Het grote een patina topic :)

4 likes

Mooi! Is dat roest op de wijzerplaat?

1 like

Yes, verse knapperige roest :grin:

1 like

7 likes

Ik had nog ergens een Cyma gevonden met een erg gepatineerde wijzerplaat.

8 likes

@Bram27,
Het Topic voor jou! :+1::grin:

1 like

Aardig dat dit draadje weer leeft. Meuk is leuk en patina hoort daarbij.

Op de Rikketik beurs van afgelopen najaar 2022 vond ik deze City. Gekocht bij Hubert Hagman, de sympatieke Zweedse verkoper die al een aantal keer op de de Rikketik beurs aanwezig was met zijn standje met Zweedse vintage horloges.

De City is rijk gepatineerd en het FHF 26 uurwerkje uit 1955 loopt nog steeds als een kievit. Het bandje wat ik er bij heb gemaakt is van een verweerd soort leer dat er al zo uitzag toen ik het vond bij de leerwinkel (de Leerlooier in Den Haag) waar ik af en toe restjes leer koop (per kilo…:slight_smile: ) Instant patina leer, passend bij het oude beestje.

De City is een in Zwitserland vervaardigd horloge, maar waarschijnlijk specifiek bestemd voor de Zweedse markt, blijkens ook de vermelding van het merk in de Mikrolisk database. (zie wat verderop in deze post)

Ik word altijd wel blij van dit soort oude werkpaardjes, zeker als ze een ook nog een wat exotische herkomst hebben. Zweedse horloges zijn hier op HF nou niet bepaald sterk vertegenwoordigd.

Nog blijer word ik dan als ik een lotje ‘junk’ horloges verwerf uit Huskvarna. Jawel, van de Zweedse naaimachines en grasmaaiers. In dat lotje blijken zich dan 2 (twee!) oude City Bravur horloges te bevinden. Oorspronkelijk waarschijnlijk volstrekt identiek, met allebei een mooi RVS kastje, maar door de tandjes des tijds voorzien van elk zijn (haar?) eigen kleur patina.
Hoe leuk is het om zoiets tegen te komen?

Het fabrikaat is Zwitsers als ik kijk naar de Mikrolisk gegevens, maar zowel de hierboven afgebeelde City als de twee nieuw verworven City Bravur horloges worden beiden als merk gevoerd door een Zweedse firma:
J.P. Brandt Aktiebolaget uit Stockholm.

.

En dan de reden waarom ik ze hier in dit draadje laat zien: de patina!
Patina, nog patina-er, het patinaast!

Ze lopen ook nog alletwee, zij het dat eentje wat problemen heeft met de opwindveer en dus een gangreserve heeft van slechts iets meer dan een uurtje.
Nog een laatste opmerking of liever gezegd een vraag:
Het uurwerkje dat er in beide horloges zit heb ik niet kunnen determineren. Ik kwam er bij Dr. Ranfft ook niet uit. Dus misschien heeft een van de lezertjes een idee? Ik zou het graag willen weten, temeer daar een van de twee exemplaren dringend een nieuwe opwindveer nodig heeft.
Het ontwerp van het uurwerk is 'ouderwets, gezien de aparte bruggetjes, maar het incabloc vertelt me toch dat ze niet veel ouder zullen zijn dan ca. 1950.
Hieronder een foto van de twee -identieke- uurwerkjes.

Dank weer voor het lezen en kijken.
Lex

11 likes

Deze hoort hier wel thuis :stuck_out_tongue:

10 likes

Mooie oude Tissot. Nu nog een huisje voor 'm zien te vinden.

1 like

Zeker!

1 like

Die is er al, maar er zit geen stem en kroon meer in. Dat wordt nog een opgave :grimacing:

Mijn eerste zelf gekochte horloge:

9 likes

Hoezo dat? Gewoon een kaliber 27, stiften in overvloed:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=tissot+27+stem&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=tissot+27&_osacat=0

Of is het al een 27b? Zijn er ook genoeg:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=tissot+27b+stem&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=tissot+27+stem&_osacat=0&LH_PrefLoc=2

2 likes

Heb de laatste tijd ook weer wat mooi gepatineerde horloges aangekocht:

En er is nog wel het een en ander onderweg, wordt vervolgd!

9 likes

Thanks! Had er nog niks over opgezocht! Dringend maar eens bekijken.

1 like

Gesigneerde kronen deed Tissot in die tijd nog niet aan, dus daar hoef je niet naar op zoek. Gewoon een universele kroon erop.

