Pas op voor onjuiste info (IWC bij Steiner)

De laatste tijd ben ik erg geinteresseerd geraakt in vintage pilotenhorloges van IWC. Door wat te surfen kwam ik op de site van Steiner. Hier staan 2 Mark X’s op en een Mark XI. Na het lezen van Die Fliegeruhren von IWC heb ik contact opgenomen met een ervaren verzamelaar namelijk de Heer Goerter. De Mark XI komt zo genaamd uit 1948 ,echter de T op de wijzerplaat is er pas sinds 1963 opgekomen. 1 van de Mark x’s heeft een bruine wijzerplaat, die zijn echter nooit gemaakt. De andere Mark X heeft de 7 en 5 er zo goed als geheel op staan, dit klopt ook niet, beiden cijfers horen gedeeltelijk weg te vallen. Of men deze info er opzettelijk bij heeft gezet weet ik niet. Maar aangezien het om behoorlijke bedragen gaat had wat meer research wel gemogen!

Trieste opmerking IWC GEK. Je doet je naam niet echt eer aan, deze Dr. Goerter van het officiele Iwc forum geeft vaak een te snelle en onjuiste informatie vestrekking. Hij heeft zich nog minder dan een 1/2 jaar openlijk op het officiele Iwc forum moeten verschuldigen nadat hij had aangegeven dat een Ur Portugieser die in mijn bezit was, niet orgineel was. Is na te lezen en de kenners onder ons weten dit dan ook. Beide modellen Mark X staan vermeld op een speciale verzamelsite waar alle bekende & orginele Mark X opstaan. Jou helaas niet bekend en de Mark XI is zelfs met orgineel uittreksel uit het IWC register. Dus: onzin!!

Leuk dat je je wilt informeren en inlezen in deze materie maar wees wel in vervolg voorzichtig met deze beschuldigingen. Zeker als je er zelf helemaal niets van afweet. Daarbij dacht ik dat wij het wel verdient hadden na het hartelijke ontvangst in onze winkel dat je mij eerst confronteerd met deze stelling voordat deze online gaat. En dat dit alles moet komen van iemand die zich IWC gek noemt en dan ons vol trots een gangbare iwc ‘marriage’ laat zien. Moet niet gekker worden!

Groeten Philipp Stahl
www.steinermaastricht.nl

Oeps !

Beste Philipp,

allereerst geef ik je gelijk dat je reageert. IWC gek had eerst contact met jou op moeten nemen.

Toch vind ik het vreemd dat je de hartelijke ontvangst in jullie winkel erbij haalt. Was IWC gek hierbij? Moet iedereen op dit forum rekening met jou houden omdat er nog geen 15 man bij jou in de winkel zijn geweest? Heeft dit bezoek jou geen omzet en naamsbekendheid opgeleverd (in ieder geval één Steiner limited)?
Wat moet je nog meer “verdienen” aan je hartelijke ontvangst? Zo bijzonder en uniek is dit echt niet hoor.

Je noemt de opmerking van IWC gek triest, ik noem het er bijhalen van de hartelijke ontvangst triest. Zeker in context met dit bericht. Jammer, voor mij is een groot stuk van je credability verdwenen.

Wimster

Wimster, ik neem aan dat je het bezoek van een aantal leden van Dezinvanluxe aan Steiner bedoelt? Naar mijn weten was IWC gek hier niet bij en ik begrijp ook niet hoe je hierbij komt?

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van IWC gek (had ie nog geen andere naam kunnen verzinnen…? :wink: ) n.a.v. de mail van Stahl. Ik kan me niet voorstellen dat hier geen reactie op komt van IWC gek. Het is toch een aardig gepeperde mail van Stahl die behoorlijk ‘‘op de man is’’…

Een reactie van IWC gek zou nadere reacties van andere forumleden een stuk gefundeerder en objectiever kunnen maken…

Geert, kun je mij vertellen waar ik geschreven heb dat IWC gek hierbij was? Zie je dat vraagteken niet staan? Ik weet wie hierbij waren en ik weet ook dat IWC gek hier niet bij was, daarom mijn reactie richting Philipp

groet, Wimster

Toch vind ik het vreemd dat je de hartelijke ontvangst in jullie winkel erbij haalt. Was IWC gek hierbij?

