NA: Rolex Sea Dweller 50th Anniversary

Misschien hebben sommige van jullie mijn post gevolgd over de mogelijke aanschaf van een AP, aangezien mijn “upgradeitis” weer een nieuwe, voorheen ongekende hoogte heeft aangenomen.

Het lijkt wel een slingerbeweging te zijn in de jaren dat ik met de hobby bezig ben: alle “goedkope” spullen buiten, en enkel maar “grails” meer, naar terug meer “goedkope” spullen erbij, repeat. De definitie van een “grail” is over de jaren trouwens behoorlijk geëvolueerd :rofl:

Het leuke aan de meer betaalbare zaken is uiteraard dat je frequenter iets nieuws kan kopen, maar in vergelijking met de duurdere spullen voelt het dan weer “zonde” aan dat je geen van je grails draagt. Een absurde notie, I know, maar ik heb mezelf niet gemaakt :slight_smile:

De huidige uitzwaai is wel 1 van de meest ingrijpende omdat ik beslist heb om de verzameling te reduceren tot een 5-tal échte grails ipv de 12 (al zeg ik het zelf) prachtige stukken die ik verzameld had.

De aanschaf van deze Rolex kadert in die beslissing. Ik vond initieel de meerprijs tov de nodate niet verantwoord, gezien het verschil om 3mm en een datum gaat. Maar als ik eerlijk tegenover mezelf was, was de nodate gewoon te klein voor mijn pols van 21cm.

Toen ik de eerste keer deze SD43 paste, klikte het meteen. Het is gewoon een formaat dat op mijn lijf gegoten is. En ik heb nu de (pijnlijke) stap genomen om 3 van m’n “grails” op te offeren hiervoor. Het resultaat mag er echter zijn, ik vind dit simpelweg de mooiste Rolex (althans, toch op mijn pols):

De geschiedenis erachter is ook wel fijn, want deze 50th Anniversary werd in 2017 geïntroduceerd om het 50-jarig bestaan van de Sea Dweller te vieren. Er was behoorlijk wat controverse door de aanwezigheid van een pukkel (die op de SD voorheen niet aanwezig was), maar ik vind het eigenlijk wel iets hebben gezien de iconische uitstraling van de date sub. Dat gezegd zijnde, had ik het fijner gevonden als ze hem eraf hadden gelaten.

Mijn versie is trouwens ook de “MK1” versie, die maar heel kort geproduceerd werd in 2017. Naar de toekomst toe zal dit ook de meest “collectible” versie zijn gezien de MK2 gewoon ongelimiteerd verkrijgbaar is. Het verschil tussen MK1 en 2 is trouwens nihil, maar voor de Rolex purist daarom niet minder significant (bron https://forum.tz-uk.com/showthread.php?441833-Rolex-Seadweller-sd43-126600-mark-1-or-mark-2-dial):

Ik vind de Submariner één van de meest iconische horloges die ooit gemaakt zijn, en deze SD43 is de versie die gewoon het best staat op mijn pols. Ik heb ooit eens een DS44 gepast, maar daar vind ik de “RING LOCK” ring en de hoogte van de kast ronduit vreselijk ogen. Ik ben dus blij, en er zal nu stevig gesneden moeten worden in de verzameling om een “holy trinity” erbij te halen!

74 likes

Gefeliciteerd!!!

1 like

Top gaaf ding!

1 like

Mooi!! Veel plezier ermee!!

1 like

Super gaaf horloge, gefeliciteerd :+1:

1 like

Hij staat je dan ook prima! Mooi man, inderdaad een iconische Rolex. Veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Helemaal mee eens!

Wat een mooi horloge… momenteel ook mijn ‘‘grail’’ (al heb ik vrij dunne polsen :stuck_out_tongue:)
Helaas nog niet in bezit :slight_smile:

1 like

De vorige eigenaar vond hem ook geweldig en die heeft ook vrij dunne polsen.

Ik daarentegen vond het niet echt mooi op zijn pols. De kast lag er veel te dik op. Maar goed, smaken verschillen…

1 like

Van harte Bart! :smile: :+1:

1 like

Erg fraai. Van Harte! Leuk om weer eens een NA Rolex in het ‘gewone rode deel’ te zien :wink:

1 like

Nou ken ik je collectie ivm je AP post. Die collectie is prachtig. Ik zie zelf heel eerlijk gezegd niet in wat deze daar nu precies aan toevoegt maar ieder zijn ding, gefeliciteerd in elk geval!

1 like

Laten we het nu maar gewoon de queeste naar “haute horlogerie” noemen. Ik wil gewoon een “holy trinity” horloge…

En als je die eenmaal bezit, wat wil je daarna? :wink:

1 like

Mooie klok heb er net afscheid van genomen maar vindt het wel 1 van de mooiste Rolex sport horloges van dit moment.

1 like

:rofl:

2 likes

Proficiat, vind die ook heel mooi…

1 like

Gefeliciteerd met deze kanjer :ok_hand:

1 like

Gaaf dat je weer (even) rust hebt gevonden :wink: Mooi horloge, gefeliciteerd!

1 like

Rust? Wat is dat, rust? :slight_smile:

1 like

Prachtig ding. Past perfect op jouw pols! :+1:

1 like