De zoektocht naar een nieuw horloge gaat bij mij altijd gepaard met voortschrijdend inzicht.
Zo was ik er een paar weken geleden van overtuigd dat er een Rolex Explorer 36 mm moest komen, ooit.
Maar enkele dagen later zit ik weer naar HAQ van Grand Seiko of Citizen te loeren.
In het kort : ik ben klaar voor een topper, een horloge waarvoor je een aantal andere wil opofferen.
En toen stond plots de Seamaster van @Mipnick te koop.
Een 2531.80 (blauwe Bond Seamaster) in hele mooie staat.
Erg verleidelijk, maar ik herontdekte zo de Peter Blake versie van dit model.
Zelfde slanke kast als de Bondversie maar met zwarte dial en sword wijzers. Die vond ik beter bij me passen.
Het was me al duidelijk dat deze modellen zowel in automaat als in quartz bestaan.
Dus dacht ik : dit is die topper én in quartz.
Waarbij we tot mijn vraag komen :
Wie weet/heeft er een mooie quartz versie.
Dat zou zelfs de 36mm versie mogen zijn (2262.50), maar die moet ik dan voor aankoop wel eens gepast/gezien hebben.
Als een quartz onvindbaar blijkt, is een automaat natuurlijk ook een optie.
Ik gok dat je voor de grote versie moet gaan. De meeste mensen die ik op bezoek krijg voor een 300m onderschatten hoe groot het verschil uitvalt bij dit horloge. Midsize is natuurlijk een stuk kleiner maar oogt ook nog eens extra klein door de verhoudingen van kast/bezel/wijzerplaat. Heb je een kleinere pols staat de midsize erg netjes.
Deze is 34 mm en vond dit wel mooi staan. Maar ik ben me er ook van bewust dat de duikersbezel op de Seamaster het horloge kleiner doen lijken.
Denk ook dat dit een kwestie van wennen is.
Ik vind deze seamasters erg gevoelig voor de kwaliteit van de polijstbeurten die ze vrijwel zeker gehad hebben.
Ik heb wat gezocht naar de titanium 2231 versie en heb maar één nette in handen gehad (in de verkeerde kleur helaas). Vooral bij de lugs en crown guards wordt het slecht gedaan en er wordt aan de onderkant een te grote schuine kant (bevel ) gecreëerd.
Ik heb het opgegeven, mede door prijzen die idioot dicht op die van de huidige smp zitten (al is die echt anders, mooiere afwerking etc, maar niet zo mooi plat op de pols als de oude referenties).
Maar hoe herken je een gepolijste als je niet 1 op 1 kan vergelijken met een ongepolijste.
Zouden de quartzversies hier minder slachtoffer van zijn omdat die minder onderhoud gehad hebben?
Ik zag het snel: zachte overgangen tussen gewelfd vlak en vlak met maar één kromming. Bij de crown guards zie je dat, daar hoort het redelijk scherp en boven en onder gelijk iig (zelfs dat blijkt lastig ).
Aan de onderkant kast hoort een randje, maar geen lompe 2mm….
Er is ook een topic van mij hierover, ff doorklikken.