Deze IWC gek heb ik 2 dagen voor hij deze bijdrage heeft gelevert, ontvangen in de winkel, dacht dat dat wel duidelijk was. Heeft niets te maken met de meeting die hier op dit forum nogal beladen is ontvangen en veel eerder heeft plaats gevonden. Zoals ik ook aangeef in mijn eerste reactie: ‘En dat dit alles moet komen van iemand die zich IWC gek noemt en dan ons vol trots een gangbare iwc ‘marriage’ laat zien’. Wij ontvangen iedereen hartelijk sinds 20 jaar, zonder pretenties en staan altijd open voor een discussie, zeker als het om een mening gaat. Begrijp dat jij dit genoegen nog niet hebt meegemaakt anders zou je zo niet reageren maar is zeker de moeite waard om eens vrijblijvend binnen te komen. Al is het maar voor de koffie en een goed gesprek.

Dit is echter een ander verhaal, hier wordt onze geloofwaardigheid in twijfel getrokken zonder dat dit in het gesprek in de winkel is aangekaart. Beetje laf en had gedacht dat ik door het gesprek in de winkel wel de kans had verdient om hem rechtstreeks te informeren en niet hier op het forum op te hoeven reageren.

Reageer nu ook niet om jou te overtuigen, iedereen is vrij om zijn eigen beslissingen te maken. Enige wat mij interesseert is dat er geen onwaarheden circuleren op het net, voor de rest heb ik het nog zo druk dat ik me gelukkig geen zorgen hoef te maken over jou standpunt van onze ‘credability’ ; - )

Groet Philipp

ik begrijp philipp volkomen als iemand verkeerde info over je winkel verspreidt ga je daar tegen in.
en als je zo iemand hartelijk hebt ontvangen en naar eer en geweten hebt voorgelicht dan verwacht je dat iwc gek eerst contact met jou opneemt .
op de manier hoe philipp het beschrijft heb je toch een klant / verkoper relatie en dan ga je gewoon op een andere manier met elkaar om.
eigenlijk begrijp ik niet goed wat voor punt wimster probeert te maken ,philipp reageert toch gewoon op de aantijgingen van iwc gek.
heeft toch helemaal niet met die meeting te maken

Wimster Schreef:

Geert, kun je mij vertellen waar ik geschreven heb
dat IWC gek hierbij was? Zie je dat vraagteken
niet staan? Ik weet wie hierbij waren en ik weet
ook dat IWC gek hier niet bij was, daarom mijn
reactie richting Philipp

groet, Wimster

ik begrijp je niet zo goed wimster je schrijft zelf al dat je weet dat iwc gek er niet bij was maar dan weet je toch dat de hartelijke ontvangst iwc gek betrof.
en niet die vijftien man van die meeting welk punt probeer je nu eigenlijk te maken ???/

Long Schreef:

Wimster Schreef:

Geert, kun je mij vertellen waar ik
geschreven heb
dat IWC gek hierbij was? Zie je dat
vraagteken
niet staan? Ik weet wie hierbij waren en ik
weet
ook dat IWC gek hier niet bij was, daarom
mijn
reactie richting Philipp

groet, Wimster

ik begrijp je niet zo goed wimster je schrijft
zelf al dat je weet dat iwc gek er niet bij was
maar dan weet je toch dat de hartelijke ontvangst
iwc gek betrof.
en niet die vijftien man van die meeting welk punt
probeer je nu eigenlijk te maken ???/

Ik snap het ook niet helemaal. Denk dat de fout bij Wimster ligt omdat hij denkt dat Philipp met ‘hartelijke ontvangst’ doelt op de ‘meeting’ die een tijd geleden was bij Steiner. Wimster, ik neem aan dat de ‘credability’ weer direct terug is?

En nu horen we IWCgek niet meer…dacht ik al.
Kan me voorstellen dat niet iedereen is gecharmeerd van de manier
van zakendoen van bepaalde bedrijven maar iemand op zo’n onterechte
manier te pakken nemen (zeker als je 2 dagen eerder in de zaak was) kan niet.
Eerst verifiëren en dan, als je er samen niet uitgekomen bent, via een forum bespreken.

Peter 3.2

Beste liefhebbers en Philipp in het bijzonder,

Een excuus mijnerzijds is hier op zijn plaats. Ik heb de reactie van Philipp klaarblijkelijk niet goed gelezen/begrepen. Ik was in de veronderstelling dat Philipp het bezoek van de DZVL leden bedoelde en daarmee “oneindige roem” had vergaard.

