Perpetual date?

Zou Perpetual Date (eeuwigdurende datum) moeten beteken dat je bij doorlopend gebruik nooit de datum hoeft aan te passen?

2 likes

Dat kan toch niet met verschillende maand lengtes… :sweat_smile:

Sommige horloges hebben modules die heel erg lang werken. Sublieme exemplaren kennen dan ook nog schrikkeljaren. Maar de uitzondering op de hele eeuw gaat dan te ver.
Gewone Rolex modellen kennen dit niet, natuurlijk.

2 likes

dat kan dus wel… lastig en dus duur, maar kan wel!

1 like

Een Perpetual Calendar is zo gemaakt dat schrikken jaren, lengtes van de maand etc. Allemaal verwerkt is.

Dus kan indd

1 like

Mijn telefoon heeft dat

4 likes

Je hebt ook nog een annual calendar, die hoef je alleen in februari te wijzigen, scheelt een hoop kosten. Volgensmij heeft Longines al een automatische in de Master Collection vanaf rond de 2.000,- …

Wie leest ĂĽberhaupt de tijd van zijn horloge!?

Je moet m wel aan de draai houden, maar dan houdt ie ook keurig het jaar bij. Ook handig voor als je niet meer weet welk jaar het ook al weer is, zo de eerste week van het nieuwe jaar

2 likes

Huh kan dat daarmee?

1 like

Als je de tekst op de wijzerplaat van een Rolex Date bedoelt, dan zegt Rolex iets anders. Perpetual is het automaat-deel, Date de datum-functie. Meer een “Perpetual. Date.” dan een “Perpetual date”

2 likes

Maak er meestal m’n bier mee open, werkt prima!

3 likes

Als ik me niet vergis heb je een “annual calendar”, die moet je eens per jaar aanpassen (februari) en een “four year calendar” die netjes rekening houd met februari, maar zit je met schrikkeljaren en last nut not least de “perpetual calendar”, die rekening houd met schrikkeljaren.

Sommigen houden zelfs rekening met het feit dat als er jaar deelbaar is door 4, maar niet door 100 (2100 bijvoorbeeld) dat het geen schrikkeljaar is. Nog geavanceerder, wanneer het wel deelbaar is door 400, want dan is het wel een schrikkeljaar (zoals 2000 of 2400).

3 likes

Oké dan verwoordde ik het niet goed. Dat het kan geloof ik. Maar het model dat ze perpetual date noemen kan dit niet?

Je hoeft de datum bij een Rolex inderdaad nooit aan te passen. Nadeel is dan wel dat deze niet altijd gelijk loopt met onze gebruikelijke kalender.

Bij day date eigenaren zien we dit verschijnsel ook met enige regelmaat. Niet alleen staat dan de datum niet goed, ook de weekdag loopt vaak uit de pas.

Ondanks dat dit bij de moderne Rolex eenvoudig is in te stellen, in tegenstelling tot de vintage exemplaren, komt dit dus regelmatig voor.
Het hoeft dus niet, de datum aanpassen.

:v:️

3 likes

Welk model heet er perpetual date?
Ik ken de Oyster Perpetual,
al dan niet met Date of Day Date.
het Perpetual slaat in deze op het automaat zijn, lees bij regelmatig dragen niet hoeven opwinden…

De Rolex Sky Dweller heeft een Annual Calendar.
Je hoeft de datum alleen op 1 maart handmatig te verzetten (niet in februari :roll_eyes:).

2 likes

Staat groot op de Rolex site.

check.
staat op de wijzerplaat ook, maar net een andere opmaak:

Oyster Perpetual
Datejust

zoiets dus.

dat perpetual slaat op de automaat, echt waar…

Edit, “dat perpetual” lees als in Oyster Perpetual op een Rolex wijzerplaat…
in een andere context, zie hieronder bij Henk

1 like

Perpetual betekent “nooit eindigend” en kan dus zowel betekenen nooit handmatig opwinden als wel nooit datum hoeven verzetten. Is wel wat verwarrend maar niet bij Rolex, want die hebben geen perpetual Calendar. Alleen annual in de Sky.

3 likes