Nieuw in de Horloge wereld, hulp bij het kiezen

Allereerst bedankt voor de acceptatie.

IK ben nogal nieuw in de “horlogewereld”. Ik heb altijd al een zwak voor klokjes gehad.
Waarbij dat in de tienerjaren resulteerde in een tas vol “turkse” klokkies (ai!) mee terug nemen van vakantie.

Mijn liefde is de laatste tijd echt aangewakkerd enige tijd gelden heb ik een mooie vintage Omega seamaster gekregen, waar ik helemaal weg van ben, zo ligt hij soms maanden inde kast en dan draag ik m dagelijks.

Ik wil mijn collectie nu wat uit gaan breiden. en hoopte dat jullie mij een duwtje in de goede richting konden geven. of me kunnen helpen met de juiste keus maken.

IK heb een aantal horloges op het oog. Ik heb geen heel groot budget maar wil wel wat leuks.

Aangezien ik nieuw ben kan ik nog geen linkjes plaatsen dus hoop dat het zo goed gaat :).

Wat ik zelf heel gaaf vind is een Dan Henry 1962 (als ik me niet vergis)
kan niet meer plaatjes plaatsen maar dacht deze is jullie vast wel bekend.

IK vind de uitstraling mooi, gewoon een mooi horloge om te zien. Ik heb begrepen dat er ook een limiet is aan de aantallen die gemaakt worden, klopt dat? Dat spreekt me namelijk ook wel aan.

De yema Rallygraf vind ik ook erg stoer.
ook ivm met de historie in de autosport.

Beide horloges zijn echter Meca-quarts. nu weet ik dus niet of dat wel de juiste keus is.

een andere optie kan zijn een Spinnaker: ik kan daar maar weinig echt goede info over vinden. Maar vind het er mooi uit zien en je lijkt veel waar voor je geld te krijgen met een automaat en goede looks.

spinnaker

Of moet het toch een seiko 5 worden :), ik vind het leuks om wat apparters te hebben. Maar wil ook een miskoop voorkomen. Wat zijn jullie ervaringen met de genoemde horloges?
Kortom genoeg vragen :). Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de juiste keus te maken.
Andere suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Alvast bedankt! Groetjes Joey

10 likes

Doen

3 likes

wauw

De Dan en Seiko zijn ook de juiste keuzes!

staat goed!

1 like

Geen ervaringen met de spinnaker?
Vinden jullie t geen punt dat t geen automaten zijn? die dan henry en yema?

Dat is een persoonlijke voorkeur. Niet meer en niet minder.

Ik denk dat je in het blauwe gedeelte hier ook niet lang hoeft te wachten voor iets naar wens voorbij komt trouwens. Hamilton bijvoorbeeld

Neuu, je pakt m en hij loopt gewoon :partying_face: niks opwinden ofzo, en hij heeft een small second dus mocht je er aan gaan irriteren, je ziet het amper.

1 duwtje wil ik wel geven.
Doe zelf onderzoek.
Daar leer je het meeste van en verschaft je het beste inzicht
in de horlogewereld.
Heel internet en youtube staat immers tot je beschikking.
Leer de specs kennen, de uurwerken, de materialen en de
bouwkwaliteit ect.
Ja, okay, het neemt veel tijd maar dat is juist leuk en dat moet
je er dan maar voor over hebben.
Succes! :+1:

1 like

Wat vind jij daarvan? Jij gaat hem betalen, dragen en onderhouden namelijk.

Ik vind kwarts geen punt, zeker niet als je over chrono’s gaat praten of andere complicaties. Die verhogen de serviceprijs aanzienlijk namelijk maar een batterijtje blijft net zo duur ongeacht de complicaties.

Mechanisch heeft geen enkele toegevoegde waarde anders dan jij dat graag wilt en leuk vindt. Ik merk er bar weinig van op het tikken van de secondewijzer en de prijs na.

