NA: Universal Geneve Polerouter s20214-4 & Polerouter only topic

Al jaren ben ik fan van de ontwerpen van Gerald Genta. Dat zorgde ervoor dat ik al een aantal van zijn ontwerpen had aangeschaft. Met name een Omega Constellation Pie Pan, meerdere Omega Constellation C-shapes en een AP Royal Oak.

Maar ook de Universal Genève Polerouter begon te trekken. En dan met name deze versie:


Helaas is dat model moeilijk te vinden in een originele staat en met een wijzerplaat die niet “te tropical” is.

Aangestoken door onder andere @Mafkees en @Fritzer ben ik verder gaan kijken naar andere Polerouter varianten. En die Range bleek veel groter te zijn dan ik eerst dacht! Kijk maar eens voor een volledig overzicht op:

Inmiddels heb ik via Omega Forums en Horlogeforum twee versies aangeschaft.

Als eerste kwam de Polerouter Super uit 1966. Dit is duidelijk een wat sportiever model. Een opvallend grote kroon, die gedeeltelijk “screw-down” is, en lange rechte lugs laten dit duidelijk zien. De lume plots zijn niet meer helemaal intact en de wijzers zijn gecorrodeerd. Maar het glaasje (met logo en datum-loupe), de kroon en de wijzerplaat zijn origineel. En de kast is nog heel scherp. Een impressie:

Kort hierna kwam de Polerouter Deluxe van @BH_ te koop. Hier zocht ik niet naar. En ik draag eigenlijk nooit gouden horloges. Maar toen ik ‘m zag was ik verliefd; die “moest ik hebben”. Dit is duidelijk de tegenpool van de “Super”. Dit is een dress watch in optima forma. De kast en zelfs de wijzerplaat zijn 18k rose goud. En alles is in topstaat, zeker als je weet dat deze uit 1956 komt;

Samen is het een bijzonder duo:

Hiermee staat de vintage-teller weer op 7. Ik wilde iets gaan afbouwen, maar dat lukt nog niet zo goed … :wink:
Samen ziet het er zo uit (de blauwe C-Shape Connie die te koop staat niet meegenomen):

N.b. Alhoewel nergens voor nodig, zal ik blijven zoeken naar de zwart/stalen variant. Dus tips blijven welkom …

25 likes

Afbouwen,… doorgaan zul je bedoelen. Op naar een mooie IWC ingenieur! :slight_smile:

1 like

Prachtig duo, heel veel plezier ermee. :+1:

1 like

Alsof ik bij de “AA” zit en een lotgenoot tegen me zegt:

“Jij drinkt veel te weinig, probeer eens een cocktail”

:joy:

2 likes

Precies,… ik ben er eigenlijk ook dringend naar op zoek, zodat ik mezelf moed ik kan blijven drinken, dat het allemaal best wel meevalt. :wink:

2 likes

@Bauhaus:
Prachtige combi heb je zo en daarnaast ook een prachtige verzameling in zijn geheel. Ik ben zelf helemaal fan geworden van de polerouter door het horloge van @Mafkees. Ondanks het feit dat ik nu al een polerouter heb, staat een stalen variant met microrotor uurwerk en datum bij mij ook nog wel op het verlanglijstje. Ik denk dat ik de verzameling toch iets meer wil verbreden, maar sluit niet uit dat wanneer er een mooie kans voorbij komt, ik mijn slag sla.
Ik was persoonlijk ook helemaal geen goud liefhebber, maar de combi zwart/goud van mijn polerouter vind ik echt geniaal.
Ik heb ook overwogen om meer vd prachtige Genta desings toe te voegen aan de verzameling. Jouw c-shape’s zijn ook erg mooi. Hoe verhoud deze zich tot de cosmic qua formaat? Ik vind de wijzerplaat van mijn cosmic echt prachtig (blauw sunburst), maar de kast is wel wat klein.
En hoe zijn die lugs/de kast van de polerouter super? Zo te zien niet die mooie gedraaide lugs, maar wel een behoorlijk identiek wijzerplaat ontwerp.

