Ik vond laatst een leuk en niet lopend prisma horloge, waarvan later bleek uit omstreeks 1955
Na het openen vd deksel bleek hier een F790 werk in te hangen waarvan de rotor muurvast zat.
Na verwijderen vd rotor bleek daar een dikke plak ‘wit spul’ te zitten. Dat dit gecorrodeerde restanten zijn van eoa moge duidelijk zijn. Maar wat precies? Onder de microscoop zag ik dat het spul waarschijnlijk aan de onderzijde in de rotor is gelegt bij fabricage. Is dit een loden stripje oid?
Het uurwerk was verder kurkdroog van binnen, geen tekenen van water schade etc. Het begon ook direct vrolijk te lopen na het verwijderen vd rotor.
Hier een blik op ‘het spul’
Er zit bij de vroegere Bidynator uurwerken inderdaad een ingelegde loodstrip aan de onderzijde van de rand van de rotor, dit om het te verzwaren waardoor een betere swing van de rotor dus betere opwinding gegarandeerd wordt. Later bleek dit toch niet nodig en was de rotor zonder loodverzwaring ook prima.
Dat lood kan natuurlijk door vocht en leeftijd gaan corroderen wat een witte dikke aanslag kan veroorzaken, ik neem aan dat je dat gewoon voorzichtig kan wegkrabben met een penhout…
Ik heb de aanslag goed kunnen verwijderen. De onderzijde vd rotor heb ik even over een korrel 800 gehaald, en inderdaad (gelukkig) blijkt er nog een redelijk intact loden stripje aanwezig te zijn.
Het horloge heeft een forse en nog soepele pakking, een deksel met een brede rand en een geschroefde ring die eea goed afsluit.
De binnenkant is nu schoon en de deksel zit er weer op.
De ‘originele’ en zeer gore velcro band ligt momenteel te weken in de nicotine verwijderaar van HG. En het glaasje moet nog even krasvrij worden gemaakt (en de buitenzijde vd kast gereinigd)
Bijna een eindsresultaat, dus wordt vervolgt