Stowa Flieger - NATO parade

Altijd als ik langs een etalage liep met horloges moest ik altijd even kijken en meestal waren de horloges die ik echt mooi vind buiten mijn bereik. Verder nooit echt wat mee gedaan en kwam niet verder dan een Festina en nu een Calvin Klein. Ik kocht pas een nieuw horloge als de oude echt versleten was … met dergelijk klokjes meestal na max. 10 jaar.

Het is denk ik al 3 jaar geleden dat ik mij wat meer ben gaan verdiepen in horloges.
De trigger was de ontdekking van de Martin Baker series van Bremont welke ik toen zo ongelofelijk mooi vond en wat dan mijn (onbereikbare?) grailwatch moest zijn.

Alles is relatief want een Bremont zou t.z.t. wel kunnen maar ik heb ook andere hobby’s die geld kosten en een huis waar we nog e.e.a. willen verbouwen … je kan niet alles tegelijk hebben :wink:

Mij verder verdiepend in de piloten horloges ging er een hele wereld voor mij open.
Met een reëel budget van max. 1.000 Euro was er genoeg moois te koop en natuurlijk kijk je dan ook net wat verder voor het geval dat net te dure model in de aanbieding komt en opeens toch binnen bereik blijkt … je kunt maar beter voorbereid zijn en weten wat er te koop is :wink:

Mijn short list bestond uit deze horloges:

Oris Big Crown Propilot

Muehle Glashütte Terrasport II

Alpina Startimer Pilot Automatic

Laco Münster

Stowa Flieger Klassik

En buiten de fliegers vond ik de Magrette Moana Pacific Professional erg mooi en stoer en deze stond toch wel erg hoog in mijn verlanglijstje.
Maar ik ga niet wachten of er ooit nog weer een zwarte uitgebracht wordt met de nieuwste updates … wie weet duurt dat nog een paar jaar.

Vorige maand dan eindelijk besloten een nieuw horloge te kopen.
Het zou de Stowa worden die in de afgelopen 3 jaar van 830, 870, 930 naar 990 Euro was gestegen.
Hoezo inflatie ?

Ik moet wel bekennen dat ik horloges met de klassieke gele lumen altijd wel aantrekkelijk vindt.
Nu Stowa dit jaar de populaire Fliegers in een 90th Anniversay Limited Edition hebben uitgebracht met “Old Radium” lumen zoals de originele Fliegers uit WO2 besloten om deze te kopen.

Mijn vrouw vindt het ook een erg mooi horloge (mooier dan de standaard Stowa Flieger Klassik met witte lumen uit bovenstaande shortlist) terwijl zij er niets mee heeft en zelf niet eens een horloge draagt.
De cleane versie zonder logo of datum zoals het WO2 origineel waren allang uitverkocht dus dan maar die wel met logo en datum.

Er bleken nog maar 2 stuks van deze serie beschikbaar dus heb nr. 71/90 kunnen bemachtigen.
Wel grappig dat je d.m.v. een pull-down menu zelf je nummer kon kiezen uit de nog beschikbare serienummers.

Voor mijn werk moest ik afgelopen 2 weken naar ons hoofdkantoor in Nürnberg voor training en aangezien het terug naar huis redelijk op de route ligt om langs Stowa te rijden net onder Pforzheim bij Karlsruhe hoopte ik dat mijn bestelde horloge op 23 november al klaar zou zijn zodat ik die daar zelf op kon halen. De opgegeven levertijd zou eind november zijn.

Het is dan toch leuker daar een tussenstop te maken en het horloge persoonlijk in ontvangst te nemen en te bekijken dan dat het met UPS thuis bezorgd wordt.
Maar helaas kreeg ik dinsdag al te horen dat het horloge nog niet op donderdag klaar zou zijn.
Dus dan toch maar wachten tot ik de melding krijg dat het horloge opgestuurd is. Dat kan nu elk moment zijn dus hou nu mijn mailbox streng in de gaten :hushed:

Zodra het horloge binnen is zal ik dit topic natuurlijk updaten met live foto’s.

Mijn huidige Calvin Klein horloge wordt straks gedegradeerd tot beater.
Deze heb ik ook al 7 jaar en afgezien de krassen op het bolle mineraalglas ziet die er verder nog netjes uit.
Ik heb wel dat de screw down crown niet meer screw down is dus dan ga ik zelf een freubelen om het zelf te repareren zodat ik niet bang hoef te zijn voor een spatje water.

24 likes

Mooie flieger! :ok_hand: Graag meer foto’s bij binnenkomst!

@GMTplus1 Rik, ik meen mij te herinneren dat jij er ook één incoming had, heb ik het NA-topic gemist?

Wow, gaaf horloge! Veel voorpret gewenst!

Thanks … nog even geduld … ik heb nog geen verzend mail met tracking ontvangen :confounded:

Ik had er natuurlijk donderdagmiddag al het liefst mee om mijn pols gereden laag vliegend over de Autobahn zoals het bij een Flieger hoort :sunglasses:

Ziet er fraai uit, ben benieuwd naar de “live” foto’s!

