Rolex 16014: kroon sluit niet helemaal aan

Sinds kort ben ik eigenaar van een Rolex 16014. Het is m’n eerste Rolex.

Nu zag ik dat de kroon niet helemaal dichtdraait tot aan de kast. Ik heb dit aan de verkoper doorgegeven.

Hij geeft aan dat dit vaker is bij wat oudere modellen en verder helemaal geen kwaad kan. Het zou ook niks te maken hebben met de recente service die het horloge heeft gehad.

Mijn vraag aan jullie is of dit klopt en hoe jullie hierover denken.

Ik heb het horloge gekocht met 1 jaar garantie.
De verkoper heeft aangeboden het te laten maken op zijn kosten.

3 likes

@BG1 Kom er maar in …

3 likes

Niets aan de hand dus.

1 like

Tja, vintage, da’s niet nieuw, kan gebeuren, misschien net verkeerd gemonteerd, net verkeerde onderdeeltje gebruikt, wie zal het zeggen?

De verkoper wil het oplossen, dat lijkt me de juiste weg.

4 likes

Als dit mij zou overkomen zou ik doordraaien.

42 likes

Ik zou wel willen weten waar het wordt opgelost. Dat er niet een of andere juwelier met een hamer de kroon even wat dieper de kast in beukt.

2 likes

:rofl:
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :wink:

No, just kiddin’, wel prettig om te weten wie eraan gaat klussen voordat je hem afgeeft.

1 like

Het is een automaat, dus je kunt idd die kroon eindeloos doordraaien

1 like

Indien verkoper het wilt oplossen lijkt me dat de beste optie? Die kroon hoort gewoon geheel in te schroeven…

1 like

Ik ga het horloge laten repareren.
Ik krijg het adres van zijn horlogemaker nog.
Dus dan weet ik wie eraan gaat sleutelen.

Ik vraag me dan alleen wel af of er niet meer dingen zijn die ik gemist heb…

1 like

Geen idee, ziet er zo aan de buitenkant aardig legit uit.

Maar wellicht kan onze resident Rolex expert @HanDavinci even zijn licht erover laten schijnen.

1 like

Dat zegt toch niks over de service die aan de binnenkant is uitgevoerd?

2 likes

Klopt, noch over de gebruikte onderdelen, maar ik vind het al aardig geruststellend dat de verkoper zegt “geef maar hier ik los het onder garantie op”.

1 like

Heb ditzelfde ook ooit gehad met een oude submariner. Na de service (bij AD) sloot de kroon ook niet meer precies aan. Later bleek dat de nieuw tube / stift die aan de kroon in het uurwerk zit Kennelijk een fractie langer was dan de oude die vervangen is. Daar bleek uiteindelijk geen oplossing voor en heb later grote moeite gehad om de (rode) sub te verkopen (iets wat ik natuurlijk ook nooit had moeten doen :joy:

3 likes

Zou mij er echt aan irriteren (daarom is vintage ook niks voor mij denk ik).

Lekker laten maken!

Oke mooi, ben benieuwd wat de expert ervan zegt.

1 like

Zoals @HorlogeOpa zegt lijkt het erop of bij de service de ‘stem’ (geen idee wat de correct NL term is) vervangen is door een iets te lang exemplaar. Zou een kwestie moeten zijn van vervangen door een stem met de juiste lengte. Ik denk dat het onmogelijk is om aan de hand hiervan te bepalen of de rest van de service goed is uitgevoerd. Vind het wel een beetje slordig.

3 likes

Ik zou niet genoegen nemen met“ Hij geeft aan dat dit vaker is bij wat oudere modellen en verder helemaal geen kwaad kan.“ De kroon moet gewoon volledig dicht kunnen.

3 likes

De kroon zal ook volledig aangedraaid zijn maar bij de 160xx komt het vaker voor dat de dicht geschroefde kroon een lichtspleet heeft. Misschien is er een verkeerde tube geplaatst. Bij dit model hoort een uitvoering zonder metalen pakking. Als er een met die pakking geplaatst is dan staat het geheel te ver van de kast.

Interesseert me niet waar het aan ligt, hoe het komt en welke tube er is gebruikt. Kroon moet volledig kunnen sluiten.