NA Seiko SUS 8F32-00B0 perpetual calendar

Als aanvulling op mn SUS collectie, een Seiko SUS 8F32-00B0.

Dit JDM horloge in de zilveren wijzerplaat uitvoering met 36,5 millimeter diameter uit 2002 is een late SUS-versie en is zeer compleet.
Perpetual calendar, 20 bar WR, schroefkroon, HAQ?, anti-magnetisch, hardlex crystal, 10 year battery, aparte zwarte secondewijzer, solid link bracelet met dubbele sluiting, extra link, box and papers, 8F caliber, dus dat.
In niets meer de oorspronkelijke minimalistische SUS-opzet uit 1995.
Het horloge is mooi. Enige nadeel is de slechte tijdsaflezing, vooral in avond/schemering, in vergelijking met de SUS SCFF001. Maar goed, dat hebben bijna alle horloges.
Bijzonder is uiteraard de perpetual calendar (PC) complicatie.
Bij mechanische horloges is dit een grand complicatie, bij quartz spreken we ineens van complicatie.

Het horloge houdt de datum tot 28 februari 2100.
Waarom deze datum ?
In dat jaar wordt een schrikkeljaar overgeslagen om de kalender te synchroniseren met de planetaire werkelijkheid.
Er gaan geruchten dat de quartz PC’s na 28 02 2100 waardeloos zouden zijn, maar je kunt ze gewoon opnieuw instellen.
Wat ik niet weet is hoe het horloge reageert op een batterijwissel. Moet het opnieuw ingesteld of houdt het de settings ? Het is trouwens een enorme batterij met zn 10-jarige levensduur.

sus8f32-00b0-16

Maar, wat doet een PC precies?
een perpetual calendar of quantième complet of eeuwigdurende kalender of quantime perpetual calendar houdt de maanden van 31 dagen bij, maar ook de kortere, inclusief februari.
Het weet ook welk jaar het is en houdt rekening met het schrikkeljaar waarin schrikkelmaand februari een schrikkeldag krijgt.
Een schrikkeljaar moet omdat de omloop om de Zon geen 365 maar 365,26 dagen duurt.
Om het verschil tussen 0,25 en 0,26 te compenseren wordt er om de 4 eeuwen een schrikkeljaar overgeslagen.

GNM3227a_6r

In het Nürnberger handschrift GNM32270 uit 1389 staat een vroege versie van een perpetual calendar. Het beslaat de jaren 1390 tot 1495. Het militaire manuscript heeft vele onderwerpen, de kalender staat op pagina 83, na ‘gevecht met lange messen’ en voor ’ gevecht met de dolk’.
De kalender werd gebruikt om variabele feestdagen, zoals Pasen, te berekenen.

Het eerste horloge met PC is gemaakt door de Engelse horlogemaker Thomas Mudge in 1762.
De originele perpetual calendar pocket watch bevindt zich in het British Museum te Londen.

Na de uitvinding van Mudge duurde het 100 jaar voor het volgende horloge met deze complicatie zou verschijnen.
In 1864 maakte Patek Philippe opnieuw een zakhorloge met deze functie.
PP&C patenteerde de complicatie in 1889.
In 1925 verscheen het eerste polshorloge met deze functie. PP&C bouwde het horloge in opdracht voor Thomas Emery. Er was 2 jaar voor nodig.

Eerste perpetual calendar polshorloge ter wereld

In 1929 was Brequet het volgende merk dat deze complicatie produceerde, gevolgd door Jaeger Le Coultre in 1937.

Al deze exemplaren werden in opdracht gebouwd.
Het zou tot 1960 duren voor er in serie geproduceerde automatic perpetual calendar horloges op de markt kwamen.
In 1985 was er een volgend hoogtepunt toen IWC een complicatie ontwikkelde die met 1 kroon te bedienen was. Dit was de IWC Da Vinci.

IWC Da Vinci 1985

Eigenlijk waren de PC horloges de eerste smartwatches.