Philipp, bij deze mijn excuses. Ik heb jouw winkel dit voorjaar wel degelijk bezocht en werd correct ontvangen met een goede kop koffie. De Steiner even om gehad en ondanks dat het mijn type klok niet is heb ik respect voor jouw project. Juist daarom was ik zo verbaasd over jouw reactie, althans jouw reactie zoals ik hem begrepen had. Als ik immers nooit in jouw winkel was geweest had ik ook geen enkel oordeel kunnen vellen over de door mij genoemde credability. Na een onterecht diep dalletje is die weer op een normaal niveau gekomen ;).

Alles gelezen hebbende is het mij geheel duidelijk geworden en trek ik mijn eerste reactie bij deze terug.

groet, Wimster

ps, ik post onder Wimster2 omdat ik op een andere locatie ben en mijn wachtwoord niet meer wist, vandaar even een nieuwe registratie aangemaakt.

Ok, geen probleem, soms lees ik een bericht ook te snel door maar heb wel geleerd dat als ik ergens op reageer wel zeker wil weten waar het exact om gaat, kan anders vervelend uitpakken. Wordt misschien wel eens tijd om dit forum uit te nodigen in M’str zodat ik van dat “oneindige roem” cliche afkom ; - ) Heb het er al eens eerder met Henrik over gehad en wellicht iets voor volgend jaar. Sta overal voor open zolang het leuk & gezellig is.

Grt.Philipp

p.s. heb de bruine IWC X net uit de verkoop gehaald om in de vaste collectie te doen omdat ik hem ook niet zo snel meer zal vinden. Heb al een tijdje een zwak voor bruine of egaal bruin geworden wijzerplaten. Nu net nog een prachtige bruine Rolex redsubmariner 1680 + bruine ‘James Bond’ 5508 gekocht en weet zeker dat ook dat weer een prima investering was.

Of de heer Steiner al dan niet verkeerde informatie heeft verstrekt kan ik niet beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is dat de heer Steiner zeker een van de twee Mark X’s op Ebay heeft gekocht (om precies te zijn op 11 juni 2006) en dit horloge vervolgens voor maar liefst het vijfvoudige aan de man probeert te slijten. Een en ander geldt tevens voor een Omega, een Rolex en ook andere horloges. De betreffende Omega bijvoorbeeld, herkende ik meteen, nu deze voor de Japanse markt bestemd was en dus zeldzaam. Dit stond ook zo exact omschreven in de omschrijving op Ebay. Toevallig dat ook een Breitling met originele sticker in de winkel lag. Na onderzoek bleek die ook via Ebay te zijn aangeschaft, evenals een contemporaire IWC. Alle horloges zijn hooguit voor een vierde van de aangeboden prijs aangekocht, als ik een en ander vergeleek met de prijzen op de betreffende website van Steiner.

Ik begrijp - en dit zeg ik met alle respect - dat de heer Steiner zijn brood moet c.q. wenst te verdienen en dat er altijd “vraag en aanbod” geldt voor bepaalde horloges, maar de prijzen die op de website van Steiner worden gehanteerd staan in geen enkele verhouding tot de aanschafwaarde. Op deze wijze kan elke particulier een winkeltje beginnen en dan volstoppen met peperdure horloges. Dit is geen beschuldiging, dit is een feit. Een feit wat mij persoonlijk erg tegen de borst stuit. Horloges te koop aanbieden voor maar liefst € 6.000,-- tot € 8.000,-- terwijl deze zijn aangeschaft voor € 1.500,-- tot € 2.200,-- is een belediging tot wie het zich richt!

In eerste instantie had ik deze informatie niet willen delen op dit forum. Het is immers een vrije markt economie en iedereen kan voor een object - of dit nu een horloge of iets anders is - een vraagprijs hanteren, zoals hem of haar goeddunkt. De arrogantie van de heer Steiner, zoals geuit en tentoongespreid in een vorige mail noopte mij evenwel hier tegen in te gaan en wel degelijk een misstand aan de kaak te stellen. Ik adviseer de heer Steiner daarom in het vervolg niet zo hoog van de toren te blazen, of, zoals een ander het stelde, zo gepeperd te reageren.

Hoogachtend,

Horlogier

Daar gaan we weer ; - )

Bijzonder ook dat ik voor 11:00 uur vandaag al 3 telefoontjes gekregen heb van klanten + kennisen die mij aangeven dat er een leuke post online staat. Op zich al een prachtig kompliment om de dag te beginnen, toch?