1 like

Dat uurwerk doet me erg denken aan FHF. Beetje zoals deze:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Gruen_885

1 like

Dank je, @Jenneke voor het meedenken en zoeken. Deze was ik niet tegengekomen (zoeken in Ranft’s ‘advanced’ systeem op bouwkenmerken van een uurwerk is soms best lastig).
De Gruen885 alias de FHF1146 lijkt er inderdaad wel heel erg op.

Ranfft:


FHF 1146 - Ranfft2

en mijn exemplaar:

Het deel waar o.a.het veertonrad in is geplaatst is iets anders van vorm, maar de meeste onderdelen, zoals de kleine afzonderlijke bruggen hebben de min of meer zelfde vorm en ook de schroefjes zitten zo te zien wel op de zelfde plek. De Gruen variant die jij vond schijnt ook iets te verschillen.

Qua tijd (Ranfft zegt 1925 ???) lijkt het me dan weer niet zo te kloppen. Bij het voorbeeld van Ranfft is er geen shoc protection, maar 1925 lijkt mij voor het design van mijn twee City klokjes wel èrg oud. De City’s lijken mij qua design meer te liggen in de periode van 1940-1950 mèt Incabloc (?) shoc protection en zònder screw balance.

Misschien is de mijne dan toch een iets andere, jongere variant.

Over het merk City vond ik overigens nog wat informatie.
Antika (een Noorse site) heeft met de geschiedenis van het merk het volgende te melden:

The watch brand “City” history is according to the following source: http://www.equationoftime.com/forums/showthread.php?41846-City-Professional-Diver-Small-Tweaks-to-Make-Perfect-Watch *City is/was a Swedish brand that was owned by a company called JP Brandt AB in Stockholm. Brandt was a importer of Swiss watches and City was their low end (not in a bad way though) watch brand and the City models were also branded Facit, Moretime, Nilax and others during the 60’s and 70’s.

Waarbij het mij opvalt dat Nilax voor zover ik weet geen merk was van J.P Brandt uit Stockholm, maar van Nilsson & Axell uit Karlstad. https://antika.no/produkt/302/

Bij verder doorspitten op het grote web blijken er nogal wat varianten van dat zgn. FHF 1146 kaliber te bestaan.
Zo kwam ik o.a. ook nog onderstaand vermeld artikel tegen over een Depollier uurwerk uit 1922, wat best wel eens het oermodel zou kunnen zijn van de FHF 1146. Bij de Depollier variant worden er verbanden gelegd o.a. naar Helvetica, Aero en ook naar Rolex, die diverse patenten van Depollier gebruikt schijnt te hebben.

Alles bij elkaar een interessant uurwerkje dus. Mogelijk van oorsprong en herkomst redelijk high end en daarom ook intrigerend, zeker als je je realiseert dat het zich hier bevind in een horloge van een budget merk, wat het Zweedse City in feite was.

Meedenken over welke uurwerkjes er nu ècht in de City’s zitten blijft daarom welkom. Daarvoor geldt dan natuurlijk mijn eeuwige dank, vooral als je je bevindingen daaromtrent ook hier op HF met me wil delen.

image

2 likes

Het lastige is dat het identificeren op basis van de bruggen, vaak niet kan. Je kon een ebauche als basis kopen en dan zelf (laten) “finishen” naar je gewenste model.

Positie van schroeven en raderen zegt meer. Staan er nergens nummers of logos op het uurwerk (onder de wijzerplaat?). Sowieso zitten de unieke identificatie onderdelen bij het opwindgedeelte…

3 likes

Je hebt gelijk. Vandaar die varianten die ik tegenkom. Een nummer of logo onder de wijzerplaat zou zomaar kunnen. En als ik er met vragen en advies krijgen niet uitkom, zal het toch moeten gebeuren dat de wijzers en wijzerplaat er af moeten. Maar ja, deze horloges zijn oud en kwetsbaar, met geblauwde stalen wijzertjes en die willen nog wel eens makkelijk afbreken plus het risico dat de nu nog aanwezige orriginele lume er uit valt of afbrokkelt. O.m.g. en dan ook nog radium?
:skull_and_crossbones:
Korlom, om te zien of er een logo of calibernummer op de voorzijde staat, wordt gewacht tot in elk geval een van de twee, die met de kapotte of losgeschoten opwindveer, een service gaat krijgen.

1 like