Originaliteit ETA 2836-2 GMT uurwerk

Goedemorgen iedereen,

Ik heb een ETA uurwerk gekocht op eBay (beetje overhaast moet ik eerlijk zeggen) en nu vraag ik me af of het wel een origineel ETA uurwerk is. Ik begon te twijfelen omdat ik geen enkel 2836-2 uurwerk tegenkom op internet wat hierop lijkt. Het voornaamste verschil zit 'm in de balanskloof. (normaal zit daar een schroef om 'm te stellen)

Het gaat om dit uurwerk:

Alvast bedankt!

Hier zou hij op moeten lijken.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&ETA_2836_2

Ik begrijp je twijfel als ik naar het datumwiel en de balans kijk.

Het lijkt alsof het stelmechanisme ontbreekt?

Ja, daar lijkt het inderdaad op, maar ik vermoed dat ie gewoon gesteld word dmv het palletje wat nauwelijks zichtbaar is. (maar ja, wie ben ik).

Ik vermoed dat het een heel oud uurwerk is.

Onder de balans staat keurig 2836-2
Ik vermoed op basis van de onbruikbare foto van de verkoper dat het er nog een is zonder Etachron.
Maar waarom maak je niet zelf een foto waarop het geheel duidelijk zichtbaar is?

En kijk anders hier, je kunt er meteen de tech info downloaden
https://shopb2b.eta.ch/2836-2.html#description

2 likes

Omdat ik 'm nog niet binnen heb :slight_smile:
Maar ik zal volgende week nog even een foto van mezelf plaatsen.

Automaat deel even verwijderen, dan kan je het gelijk goed zien.

Eta heeft nooit een 2836 GMT gemaakt. De GMT complicatie is eigenlijk een aftermarket toevoeging. Sommige fabrikanten deden dit maar het meest in de Chinese clone markt. Vermoed dat deze uit die hoek komt. Hij heeft namelijk een “overlay” op de datumschijf om deze verder naar binnen te zetten.
Die overlay op de 2836 en de 2836 GMT werd/wordt toegepast op de Chinese rollies omdat de datum anders niet uitlijnt.
Het kan een oude originele eta zijn maar die hadden of een stel naald of de schroef bij de balans. Kan een kopie zijn van een eta, niet goed te zien maar het eta logo lijkt erg grof. Of een samengestelde met wat originele en Chinese onderdelen.

1 like

Bedankt voor dit duidelijke antwoord. Dat is dan vermoedelijk ook de reden zijn dat ik er niets over kan vinden. Ik heb overigens bij de verkoper nog een nagevraagd of het daadwerkelijk een GMT is en die geeft aan van wel. Hij weet niet uit welk horloge het komt, maar mocht het een clone zijn dan snap ik dat ie dat zegt. Hoe dan ook een redelijke prijs betaald, zelfs voor een clone.

Zodra ik zelf een paar goede foto’s heb gemaakt zal ik ze niet nog even posten met mijn eigen idee erover.

1 like

Voor het vergelijk even in de “voorraad” onderdelen gedoken. Ik hou wel van kapotte clone GMT uurwerken want de onderdelen om een 2836 GMT te maken zijn niet te koop. En… het is best leuk een horloge te maken met GMT op basis van een 2836.
Buiten dat de wijzerhoogte van standaard moet worden aangepast naar hoogte 5 zijn het maar 2 tandwielen.
Dit is een standaard 2836 zonder datumschijf boven met een omgebouwde naar GMT onder:

Close up quickset systeem datum en dag op ongeveer 4 uur

Close up GMT wiel en op de plaats van de quickset hevel een tandwieltje om de GMT te stellen.

Datumschijf origineel en een Chinees geplakte overlay op de originele datumschijf.

En tot slot, de hoogwaardige afwerking van zo’n datumschijf😉

En een zelfbouw GMT uit het archief!

3 likes

Vooral dat ja :rofl:
Ik ben benieuwd, krijg 'm als het goed is begin volgende week.

1 like