Het begin van deze post ging erover dat wij verkeerde informatie verstrekken, dat is inmiddels opgelost zoals gebleken na mijn antwoorden en de reacties die daaruit kwamen. Nu gaat het schijnbaar om de prijzen, gelukkig maar, hebben we straks alles gehad.

Samengevat komt het er in beide gevallen op neer: Kennis is Macht, of het nu gaat over de geschiedenis, beoordelen van de orginaliteit, zeldzaamheid, prijs enz. Dat geldt niet alleen in de horlogewereld maar is eigenlijk van toepassing op elke handel die er gedreven wordt. Afgezien van het feit dat er een risico - investering tegenover staat die eerst maar eens gedaan moet worden voordat er misschien een winst overblijft.

Lees en hoor regelmatig dat er liefhebbers / verzamelaars / partikulieren zijn die of online of op een beurs een ‘koopje’ bemachtigen, niets mis mee en komplimenten voor de beslissing om toch tot aanschaf over te gaan. Als wij het doen is het opeens een schande?!?! Daarbij verberg ik onze naam niet op online veilingen zoals veel van mijn collega’s wel doen omdat ik nu eenmaal vind dat wij niets te verbergen hebben, is een open markt van vraag en aabod waar een een ieder op kan reageren om meer te bieden. Onze prijzen zijn internationaal marktkomform en de vraagprijs is niet altijd de prijs die wij ontvangen ; - ( Zeker niet als wij vinden dat de koper klant kan worden.

In geen enkele verhouding tot de aanschafwaarde + dit is geen beschuldiging, dit is een feit.+De arrogantie van de heer Steiner + degelijk een misstand aan de kaak te stellen:

Deze opmerkingen gaan mij wel een beetje te ver en heeft verder niets meer te maken met de manier van communiceren die iwc gek in het begin heeft gedaan. Zijn opmerkingen waren al op het randje maar het zal wel typisch nederlands zijn om daar nog eens overheen te gaan. Natuurlijk mag iedereen zijn menig uitten maar dit lijkt mij meer op het artikel over de ‘nederlandse horloge fabricage’ welke laatst in de Telegraaf stond waar een gefrustreerde journalist op zaterdagmiddag onaangekondigd en zonder afspraak ‘vastliep’ omdat hij niet direkt geholpen werd terwijl wij druk bezig waren om alle klanten te helpen. Uit rancune heeft hij ons toen hard aangepakt.

Hopende je [ jullie ] voldoende geinformeerd te hebben.

Groeten Philipp Stahl

Hoge bomen vangen veel wind… Er liggen angstig mooie horloges in je zaak en als ik ze te duur vind dan koop ik zet niet. Als ik ze overigens niet te duur vind maar de middelen mij ontbreken (Lange & Sohne…) dan koop ik ze helaas niet.

Ik vind dit een hele rare reactie “Horlogier”. Als ik een horloge koop voor 10 euro en iemand anders wil me daar vervolgens 100 euro voor geven omdat dat de marktwaarde is zal ik het toch ook voor 100 euro verkopen? Tenzij de koper een vriend van me is? Dat is toch marktwerking?
Als de heet Stahl (Steiner) de kennis in huis heeft op ebay goed in te kopen dan kan ik alleen maar jaloers zijn op zijn kennis. Misschien dat daar de reactie van Horlogier ook op gebaseerd is?

Best redelijk verhaal maar het gaat hier niet om iets met een waarde van 10,00 dat verkocht wordt voor een prijs van 100,00. Het gaat hier toch om heel andere bedragen dus heeeeeel groot verschil tussen werkelijke waarde en verkoopwaarde. Je mag je afvragen of je, als je heeeeel erg veel te veel betaald (lees honderden tot duizenden euro’s), wel goede en objectieve voorlichting van de winkelier hebt gekregen of bent gefopt…
Hoe vertel ik dat trouwens thuis aan mijn vrouw? Ze heeft al zo weinig begrip voor mijn horloge-hobby… Herrie dus.

Ja, je vrouw… :smiley:
Nee, maar de bedragen van Steiner zijn niet onredelijk hoog. Hij koopt alleen handig/goed in en dat is voor sommigen blijkbaar een doorn in het oog. Ik denk dat die personen bij zichzelf te raden moeten gaan.