NA Seiko SUS SCXP155 NANO

De JDM Seiko SUS SCXP155 NANO Universe 7N01-0KL0 is een re-issue van de Seiko SUS SCFB001 met caliber 7N21.

Omdat ik de SUS SCFB005 Lumibrite heb, en niet de SCFB001 met de zwarte wijzerplaat, kon ik de quartz SUS niet lekker vergelijken met zn grote broer, de Seiko SUS SCFF001 met caliber 4S15.
Nu gaat het vergelijken beter.

Het enige verschil tussen de re-issue SCXP155 en de SCFB001 is het quartz caliber, 7N01 tegenover de 7N21. Verder is het volgens mij een exacte kopie.

Ook al is er schijnbaar sterke gelijkenis tussen SCXP155 en SCFB001 met de mechanische SCFF001, het zijn echt totaal verschillende horloges.

Uiteraard is mechanisch geen quartz en heeft de mechanische SCFF001 een datum en de quartzen niet, er zijn belangrijker verschillen.

Bij de SCFF001 zit er een extra ring met 60 x 5 streepjes om de wijzerplaat, die bij de quartz ontbreekt.
Verder zijn de wijzers van de SCFF001 breder dan die van de quartz exemplaren en de quartz wijzers zijn korter.
Ook belangrijk is het verschil in de kleur van de wijzerplaat. De quartz is matzwart, maar de SCFF001 is zwart met een bruine sunburst erin.
Deze subtiele verschillen zorgen ervoor dat de afleesbaarheid van de SCFF001 onvoorstelbaar goed is. Al eerder geschreven : voordat de ogen scherpgesteld hebben weten de hersenen de tijd al.
Bij de quartz exemplaren ontbreekt dit effect.

Voor mij is de SCFF001 daarom de daily beater geworden, de functionaliteit wint van ieder ander horloge.

De conclusie is dat de SCFF001 voorlopig heel veel draagtijd gaat krijgen en dat de SCXP155 als cadeau de deur uit gaat.
De super tijdaflezing van de mechanische wint van de voordelen van quartz.
Ik begrijp het grail-karakter van de SCFF001 helemaal, het is echt een bijzonder horloge.

Zo bijzonder zelfs dat deze NA begint met de SCXP155 uit december 2018, maar toch eindigt met de SCFF001 uit 1996.
Bedankt voor het lezen.

21 likes

Leuke horloges! Ik zou zelf juist voor de SCXP155 kiezen omdat deze wat rustiger is, zonder datum en die extra streepjes.
Zijn de cijfers ook voorzien van lume?

1 like

:thinking:
Dit is wél een artikel voor hardcore Seiko fanboys; ik begrijp er namelijk niét heel veel van! :flushed:

Maar goed, conclusie: heel veel plezier met de 001! :smiley:

P.s. je had even moeten beginnen met verwijzen naar je NA waarin je wél de geschiedenis van de SUS lijn uitlegt! Boeiend!!!

2 likes

Alleen de wijzers hebben lumen. :sunglasses:

Dit is eigenlijk een beetje eng. Het begon zo onschuldig met wat vintagehorloges en wat horlogebandjes… Een collega noemt me steeds ‘nerd’. Ik zat eerst in de ontkenning, maar het is gewoon waar ! :flushed:

4 likes

Dit is een artikel voor de serieuze SUS liefhebbers op dit forum! :sunglasses:

Nerd is een onaardige term. :thinking:

1 like

Weer iets nieuws voor mijn lijstje. Gaaf hoor.
Bedankt voor het delen :+1:

Waaat?! Nee joh. Nerd is een compliment!

En we zijn hier toch echt wel een stelletje horlogenerds hoor…

2 likes

Mijn beste,

Wat een frappante Seiko!!
“Anders dan anders”.
Leuk hoor!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Leuk dat je juist die 2 naast elkaar hebt gelegd. Ik zie er hier nooit 1 passeren en nu zijn er 2. Cool.

Op de fotos valt me op dat de horloges zeer compact ogen.
Ik vraag me ook af hoe ze ouder worden, die metalen rand is breed en zal redelijk wat krassen aantrekken.

Erg mooi!

De kast is een gestraald, tenminste bij de jaren '90 exemplaren. Verwijzing naar stone washed jeans. Die kwamen dus af fabriek met krassen. Wel zo prettig, de ‘eerste kras-fase’ ontbreekt dan…
De re-issue is gewoon mat, zonder krassen, maar ook dan, hoe meer krassen hoe ‘orgineler’.

1 like

Heel interessante horloges. 35mm begrijp ik? Hoe is dat in de praktijk, vallen ze klein?

Ik vind ze klein vallen, maar niet te klein. (19 cm pols)
Heb 33 millimeter vintage die groter dragen dan deze.

1 like

Leuke horloges :+1:

1 like

Heb je een wrist shot op wat afstand of liever nog voor een spiegel? Anders tonen horloges altijd te groot in verhouding

Ah. Low torque. :innocent::thinking:

U vraagt, wij draaien…

3 likes