Zijn mechanische met quantième complet behoorlijk aan de prijs, de PC quartz exemplaren zijn betaalbaarder en uiteraard nauwkeuriger.

Het eerste digitale PC horloge is de Synchronar 2100 uit 1972. Dit was ook het eerste solar powered polshorloge.

Synchronar 2100 1972
wpec4a7ad8_06

De eerste Analoge PC horloges verschijnen rond begin jaren '90.
Er gaan verschillende lijstjes rond, maar de eerste analoge PC quartz is de Citizen Avalon caliber 6700 uit 1989.

Citizen Avalon cal.6700

Seiko claimt de tweede plaats met de 6M13 uit 1991.

ETA claimt 1990 met PC caliber 252.411 gebruikt in de Longines Conquest PC maar sommige bronnen zeggen dat de werkelijke productie pas in 1992 startte.
Hoe dan ook, de eerste analoge quartz PC-calibers verschijnen bijna gelijktijdig begin jaren '90.

Het Seiko 8Fxx PC caliber verschijnt in 1998.
Mijn NA heeft het 8F32 caliber (HAQ volgens sommigen) zonder thermocompensatie. Het is ± 20 seconden per jaar nauwkeurig.
Het caliber heeft net als het GMT caliber een (verborgen) 24-uurs ring, die gebruikt wordt voor de perpetual datum.
Vanavond is het zover:
Hij gaat dan van 30 juni naar 1 juli, hoop ik.
Ik ben benieuwd !
Bedankt voor het lezen.

36 likes

Interessant geschiedenis overzicht weer die je vaak bij nieuwe aanwinsten plaatst, dat doe je leuk.

2 likes

Zeker een mooi horloge en zeker leuk om te lezen .

1 like

Mooi leerzaam stuk! Leuke NA, geniet ervan en veel draagplezier… :ok_hand:

1 like

Interessant verhaal en een prachtig horloge! Ik weet zeker dat hij straks naar de 1 gaat!

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier ermee

Batterij kost ongeveer 40 dollar (Seiko batterij vrijwel niet te vinden, ik heb er één uit de VS) Moet opnieuw ingesteld worden door een horlogemaker of je doet het zelf. Een juwelier zal je vertellen dat het uurwerk stuk is omdat zij dit niet kunnen (zelf ondervonden). Ik heb het in ieder geval zelf ingesteld dankzij hulp van @Harpoen die mij verwees naar een youtube filmpje.

Hier mijn Perpetual calendar tintanium uit 1999 ook met een 8F32 uurwerk. Ben ook de éérste eigenaar :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

3 likes

Mijn beste,

Een mooie introductie van een glansrijke verworvenheid!!
Ik wens je er dan ook een uitblinkende tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

…en hij doet t ! Prachtig.
Probeer een GIF te uploaden, maar werkt niet :frowning:

2 likes

:crazy_face:

Je bent weer lekker bezig Anne!! Gaaf ding hoor!!!

1 like

Leuk, mijn 7N32 SUS antimagnetic heeft een identiek design :+1:

4 likes

Zwarte wijzerplaat ! Mooi !

1 like

Ik kwam hem tegen in de Seiko catalogus van 1998 :slightly_smiling_face:

Kan kloppen ik heb het zelf aangeschaft begin 2000. Toen voor 799 gulden volgens mij bij Sativar in Overschie

1 like

Wat een gaaf uitgebreid verhaal weer. :+1: Genieten. :sunglasses: Veel plezier met je nieuwe aanwinst! :smiley:

1 like

Mooi horloge en zou de mindere afleesbaarheid voor lief nemen. Daar heb je je telefoon voor. :wink:

1 like

Haha, ja die afleesbaarheid is minder in vergelijking met die SCFF001. Die is echt nummer 1 qua aflezing. Vorm van de wijzers. Ontwerp en kleur van de plaat. Ongeëvenaard. Voor je ogen scherpgesteld zijn weet je de tijd al.

1 like

Interessant stuk van een mooie Seiko.:ok_hand:t3: Proficiat & veel draagplezier.

1 like