Opmerkelijk issue met 214270

Ik heb sinds enkele maanden een Explorer 214270 in mijn bezit en elke keer als ik het horloge een tijd niet omgehad hebt valt mij iets op. Wanneer ik het horloge opwind of opgewonden heb krijg ik daarna de kroon niet verder naar buiten om te wijzers goed te zetten. Ook niet wanneer ik meer kracht op de kroon zet dan goed voelt lukt het gewoonweg niet.

Wanneer ik de kroon losschroef en zonder te winden meteen naar buiten trek is er niets aan de hand, dat vind ik toch best vreemd. Iemand iets soortgelijks opgemerkt met dit of gelijkend Rolex uurwerk?

Gewoon naar de AD en laten fixen.

Terug naar ad. 1 of meerdere delen van de keyless moeten vervangen worden

Het is dus niet de bedoeling… Shit, daar baal ik wel van. Ik dacht ergens nog dat dit ‘normaal’ zou zijn.

Inderdaad niet normaal. Ik gok erop dat het veertje van de keyless niet meer goed zit.

Even hard met het horloge op de tafel slaan… helpt altijd! :joy:

Maar nee dit hoort niet geloof ik… dus terug naar de AD

1 like

En ik de afgelopen tijd mijn vrienden maar pesten met hun perikelen, nu mag ik zelf ook terug :joy:. Gelukkig blijft mijn snowflake nog onaantastbaar :face_with_hand_over_mouth:

Prima! Maar dan gaat de rekening naar jou hé? Dat snap je wel

3 likes

giphy (2)

3 likes

Doe ik alleen om stofjes van de plaat te slaan :see_no_evil:

2 likes

Mijn ervaring is dat je de kroon het beste met een draaiende beweging naar de volgende positie kunt trekken. Zo geleerd bij W&V en werkt prima.

Dat is nog uit de tijd zakhorloges :slightly_smiling_face:

Hier wordt wat anders mee bedoelt

Ik vermoed van niet hoor maar verklaar u nader als u wilt

keyless als in veren/hevels die het schakelen van de stift naar opwinden/datumverstelling en wijzerverzet regelen,dat wat bij een 2824-2 een ramp is als je bij het monteren geen rekening houd met de positie van de stift (voor het demonteren)

Je zal bedoelen dat de naamgeving afstamt van de zakhorloges die zonder sleutel opgewonden/verzet konden worden)…

1 like

Keyless komt nog uit de tijd van zakhorloges, die je vroeger nog met een sleuteltje moest opwinden. Nadat er een tirette systeem werd ontwikkeld kon je doormiddel van een kroon opwinden en werden deze onderdelen ook wel gezamenlijk het “keyless” genoemd maar feitelijk heet 't gewoon 't tirette systeem

Er werd in 't bericht via het woord keyless gerefereerd naar 't tirettesysteem waarop ik reageerde van wow das nog uit 't zakhorloge tijdperk

Excuses, ik hanteer overal de engelse benamingen voor en keyless is nog steeds de benaming voor al de onderdelen die de kroon posities bepalen en functioneren.

Het wilt weleens zo zijn het veertje (1) niet goed zit of drukt tegen (2) die dan vervolgens niet in het midden van het tandwiel ligt en zo andere kroon posities kan beinvloeden.

1 like

We begrijpen elkaar allemaal en bedoelen ook denk ik allemaal het zelfde. :ok_hand::blush:

1 like

Ja,dat dus :smile:…old fashion english terms.

1 like

Precies, ik vind de oorsprong van de term ook wel mooi om eerlijk te zijn, de knipoog naar 't verleden zeg maar :pray:

1 like