Overwegen datejust 1601

Goedemorgen allen! Na mijn oyster perpetual 39mm verkocht te hebben, overweeg ik nu een datejust. Liefst vintage. Nu heb ik geen verstand van correcte wijzerplaten, frankenwatches, goede of slechte bracelets. Vroeg mij af of de kennis van hier mij wellicht een handje kan helpen. Gaat om deze

Is dit op het oog, een mooie datejust?

1 like

Michelle vindt het altijd goed. Score. Ik wou dat mijn vrouw zo was.

Verder ben ik niet echt een pro als het komt op DJs en correctheid daar van. Maar Metropolis is wel een vertrouwd adres voor zover ik weet.

23 likes

Hahahhaah yes :grin:

1 like

Thanks!

Dat is een schitterend stuk en met doos en papieren zie je ze zelden. De vraag is of je zoveel geld uit wilt geven aan een ouwe rammelaar. Lijkt me geen daily beatertje maar meer een verzamelstuk.
Wat me opvalt is dat de pushpins vrij ver doorsteken. Ik vermoed de verkeerde maat pushpins. De kast is nl dik zat dus die pins horen er ‘in’ te zitten.

1 like

Dit kan ik beamen. Peter heeft regelmatig prachtige Dj’s. Ik heb er ook 1 bij hem gehaald.

2 likes

Ziet er mooi uit en Metropolis is inderdaad een prima adresje.
Een ‘ouwe rammelaar’ wat hierboven genoemd wordt is natuurlijk onzin, hoewel een band met gevouwen schakels mijn eerste keuze ook niet zou zijn.

1 like

Nah, heb er zelf al wat jaren éen en ouwe rammelaar lijkt me vrij passend :grimacing:

2 likes

Je moet vooral houden van complete setjes om de prijs te rechtvaardigen.

Want de 1601 zou ik als ‘ok’ bestempelen.
Ding is gepolijst, dat zijn ze allemaal. Maar het is geen dikke kast meer. De bezel begint ook af te zwakken. En de wijzers vertonen al plekjes. Gevouwen schakels vd band gaan je haren vaak tussen zitten.

Ding is oud / vintage. Maar ik heb liever een strak exemplaar van 4k zonder papieren dan dit exemplaar met papieren voor 6k.

7 likes

:point_up:t2:

2 likes

Oh, dat had ik nog even niet gezien. Dan zou ik sowieso doorlopen.

1 like

Nuf said! Verder zoeken!

1 like

Ik vind 6k voor een 60 jaar oude DJ ook wel serieus geld… Zou dan eerder gewoon een 5 digit halen, of een nieuwe. Dat is toch 30 jaar extra evolutie in de horlogemakerij. Betere band, beter uurwerk, minder slijt (hopelijk)… en goedkoper.

Verder volledig eens met lasteraar.

1 like

Wat een rationeel argument in een horlogehobby. Waarom koop je dan niet gewoon een Victorinox?

5 likes

Ik heb echt een hekel aan folded links. Dat helpt niet.
En een 5 digit DJ is nog steeds oud genoeg voor de vintage vibes.

Ik ben niet voor niets voor een 6 digit sub gegaan als eerste rolex :stuck_out_tongue:. Ik heb al kwetsbare vintage voor af en toe.

1 like

Dit ja. Als iemand info en advies vraagt over een vintage horloge, gaat blijkbaar zijn hart en interesse daarnaar uit. Dan zijn argumenten als verbetering door evolutie en vernieuwing toch niet echt relevant?

1 like

De volgende dingen ben ik al uit. Liefst goud/staal, en moet vooral kwalitatief een goed horloge zijn, dus, kast zo dik mogelijk, scherp ( maar wat is scherp) enige referentie is mijn oyster perpetual, maar dat is geen vergelijking denk ik. Of hij nu een folded heeft, of een solid jubilee, dat zal ik moeten ervaren wat ik het fijnst vind. Heeft iemand een voorbeeld, suggestie, waar ik op kan letten ivm correcte wijzerplaten, en een voorbeeld van een strakke ( vintage) kast?

Ik zou een 80s 5 digit doen. Nog steeds vintage vibes in mijn ogen. Maar wel een stuk beter dan de 60s spullen. Zeker als daily.

3 likes

Ja, ik snap je. Maar voelt toch anders.

1 like

Zou dit dan de betere optie zijn?