NA Seiko SCFF001 en Seiko SCFB005

Tijdens mijn speurtocht naar een horloge met een 4S15 caliber was er ineens de keuze tussen een Seiko SUS met caliber 4S15 en een Seiko Credor met 4S79 chronometer caliber.
De mint SUS was al in Europa en de Credor nog in Japan.
De SUS is het geworden, want zichtbodem, robuust, fieldwatch en gewoon apart.
De SUS zou zeer schaars zijn, ook leuk.

De SCFF001 4S15 7020 SUS military is de uitvoering met de zwarte wijzerplaat. Er is ook een SCFF003 met een witte wijzerplaat.
Beide hebben een 25 jewels 4S15A caliber met datum en 28800 BPH. De casediameter is 35 millimeter en deze is 10 bar WR.

Röntgenfoto van een SCFF001
susxray2

Seiko is de SUS-lijn, Simple and Strong, in 1995 gestart om digitale Japanse jeugd in contact te brengen met analoge horloges.
Twee Seiko ingenieurs kregen de ontwerp-opdracht en ze startten met interviewen van de jeugd. Het WO2-legerhorloge sprak het meeste aan, zo bleek uit de polls.

De SUS is geen mooi horloge geworden maar het is extreem functioneel. Vorm volgt functie, Bauhaus zou er jaloers van worden.
Je moet op dit horloge zo gemakkelijk mogelijk kunnen zien hoe laat het is. Punt.

De wijzerplaat is prachtig ontworpen en het is onvoorstelbaar hoe snel je op dit horloge ziet hoe laat het is.
Het contrast tussen de wijzers en de plaat is maximaal en bovendien verschillen de wijzers in lengte, vorm en breedte.
Niet mooi, maar zuiver functioneel.

Het horloge heeft ook een datumfunctie waarvan gezegd wordt dat ‘de datum er is als je hem nodig hebt’. En ook dit is echt waar.
Of je kijkt naar de tijd, òf je kijkt naar de datum.
De datum zit verstopt in de minutenring op vier en verstoort op geen enkele wijze de symmetrie en de tijd-afleesbaarheid.

Deze Seiko is absoluut een culthorloge. Vorm volgt functie en dit geeft het een vreemde schoonheid.
En het ontwerp werkt ècht. Heel apart.

De bezel is breed, beschermend en strak zodat deze het tijd-aflezen niet verstoort.
De case is robuust en gestraald. Dit zou geïnspireerd zijn op stone washed jeans.
De kroon is groot om bediening eenvoudig te maken.
De strap was van leer maar waterdicht. De mijne is niet origineel btw.
Het horloge heeft een zichtbodem zodat het mechanische caliber zich kon tonen aan de oorspronkelijke doelgroep. Het is inderdaad leuk om het caliber te (laten) zien.

Er is ook een quartz uitvoering, de Seiko SCFB005 7N21 0010 SUS.
Mijn quartz NA is full lumen en no date. Ik weet eigenlijk niets over andere SUS versies, mogelijk zijn er meer.
De case is identiek aan de SCFF001, maar met deksel. De wijzers verschillen licht, maar de wijzerplaat-layout is identiek.

Op dit moment zijn er re-issues LE uitgebracht van de quartz versie, in diverse kleuren.
De witte wijzerplaat is de SCXP157

De re-issue is duurder dan de prijs van een originele uit 1995, dus wil je een SUS dan is een originele quartz de goedkoopste keuze.
Bedankt voor het lezen.

Hommage

4S15-b_large

37 likes

Zo’n originele SUS is toch wel bijzonder.
Ik heb er ook altijd een oogje op gehad.
Nice catch! :+1:

1 like

Leuk horloge en een goed verhaal.
Geniet van de aanwinst.

1 like

Gave horloges!

1 like

Mijn beste,

Wat een grootse introductie!!
Zowaar, een heus college “Seiko Horlogerie”.
Dank voor het delen en geniet van je nieuwe aanwinsten!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Van Harte met deze prachtige aanwinst.

1 like

Mooi verhaal. Ik zal toevallig het nieuws hierover vandaag op een andere website. Ben er nu ook wel benieuwd naar. Veel plezier ermee.

1 like

En gewoon meteen twee gekocht, goed bezig :sunglasses:

1 like

Tsja, hadden er 3 moeten zijn, de 003 ook erbij… :joy:

Het verhaal over de supersnelle tijd-afleesbaarheid geldt alleen voor de 001 trouwens.
Bij de 005 moet je al weer even ‘zoeken’. Van de 003 weet ik het niet, maar ook bij die is het contrast tussen plaat en wijzer minder dan bij de 001.

Het is echt heel apart : voordat je ogen scherp gesteld hebben weten je hersens al hoe laat het is !

Ik zou daarom de zwarte wijzerplaat adviseren, het is heel bijzonder die afleesbaarheid.
https://wornandwound.com/introducing-the-return-of-the-seiko-sus-collection-refs-scxp155-scxp157-scxp158-scxp159-scxp161-scxp163-and-scxp165/

2 likes

Leuke horloges en een mooi verslag. Bedankt!

Mooi verslag en gave horloges :ok_hand::grinning:

Mooi verhaal en de verstopte datum is voor mij een interessant nieuwtje, mooi gedaan door Seiko! Veel plezier met je aanwinsten!.

1 like

Ik zie net het enige moment waarop de datum opvalt… van half 4 tot half 5

3 likes

Prachtig horloge! Alles klopt er aan en geen overbodige poespas. Eigenlijk “the only watch you might ever need”. :muscle::clap:

2 likes

Geweldig om te lezen, dankjewel! Dit soort horloges spreekt me momenteel erg aan, en ik wist niet dat Seiko daar zo’n geschiedenis in had :flushed: tof!

1 like