Online gekocht horloge gereguleerd?

Hallo allemaal, even een (voor jullie misschien stomme) vraag van een beginnende enthousiasteling:

Als je een horloge via internet koopt (ik ben van plan een Zeno bij Sayin te bestellen), moet die dan vaak nog nagereguleerd worden, of lopen mechanische horloges tegenwoordig “af fabriek” redelijk op tijd? Ik heb het uiteraard over mechanische horloges, en denk dan met name aan de automatische ETA-calibers of de Unitas 6497.

Anders stel ik me zo voor dat je met een nieuw merkhorloge naar een willekeurige horlogemaker moet om het na te reguleren; ik kan me voorstellen dat niet iedere horlogemaker daarop zit te wachten, met een klokkie dat je niet bij hem gekocht hebt…

Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Alvast bedankt,

Gerard

Die loopt gewoon goed.

En in de regel doen de meeste horloge makers ook niet al te moeilijk. Juweliers daarintegen is een ander verhaal.

Mvg Dennis.

Zeno schrijft in zijn katalogus het volgende: ( dit betreft niet alleen zeno maar alle horloges)

Jeder belastet seine Uhr unterschiedlich. Je nach Alter oder Vitalitaet des Traegers ( viel oder wenig Bewegung, bzw.Erschuetterungen) seinen Gewohnheiten ( oft ausser Haus, regelmaessig in klimatisierten Raeumen, traegt die Uhr Nachts, erledigt handwerkliche Arbeiten oder arbeitet im Buero…) Dies kann zu Aenderungen der Gangwerte fuehren. Vor allem in den ersten zwei Tragemonaten kann die Ganggenauigkeit schwanken. Ab 50-60 Tage Tragezeit, pendelt sich der Gang in der Regel ein, so dass nun der tatsaechliche Gangwert gemessen werden kann und vom Fachmann einreguliert werden kann. Wird eine Uhr vorher einreguliert, ist es moeglich, das der Gang erneut korrigiert werden muss.

Unsere Empfehlung: Geht Ihre Uhr mehr als 1 Minute pro Woche vor, oder mehr als 15 Sekunden pro Woche nach,ist es in der Regel gut moeglich, die Uhr vom Fachmann genauer einstellen zu lassen. Sind die Gangwerte darunter kann sich eine Gangkorrektur negativ auf die Ganggenauigkeit auswirken.

Groet
Marley

Weet iemand trouwens goede adressen om je klokje te laten afstellen??
Ik heb mijn Fortis bij een juwelier gekocht en die zou hem dan moeten laten opsturen ‘naar iemand die dat wel zou kunnen’ en dat vind ik allemaal wat vaag en heb ik dus geen zin in.

Hij loopt nu trouwens 8-10 seconden per dag te snel en ik zou het wel fijn vinden als het ietsje minder was…

Zijn er in de buurt van Amsterdam goede horlogemakers?

Gerard,

Ik heb ongeveer 2,5 weken geleden ook een Zeno bij Marley gekocht, de Pilot Classic Flieger-Chronograph. “Tri-Compax.
Perfecte service en het horloge loopt nu maar 2 seconden per dag voor, een voor mij te verwaarlozen afwijking.

groet

Arnold

amsterdam watch company in de hartenstraat