Tot de volgende polerouter!
@mafkees: leg hem nog eens onder de lens!

2 likes

Dank je.

Ik heb nooit een Cosmic gehad. Dus vergelijken lukt niet.
De C-shape vind ik klein dragen maar het gaat net.
De witgouden bezel maakt ‘m optisch wel wat groter.

2 likes

Ook genieten! Ik heb de mijne opgeofferd om mijn Polerouter te kunnen bekostigen. Spijt, dat niet. Maar ik wil er ooit nog wel een terugkopen.

Dat zal ik binnenkort eens doen. Misschien macro’s bij zonlicht.
Voor nu wat oud materiaal om de honger te stillen:

9 likes

Even een verse foto die mooi laat zien hoe de gestreepte ring rond de wijzerplaat met het licht speelt.

12 likes

Die ring is inderdaad prachtig, nauwelijks te vangen op een foto. Heb de Polerouter van @Mafkees een keer in het echt kunnen zien. Werkelijk schitterend :star_struck:

2 likes

Hi Gents

Ik haal hier graag even een Polerouter topic onder het stof vandaan.
Klopt het dat je intussen voor een puntgave Polerouter waar alles of de meeste dingen origineel aan zijn, al rond de 2k moet neerleggen?

Of is dat wat over het paard getild?
Heb de indruk dat deze horloges enorm in waarde zijn toegenomen de afgelopen 5 jaar.

Thanks voor jullie feedback.

Groeten
W

1 like

Klopt helemaal.

1 like

Ja helaas wel, maar voor niet puntgave exemplaren lijken de prijzen wat in te zakken op de bekende veiling sites. Echt mooie verzamelwaardige exemplaren zijn idd 1200-2000 euro afhankelijk van de polerouter versie.
Ook de “super” versie is afgelopen 1 1/2 jaar omhoog geschoten bv. Dit is geen genta design maar blijkbaar had een van de bekende horloge websites er een jubel verhaal over geschreven :roll_eyes:

1 like

Tja, zo’n uurwerkje zou tegenwoordig gewoon haute horlogerie zijn.

6 likes

2000K voor een Polerouter Date 869113-01 in mint condition met enkel het plexiglas vervangen, is dat een goeie deal? Heb me al volledig ingelezen en alle research gedaan. Enige wat ik me verder nog afvraag is: gaan die nog verder in waarde stijgen?
Want de afgelopen 5 jaar (give or take) zijn die van 500-750 naar 1500-2000 gegaan.

Ik weet dat je horloges met je hart moet kopen en niet als ‘investering’, maar als je niet schatrijk bent is het toch mooi om te weten dat je een goede aankoop doet. :slight_smile:

Yes, en dat zijn ze ook. Ik vind ze prachtig. Nog steeds op jacht naar een super met licht blauwe wijzerplaat. Wel jammer dat er vaak problemen met het rotor mechanisme zijn. Hoe vaak je niet examplaren ziet waar de rotor een spoor door de caseback heeft getrokken

Da’s inderdaad bijna Patek level stuff :slight_smile:

Kan je hier wat meer over vertellen? Want dit heb ik nog niet gehoord.
Thanks

Hoe mooi die microrotor werkjes er ook uit zien, er zijn vaak problemen mee, en onderdelen zijn lastig aan te komen. Ik vind de bumpers met cal. 138 stiekem een veel betere keuze. De kasten zijn ook een tikje groter met meer ‘wrist presence’. Veel verzamelaars denken er zo over en ondertussen zijn vroege bumpers een stuk meer gezocht dan de microrotor versies. Kers op de taart qua waarde zijn de PolArouter bumpers, bijna onbetaalbaar geworden.

Mint is echt een premium, zeker als de originele kroon er nog op zit.meestal zit er geen originele kroon meer op en die zijn ook niet te krijgen…
Soms zie je nog wel glaasjes, maar good luck om die voor een redelijke prijs te bemachtigen.