Omega stemvork 198.001 F300 chronometer

Afgelopen jaar onderhoud gehad en daarbij onderdelen vervangen zodat de datum quick-set soepel loopt. Tevens natuurlijk nieuwe batterij geplaatst.

Prachtige en grote 37 mm (zonder kroon) Omega stemvork horloge uit 1970. Dit is daarmee een vrij vroeg exemplaar van deze uurwerktechniek. De referentie 198.001 zoals deze, is vermoedelijk het eerste stemvork horloge dat Omega heeft geproduceerd en dat is ook te zien aan de styling. Dit lijkt het meeste op de Constellations uit deze periode, waar latere stemvork Omega’s veelal aparte kastvormen hadden zoals in de jaren 70 populair. Wel is de maatvoering een stuk moderner/groter dan van de Constellations van de jaren 60. Persoonlijk vind ik deze klassieke styling mooier en meer tijdloos. De wijzerplaat heeft een subtiele brushing.

Het uurwerk is een Omega 1250, afgeleid van de ESA9162, ontworpen door Max Hetzel die tevens verantwoordelijk is voor de fameuze accutron214. Hetzel werkte voor Bulova en op het uurwerk is dan ook terug te vinden dat het door Bulova is gelicenseerd aan Omega.

Het uurwerk was voor die tijd erg modern en een enorme vooruitgang. Het is chronometer-gecertificeerd, slechts 4.8mm dik en heeft een quick-set op de datum die zowel voor- als achteruit werkt. De nauwkeurigheid is afkomstig van een stemvork die met 300hz trilt (vandaar F300 op de wijzerplaat, F voor frequency) en daarmee veel nauwkeuriger is dan een balanswiel.
leuke bijkomstigheden van deze techniek? Het horloge heeft een ‘glijdende’ secondewijzer (denk aan GS springdrive) en maakt een zoemend geluid ipv tikkend.

De kast is in erg goede conditie met scherpe facetten. De kroon is origineel Omega. De wijzerplaat en wijzers ook origineel. Achterdeksel en uurwerk zijn ook gesigneerd. Er zit een miniscule kras op het glaasje bij 4-5 uur maar dit valt slechts in bepaald licht op.

Al met al een zeer verzamelwaardig horloge, met mooie geschiedenis in bijzondere staat. Horloge wordt head only (zonder band) geleverd.

Het verplichte (!) rijtje:
Te koop en/of te ruil (doorhalen wat niet van toepassing is, ruilwaarde verplicht!):

Merk en model: Omega F300 stemvork ref 198.001
Diameter: 37mm zonder kroon
Leeftijd: 1970
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): anderhalf jaar geleden
Factuur en/of certificaat: nee
Originele doos en/of eventuele accessoires: nee
Verzendkosten of afgehaald: allebei mogelijk
Conditie (krassen, werking etc): zoals gezegd, mooie conditie, tritium netjes in wijzers en op plaat. Klein krasje op glas in de hoek
Soort uurwerk en kaliber: Omega 1250
Vraagprijs: 895 euro,-
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).

28 likes

Fijne paasdagen! :rabbit:

Deze is nog steeds beschikbaar

Wordt afgeleverd met nieuwe batterij :+1:

Prijs naar 850 euro.

Waar vind je deze afwerking tegenwoordig nog in de perfecte maatvoering voor <1K?

8 likes

Ruilen tegen een 3861 speedmaster hesalite met bijbetaling van mijn kant mag ook :slightly_smiling_face:

Up voor deze zoemmmmmer

1 like

Een serieus bod is altijd welkom

2 likes