Restauratieproject: Seiko SKX033 Midsize Diver

Hi Forumleden,

Dit is een lang artikel. Ben je aan het werk, buiten een sigaret aan het roken of even snel aan het scrollen? Dan zou ik deze lekker post lekker skippen.

Dus.

Kijkend op Marktplaats, zoekend naar wat leuke handel, kwam ik deze SKX tegen. Ik denk dat de SKX geen verdere uitleg nodig heeft, maar ach: Voorloper van de SKX007/9, kleine maat (40mm) en zilveren randjes om de indexen. Bi-directionele bezel en Lume waar je “u” tegen zegt.

Berichtje doen: “Is deze nog beschikbaar?”, etc etc… We kennen het wel. Uiteindelijk tot een akkoord gekomen. Horloge werd verkocht als werkend, in OK staat. Nou ja, ik drie dagen wachten totdat de SKX binnen kwam en ja hoor: Werkend, maar liefst 1 minuut!?! Ja, shit happens. Quickset deed ook niks, speling op de kroon was ook om te janken maar á fijn.

2 opties: Op Marktplaats zetten, of zelf maken? Ik houd wel van een uitdaging, dus besloot ik met mijn relatief geringe praktische ervaring van start te gaan. Hieronder staan de eerste twee foto’s, toen ik het horloge net binnenkreeg:
image

De eerste foto vertekend misschien een beetje, maar het horloge was echt goor. Ik denk dat de vorige eigenaar of in een garage werkte of op de vuilnisbelt want de troep, die niet alleen op de kast maar ook in de schakels van de band zat, was echt niet om over naar huis te schrijven. Ook de wijzers hadden sporen van opgedroogde lume op het zilver, geoxideerd.

Waar was ik gebleven? Oh, ja. Juist, horloge binnengekregen. Gelijk opengeschroefd en gekeken naar het uurwerk:

7S26(B) – Uit een van mijn eerdere projecten wist ik dat de B variant vrij schaars aan het worden is. Bijna niet te koop, zeker niet nieuw. Vooral de A en C variant worden tegenwoordig veel ingezet. Het verschil tussen A/C en B is dat de kroonpositie enkel bij de B variant op 15:00 staat, de rest op 15:18. Ik wilde dit horloge wel op de meest makkelijke manier restaureren: Nieuw uurwerk, niet het oude uurwerk reviseren.

Kroontje ook losgehaald, ik denk dat ik nog nooit zoveel speling op een kroon heb gezien. Ik kon er bijna met mijn nagel tussen (misschien niet heel duidelijk op de foto):
image

Gelijk maar even een onderdelen lijst opgesteld, want er was werk aan de winkel. Een originele kroon vinden? No way. Aftermarket kronen zijn “the way to go”. Het verschil tussen een aftermarket kroon en OEM, is dat de aftermarket kronen afneembaar zijn (geschroefd) terwijl de OEM kroon geperst zit op de stem. Ik wilde mijzelf in een later stadium niet in de vingers snijden, dus besloot ik om een schroefkroon te gebruiken.

Ondertussen heel het internet en Ebay afgespeurd voor een origineel 7S26(B) uurwerk, maar zonder succes. Totdat ik een artikel las. In dit artikel stond dat het A of C uurwerk ook gebruikt kon worden, maar dat enkel de dagschijf overgezet moest worden i.v.m. de uitlijning. No big deal, de zoektocht ging verder naar het alternatieve uurwerk:






All set. Verder met het optisch herstel. Het horloge kon ook wel een nieuw glaasje gebruiken, dus die direct maar vervangen. Bergeon 5500 (voor de liefhebbers) was mijn grote vriend:
image
image

Glaspakking, casebackpakking en bezelpakking losgehaald, om vervolgens het volledige horloge ultrasoon te reinigen en man, dat was nodig ook zeg. Soort gifbad :’-) :slight_smile:


Werkt trouwens prima zo’n ultrasoon badje van Amazon. Drie tientjes, al veel plezier van gehad. Met het juiste reinigingsmiddel (TickoPur) kom je een heel end.

