Omega Speedmaster Reduced

Ref 3510.50.00 of 3539.50.00
op staal (er staat er eentje in het blauwe gedeelte met een Nato strap)
papieren of doos zijn geen must

Welk budget heb je?

Tja, budget is altijd een werkpuntje in mijn geval
Hoop er eentje te scoren in nette staat voor pakweg 2000

Pfoeh, dan moet je aardig je best doen. Ik denk niet dat dat realistisch is. Ik heb er zelf 1 maar ik zou de mijne toch minimaal op 2250 euro zetten qua waarde. Maar succes met je zoektocht, hoop dat je er 1 vind. Hier de waardeontwikkeling volgens Chrono24:

Tussen de 22 a32 op marktplaats

Mjah, er stond er eentje op eBay voor 2100, in Tilburg, maar heb geen bod gedaan. Horloge is ook niet verkocht, ik vond het wat verdacht.
Op C24 staan er wel enkele, vanaf 2300
Op Catawiki is er altijd aanbod, meestal vanuit Japan
Op 2dehands (de Marktplaats van België) staan er ook een paar
ook op FB Marketplace staan er een paar in de buurt van waar ik woon
op Uhrforum even geen aanbod …
Hier op HF stond er een mooie in Dec '23 met een vraagprijs van 2100
Ik was er toen nog niet uit wat ik wou …

Had het liefst eentje overgenomen van een forumlid, mocht je dus ooit overwegen om je Speedmaster van de hand te doen, dan heb ik zeker interesse

Of je koopt die op nato en je koopt er een verse band bij van uncle seiko.

3 likes

Een leuke band heb je met een beetje zoeken zo gevonden. Je kunt beter iets meer uitgeven met deze horloges. De uurwerken zijn ontzettend duur in onderhoud.

2 likes

Klopt. 750 euro als ik me goed herinner.

Een “onderhoudsbeurt” betekent in dit geval vervanging van alles behalve kast, achterdeksel, dial en band. En de standaardinterval van 5 jaar is niet overdreven, het piggyback uurwerk is behoorlijk kwetsbaar.

2000 lijkt me een absolute bodemprijs, maar je hebt maar één goede aanbieding nodig :slight_smile:

1 like

En een mooie Triple Date dan? Dit model is prachtig en komt qua kleurstelling het dichtst bij een gewone Speedy. Zie ze regelmatig full set voor rond de 2000 op Marktplaats.

En zelf heb ik deze, al zijn die in het jaar dat ik hem heb wel gestegen. Zelf voor 1900 gekocht, zag er in Lissabon eentje voor 3500 in de etalage liggen…

8 likes

Het “onderhoudsbeurt” aspect is een beetje een afknapper en doet me nog steeds twijfelen.
Bij de meeste on-line aanbiedingen is er geen vermelding of en wanneer het horloge een servicebeurt heeft gehad, wat er precies is uitgevoerd.

Is er een reden dat je specifiek een Reduced zoekt? Wil je nergens vanaf praten maar heb er één gehad en die was zo betrouwbaar dat 'ie me regelrecht de wereld van Grand Seiko High Accuracy Quartz heeft ingeduwd :wink: :slightly_smiling_face: Wat @theinvisibleman hierboven schrijft is spot on. Ik vind de maat en de looks top maar de uitwerking is (op basis van mijn N=1 ervaring) niet op het niveau wat ik verwacht van Omega.

Ik kan je niet in de portemonnee kijken en ik zou doorsparen voor een Speedmaster Professional.

4 likes

de 39mm, de dial, ik vind de reduced gewoon de mooiste Speedmaster, maar ik heb er nog nooit eentje in het wild gezien en gepast.

Dit is echt een geval van buy the seller… Geen horloge om lichtelijk te kopen.

Triple date heeft een oer betrouwbare Valjoux 7751…

… en is ook 39mm…

…maar dit is wel de beste reden om naar een goede reduced te zoeken. Maar als het echt je droom horloge is, dan beter net iets langer doorsparen en vooral niet te overhaast toehappen en wachten op een perfect exemplaar.

Met dat uurwerk is het eindelijk nooit echt perfect.

Zou je niet liever voor een Professional gaan? Met het iconische Omega Moonwatch uurwerk. Net iets duurder maar uiteindelijk heb je daar wel meer plezier van denk ik.

P.S. Ik heb ze inmiddels allebei.

Tja, er wordt soms wel erg neer gekeken op de DD module maar uiteindelijk is dat ook gewoon een mooi en goed werkend stukje techniek. Waar ik me persoonlijk nog het meest aan zou storen is dat pushers en kroon niet op één lijn zitten. En ik vind de subdial plaatsing van een gewone Speedy ook net iets geslaagder. Alleen staat mij het ‘een Professional is de enige goede Speedy’ me juist behoorlijk tegen :sweat_smile:

2 likes

Een collega draagt een Speedmaster, heb 'm onlangs even mogen passen … geen klik mee.
Heb ook al eens een Mark II gepast en dat beviel ook niet zo.
De reduced spookt nou al enkele maanden door m’n hoofd.
Ik denk geeneens meer aan vintage gitaren, het is allemaal Speedmaster wat de klok slaat.

1 like

Als je in de omgeving van Utrecht woont ben je van harte welkom om de mijne te komen passen.

2 likes

Ben dat wel met je eens. Vind ‘m ook mooier dan “grote” speedmaster.

Ik stond er echter toevallig van het weekend nog met m’n horlogemaker over te praten en op basis daarvan durf ik niet in de buurt te komen van een reduced.

Heeft iemand een idee waarom deze eigenlijk niet meer in de omega collectie zitten? Zou denk ik best een hit kunnen zijn. Of zou die de speedy pro markt te veel kannibaliseren?