2 likes

Automaat is geen must, geeft wel wat meer beleving en luxe gevoel.
Hangt ook van het horloge af, jou gekozen varianten zijn prima batterij tikkers.

Ik heb een spinnaker, vind het geen aanrader.
Leuk voor erbij, maar wel beetje prullig ding.
Bouwkwaliteit is gewoon goedkoop, merk je aan alles.

Ziet er wel supercool uit

2 likes

Dan Henry zijn zeker leuk, je hebt vintage uitstraling maar niet de kwetsbaarheid en de p ijs van vintage, kijk dan wel naar no date modellen, het datum venster is echt niet mooi in die chrono’s.

Daarnaast ja je moet gewoon kopen en beleven, zo is dat bij mij wel gegaan je koopt je draagt er is een klik mooi dit is hem, klik ontbreekt ok die gaat weer, het is net als een relatie bijna, er is een klik of de klik ontbreekt :grin:

2 likes

Zoiets?

3 likes

Ik heb 2 spinnaker. De fleuss vind ik ook een mooi model. Spinnaker is een sympathiek bedrijf. Ze gebruiken Seiko Sh35 loopwerk en o.a en de afwerking is prima.

De rallygraf heb ik ook. Draagt lekker klein en de afwerking of het model vind ik wat klassieker dan Spinnaker. Mecaquartz heeft zichzelf al lang bewezen en werkt prima.

Ik heb ook een Lip. Misschien niet onbelangrijk maar Yema en Spinnaker glimmen modern (glans) en Lip is mat.
Dat matte geeft Lip horloges een klassiekere uitstraling vind ik. Spinnaker heeft een modernere insteek van ontwerpen en Yema en Lip wat traditionele.

1 like

Koop dan gewoon zo’n ding. Daar is niks mis mee, en met de meca-quartz uurwerkjes van Seiko is al helemaal niks mis. Voor een mechanische chronograaf moet je met bedragen van 1250,- tot vele duizenden Euro’s rekenen, dus als je een kleiner budget hebt is een meca-quartz een mooie tussenvorm boven de standaard quartz chronografen.

Ik vind Yema veel cooler dan Spinnaker, ik heb twee horloges van ze gehad. Eén ervan was wat dikkig, want mechanische chronograaf, ik heb ze niet meer, maar ze waren supertof en mooi afgewerkt.

Zie boven. Al is er weinig wat Seiko 5 in termen van “bang for your buck” kan kloppen. Die horloges doen het over het algemeen meer dan uitstekend, en je koopt ze voor een scheet en een knikker. Ik ben deze hobby ook begonnen met een 5je, en ik denk het halve forum hier ook.

Tja. Ik ben een fan van Hamilton field watches.

Deze scoor je voor 420 ballen op chrono24, zit een automaatje in, heeft 100m WR. Het glas spiegelt wel behoorlijk, maar het horloge is prachtig.

Ik weet niet hoe groot een groot budget is, maar als je jaren 70 ontwerp net zo cool vind als jaren 60 ontwerp is er niks toffers dan een Tissot PRX.

Da’s een horloge van 690,- Euro wat je voor 550,- bij Olfert kunt scoren via internet.

Wil je de jaren 60 in, dan zou ik een Baltic Aquascaphe voorstellen. Die zijn ook supercool, maar daar betaal je gewoon retail prijzen tenzij er hier in het blauwe gedeelte van het forum te koop staan:

Da’s een horloge waar je gewoon 700 euro voor aftikt tenzij tweedehands. Ik heb ze niet met korting gezien.

Mocht dat teveel van het goede zijn:

Een Seiko SRPG39K1 kost je 215 ballen of zo. Prima.

2 likes

Even m’n Rallygraf tussendoor. Fijn met Milanese band.

4 likes

Daar help je mensen mooi mee op weg. :+1:t2:

2 likes

Met Avi-8 zit je altijd goed.

Avi-8 fliger met cockpit dial.

1 like

Huh? Is AVI-8 en Spinnaker dezelfde club?