Vervolgens de kast en caseback even langs de slijpto… uuh, polijstmachine gehaald (De zwarte veeg is nog een restant polijstmiddel):



Op zoek naar een nieuw bandje, wordt het een Strapcode, Uncleseiko? Nee. Letterlijk niks kunnen vinden. Genoeg jubilee bandjes in 22mm, maar niks wat zou passen op deze SKX. Uiteindelijk maar een originele besteld, maar zelfs deze paste niet :’), was blijkbaar voor de SKX131 (kastnummer hetzelfde?). Uiteindelijk maar op de gok een random jubilee bandje op Ome Ali besteld. Tot mijn verbazing paste de endlinks niet perfect, maar wel goed genoeg voor mij:

Na een passende kroon (en stem) besteld te hebben, dacht ik dat dit plug and play zou passen. Niet dus, de stem moest geknipt, gevijld en gelijmd (of althans, gelocktight) worden. Ik weet niet wat mij bezielde die avond, maar op de een of andere manier vergalde ik het uurwerk door ongeduldig de kroon in- en uit de crown tube te steken. De quickset deed niet meer. Ik kwam nu echt op een punt van: Verdomme, mijn motivatie om dit horloge af te maken begint nu echt op een laag punt te raken.

Het project voor een maand weggelegd.

Nadat ik een grote order had geplaatst bij de groothandel voor glaasjes e.d, besloot ik om een NH36 toe te voegen aan het pakket. Hacking+Winding, why not? De NH36 (en de rest) kwam binnen, en deze viel flush in de kast van de SKX. Perfect. Stem was al op maat, enkel de kroon moest opnieuw bevestigd worden. Plug and play!

Motivatie was weer goed. Luuk was weer tot rust gesteld. Nieuwe glaspakking en glaasje, samen met de band en mijn dag (of eerder avond) kon niet meer stuk:


image

Eindproduct klaar, NH36 erin. Nog even snel een nieuwe casebackpakking invetten en monteren:
image
image

Je zou zeggen: “Klaar is Kees” – Nou, nee. Ik wilde de Ali band stellen, bleek deze (na het verwijderen van 6 schakels) nog steeds veel te groot te zijn voor mijn pols. Flink balen, want ik wilde toch echt een Jubilee band op deze SKX. Voor nu maar even tijdelijk een gebogen Rubber strap gemonteerd, maar de zoektocht gaat verder naar een passende Jubilee.

En dit is dus het punt waar ik de hulp van mede-forumleden nodig heb.

Hier een foto van het eindresultaat. Ik wilde alle originele onderdelen behouden, het patina op de bezel stoort mij niet, vind het wel wat hebben. De wijzers zijn niet de mooiste meer, maar de Lume is niet te vergelijken met die van de Aftermarket wijzers.

40 likes

Ik heb even doorgescrold naar het eindresultaat maar dat mag er wezen hoor! :ok_hand:

1 like

Een heel leuk model om op te knappen, zelf de 023 eens opgefrist.

Keurig gedaan zeg!

1 like

Mooi gedaan!

groetjes van het broertje

1 like

Lekker bezig.
Het zijn toffe dingen.
Heb er zelf ook één maar een beetje gemod. Ook met een NH36 erin.

2 likes

Heel gaaf! Van waar is dat bandje, als ik vragen mag?

1 like

Thanks. Bandje is een Zuludiver. Past er vrij makkelijk op zonder echt te buigen aan de endlinks.

1 like

Genoten van je verhaal, veel geluk met je mooie horloge, :+1:

1 like

Ik had op werk toch voldoende tijd om de hele post te lezen! Chapeau mooi gedaan.

2 likes

Goed dat je uiteindelijk toch toch heb gepakt, het eind resultaat mag er zeker zijn !!

1 like

Toch lastig om een passende jubileeband te vinden waarbij de Endlinks mooi overeenkomen met de kast!

mooi verhaal en :ok_hand:eindresultaat :clap:t2:

1 like