Prachtige Zentra met gepatineerde (sterrenhemel!) zwarte plaat, 1950's

Hallo medeforummers!

Misschien -waarschijnlijk- ga ik hier spijt van krijgen, later.
Maar mijn recente Koningsdagvondst mag het huis weer verlaten…

Het is een bijzonder mooi horloge en ik ben er verliefd op geworden (nog steeds), maar eerlijk is eerlijk; het is niet mijn stijl … En zal het in de praktijk weinig gaan dragen.

Dus hak ik deze knoop nu snel door.

Dit is een Zentra horloge uit (vermoedelijk) de -late- jaren '50.
Dit dateer ik op basis van het mooie uurwerk; de ETA1080. Een handwinder zonder dag en datum.
Het uurwerkje is schoon en loopt goed. Het heeft een gangreserve van ongeveer 36 uren en loopt iets voor momenteel (± twee minuten op 36 uren)
Afgaande op het compas is het nooit afgeregeld. Ik denk niet dat het service nodig heeft, maar iets in de min afregelen wellicht wel.

Het horloge heeft een zeldzame zwarte plaat met een prachtig patina, ik laat de foto’s voor zichzelf spreken.

De vergulde messing kast heeft minimale draagsporen en geen valschade. Wel wat slijtage rond de scherpe randen vd lugs. Die dan weer min of meer wegvallen op het messing (zeker na mild poetsen) Zie de foto’s
Kast onderdelen zijn helemaal gereinigd, brandschoon.

De toevoeging ‘Schwebering’ verwijst naar de kast(fabrikant) en de extra shokbescherming; de oranje ring in de foto’s ligt in de ring rond het ETA werk en wordt geklemd door de deksel. Het uurwerk in zn geheel ‘zweeft’ hierdoor op deze pakking.

Het horloge is rondom Duitstalig, ook wel bijzonder.

De maten: 40mm lug lug , 33 mm zonder kroon

Het horloge komt ‘head only’, dus zonder de band op de foto’s

Prijs; 145 euro ex verzenden

De foto’s, al bekend in de draadjes:

11 likes

Up

3 likes

up!

up!

up!
De vraagprijs voor deze beautie is evt. bespreekbaar via PM

up!

$_84

1 like

up!

weekend up

pinkster upje

up!

Laatste up, want deze blijft bij gebrek aan interesse in de verzameling.
Mag dus dicht.
Geinteresseerden kunnen mij uiteraard nog benaderen

Dit topic is na 365 dagen automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.