Rolex 14060(M)

Goedendag, ik heet Jens ben 15 jaar en ik heb al een tijdje passie voor horloges. Echter is de laatste tijd mijn liefde voor de vintage markt enorm gestegen. Hopend dat ik als ik mijn eerste fulltime degelijk betaalde baan heb te gaan sparen voor een vintage horloge. Echter is dat nog maar het enige wat er hoeft te gebeuren. Ik weet namelijk al precies welk “stalen kunstwerk” ik dan graag zou willen. Het gaat hier om een Rolex Submariner ref. 14060(M).
Ik vind het horloge prachtig, de looks, de simplicity, alles valt op zijn plekje. Echter wekt dit horloge nog een paar vragen bij mij. En ik dacht dat U als lezer misschien tips heeft bij de aanschaf van dit horloge.
En ja ik weet het. Ik ben nog maar 15 het is misschien een beetje teveel van het goede om nu te gaan kijken wat voor een horloge ik misschien wel over 5 tot 10 jaar “ooit” eens wil bemachtigen. Maar omdat veel mensen in deze gekke tijd toch thuis zitten dacht ik dat er misschien wel wat slimmerikken zijn die mij kunnen helpen. Zal ik dan eindelijk maar met de vragen beginnen?

1. Welke variant is er “beter” in terms van de kwaliteit van het uurwerk. Ik weet dat je twee varianten hebt de 14060 en de 14060M (modified). Ik weet dat de M variant een paar kleine aanpassingen heeft in het uurwerk. maar wat is hier nou het verschil tussen de aangepaste en niet aangepaste? En welke zou dan beter zijn?

2. Ik heb wat exemplaren gezien met een zogeheten “tiffany dial”. Het gaat er hier dan om dat de wijzerplaat gestampd is met tiffany & co. Omdat ik wel hou van bijzondere en zeldzame horloges lijkt deze variant mij niet verkeerd. Is dit een echte tiffany stamp? (Er zijn nogal wat “frankenwatches” waar tiffany op staat maar waar het niet bij hoort)

3. Ik vind het horloge puntgaaf maar deze vragen had ik nog. Nog 1 laatste vraag. Is er iemand die dit leest en misschien ervaring heeft met deze horloges en zegt dat het niet verstandig is om dit aan te schaffen? Dan zou ik graag weten waarom. En welke alternatieve referentie Submariner is dan beter?

Bij voorbaat dank,

Groet,
Jens

5 likes

Welkom Jens,
Op je eerste 2 vragen kan ik je niet antwoorden.

De 14060(M) is een goede keuze, dit is het laatste, mooie, model van de sub die nog de echte toolwatch uitstraling heeft met de smallere lugs en de lugholes. Er zijn nog relatief wat jonge, in deftige staat verkerende exemplaren te vinden voor een, naar Rolex-normen, redelijke prijs.

1 like

Ik kan niet oordelen wat je verdient met je baan als 15 jarige maar een Tiffany & co Submariner kost een lieve duit. Persoonlijk zou ik als ik jou was (ookal is rolex behoorlijk waardevast gebleken) een " normale" sub 14060 proberen bij elkaar te sparen en de rest van je geld inzetten om over een paar jaar in een huis te steken.

1 like

Zoals het er nu uitziet ga ik niet nu al sparen voor mijn horloge. Ik doe het zoals ik al zij pas als ik het maandsalaris verdien waarmee het kan. Ik ga natuurlijk niet met geld dat ik niet kan missen een horloge kopen. Thx voor het antwoord✌

5 likes

15 jaar en vragen over vintage Rolex?

Makkie. Even naar je dealer @AmsterdamVintageWatches :man_shrugging:

3 likes

Zei.

Mooi horloge jens. Rustig het internet afstruinen en je vindt alle antwoorden op je vragen. Dat maakt deze hobby ook leuk.

Lezen en zoeken

Overigens is een 5 digit niet een ‘echte’ vintage. We noemen dat neo vintage of klassieker.

Bij de 4 digits hoort onder vintage liefhebbers de term vintage. Net als je avatar. Een gilt 5513?

Heel veel plezier!

1 like

Nog een 15 jarige! Nice!

3 likes

De broer van @youngwatchenthousiast?

Edit: Ooh, daar ben je al… :wink:

4 likes

Haha hoi :wave:

1 like

Een 14060(m) is wel een betere keuze als daily denk ik.
Toch een stuk moderner, sterker en betaalbaarder dan de 5513 die je dan eigenlijk zou willen.

Zelf heb ik flink getwijfeld tussen een 5513, 14060 en 114060. Het draagcomfort, zorgeloze en het bij de AD willen kopen heeft me uiteindelijk richting de 114060 gepusht. Sluit niet uit dat ik nog een keer voor een 5513 ga voor het mooi :).

2 likes

Ik ben blij dat ik op m’n 15e nog niet precies wist wat wat was en wat ik precies wilde hebben. Zouden een aantal tergende jaren worden… Hahaha. Top man, fijne zoektocht en succes met sparen :ok_hand:t3::fire:

4 likes

Dat is wel echt twijfelen zeg tussen die 3.

Ik bedoel ze zijn ook alle drie totaal verschillend.

De 5 digit, muv de LV (vanwege de grotere indexen) heb ik nooit mooi gevonden. De 6 digit dan weer wel. Jammer van de kast, maar soit, dat is opgelost met de 116600.

Mijn eerste rolex was overigens wel ook een 5513 meters first.

:beers:

Echt een mooi horloge in de stijl van de eerdere exemplaren…ga je dan voor de 2 liner of de 4 liner?

Ik heb zelf genoten van mijn 2 liner, nu een 114060.

5 likes

Hoe lang is dat geleden?

Zou zelf ook altijd voor een 14060m two-liner gaan.

2 likes

Welkom op dit forum Jens, mooi dit jeugdig enthousiasme!
Ik kocht mijn eerste automaat op m’n 23e, ben nu 35 en weet nog steeds niet wat ik ècht wil (als dat voor mij überhaupt opgaat!).

Telkens als ik in Hongkong ben valt het mij op dat je best veel 14060s “in het wild” kunt spotten bij grijze dealers. Misschien dat, als je over drie jaar gaat backpacken in Azië, dat je even een overstap kunt inbouwen :wink:

4 likes

Mijn eerste 5513… ik denk ergens in 2007…

1 like

Ja klopt. 5513. Met een hele mooie fade op de bezel en het tritium is mooi verkleurd.

1 like

Ik vind zelf de two liner het mooist. Lekker simpel. Niet teveel tekst op de plaat, hou ik wel van. Maar dat wekt nog een vraag. Betekent die two liner dan ook dat het geen SCOC is of is het er gewoon niet op geplaatst?

1 like

Mooi zijn die he.

Dit is wel een feet first. En niet gilt.

4 likes

Ja die fade heeft op één of andere manier iets wat mij wel aantrekt. Terwijl het eigenlijk gewoon gebruiksschade is. Bijzonder.

1 like