1 like

Nee en ja, ik kreeg een Marine binnen en geen flieger. En ja je hebt het NA topic gemist :grin:
Horloge heb ik ondertussen ook niet meer

1 like

Gefeliciteerd met je aanschaf.

Mooie blauwe wijzers en mooie lumen kleur. Ik heb persoonlijk wat moeite met de manier waarop de datum is geplaatst.

Ik zou hem alleen op de 6e van de maand dragen :wink:

Hoe dan ook een schitterend horloge. Veel plezier er mee.

Grtn. Tecco

Mooo horloge man! Ook leuk hoe je het in een verhalende vorm met veel fotos aan ons brengt :wink:
Veel plezier er mee!!!

What else to expect :grin:

1 like

Allemaal bedankt voor de complimenten :+1:

Natuurlijk baal ik er wel een beetje van dat ik nog moet wachten maar ik ga er wel van uit dat ik straks met de kerstdagen bij de familie met het klokje kan lopen.

Vorig jaar liet ik mijn zwager al de Stowa’s en Laco’s zien waar ik interesse in had en hij werd ook enthousiast. Hij heeft toen voor zijn verjaardag in juli een oranje Laco Neapal gekocht … nu kan ik natuurlijk niet nog langer achterblijven :wink:

1 like

Mooi hoor,Stowa en Laco zijn beide authentieke Fliegerhersteller waarbij Stowa zich naar mijn gevoel beter profileert.

Heel erg mooi! Gefeliciteerd hiermee! Nu nog dat wachten tot je hem in je handen hebt…

Proficiat, leuk om te lezen/zien dat je zo’n sterke smaak richting fliegers hebt, in feite neigt zelfs de CK ook hiernaar. Het virus heeft je te pakken!

Grtz. Erik

Mooi model, alleen persoonlijk spreekt het old radium me niet aan. Toch zeker wel een goede keuze, de service van Stowa is zonder meer uitmuntend te noemen. Ik dacht bij de mijne dat er iets mis was met de gangreserve. Er bleek niets mis mee te zijn, maar uiteindelijk kosteloos geserviced en gereguleerd inclusief een nieuw bandje. Veel draagplezier!

1 like

Zeker iets om naar uit te kijken. Leuk verslag ook, altijd goed leesvoer :+1:t2::+1:t2::+1:t2:

1 like

Vandaag is de laatste dag in november maar nog geen update gehad of verzendmelding.

Net toch maar een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ze verwachten te kunnen leveren.

Wachten is niet leuk :wink:

1 like

Ik heb ondertussen bericht dat de levertijd is verschoven naar half december.

De wijzerplaten zijn vertraagd … die worden natuurlijk ook in een kleine serie van 90+ stuks gemaakt met de Old Radium lumen.
Van de ca. 8 jubileum modellen heeft elk een unieke wijzerplaat.

Hopelijk haalt die de kerstboom nog met een mooie strik er omheen :slight_smile:

Het wordt wel steeds leuker … of niet :wink:

Ik krijg net bericht dat de levertijd van half december ook niet gehaald gaat worden maar ergens in januari.
Het probleem zit hem in dat de wijzerplaten die nu ontvangen zijn, zijn niet de goede uitvoering.

Even terug naar het begin …
Zover ik mij kan herinneren waren er van de 40mm Flieger Klassik 2 uitvoeringen in de 90th edition:
Zonder logo en zonder datumvenster (waren redelijk snel uitverkocht)
Met logo en met datumvenster. (hiervan kon ik er nog eentje bemachtigen)

Nu zijn de geleverde wijzerplaten met logo maar zonder datumvernster.
Nu krijg ik de vraag of ik deze variant wil hebben dan heb ik die nog voor de kerst.

Omdat ik de datum niet hoef maar bij bestellen geen keuze meer had klinkt deze nieuwe variant mij als muziek in de oren :blush:
Maar dan zou dit een variant worden wat officieel niet bestaan zou hebben ??

Maar ik had nummer 71/90 van met logo en datum.
Het nummer staat mij wel aan maar dan moet wel de achterzijde ook aangepast worden en niet dat daar dan nog in de rand met “logo und datum” nog ingegraveerd staat.

Ben benieuwd in hoeverre zij dat ook kunnen aanpassen … anders is het toch een no-go.

Wel een leuk idee een unieke versie van een limted edition te hebben.
Als ze slim zijn brengen ze dan deze variant ook uit in een serie van 90 om het compleet te maken.
De eersten zonder datum (en zonder logo) waren ook zo verkocht.

Als er geen limited edition zou bestaan had ik ook de standaard versie met logo / zonder datum besteld dus mijn gebeden lijken gehoord :heart_eyes:

Ik heb ondertussen de bevestiging dat de gravering op de rotor en achterdeksel aangepast zullen worden zodat dit overeenkomt met wat er werkelijk in zit.

Dus dan heb ik het horloge alsnog voor de kerst … nu alleen nog maar wachten :slight_smile:

4 likes

Bij Stowa is het een nette tent: ze komen hun afspraken keurig na.
Veel plezier alvast met je aanwinst.
Jammer dat we zo weinig Stowa’s op dit forum langs zien komen!

1 like