog eens een foto van deze mooie Geneve voorbij komen!

1 like

Bedankt voor alle leuke reacties!
Momenteel is er een Omega Constellation 168.005 naar mij onderweg. Als ik die binnen heb en voorzien van service waar nodig en/of een nieuwe band dan ga ik eens proberen deze twee te vergelijken met natuurlijk wat foto’s erbij:)!

1 like