Rolex Explorer - size matters...36 (14270) of 39mm?

Beste forumleden,

Ik ben mij een tijdje aan het orienteren op een Rolex Explorer 1. Het liefst zou ik een 1016 kopen, maar daar heb ik nu het budget niet voor. Daarom moet het een 14270 of modellen daarna worden.
Nu heb ik verschillende video’s bekeken/ blogs gelezen en ben er qua maatvoering nog steeda niet uit. 36mm lijkt te klein en 39mm (214…) te groot. Een maat ertussen was perfect geweest :slight_smile:
Ik heb (denk ik) een gemiddelde pols van 5.5cm breed.

Nu begrijp ik dat dit erg persoonlijk is, maar zijn er ervaringsdeskundigen die voor hetzelfde dillema/ keuze hebben gestaan?

Ik zit eraan te denken om hem op een NATO te dragen. Misschien dat dit nog een variabele is die van invloed is op de maat?

Zie jullie reacties graag tegemoet.
Alvast bedankt!

3 likes

Ik zou voor de 36 mm gaan om dat het horloge best clean is

2 likes

Echt het enige dat je gaat helpen is passen. Er gaan straks mensen foto’s posten ter referentie, maar die vertekenen enorm. Daar heb je niets aan. Maar ze gaan het doen …

Ik heb de 39mm. Het is persoonlijk en een kwestie van wennen soms. Ik vind 36mm voor een moderne Rolex echt aan de kleine kant voor mezelf. En mijn pols is niet bepaald gigantisch. Maar de vorm van je pols speelt, naast de omtrek, ook een rol.

4 likes

36 is voor meisjes en oudere heren

9 likes

U bent een dreumes?

4 likes

pols van 5.5cm breed?
Je kan beter de omtrek van je pols meten, dan heb je meer duidelijkheid welke maat beter past.

1 like

Naast het formaat zijn de verhoudingen van beide klokjes heel anders. Ik zou vanwege de verhoudingen voor 36 gaan omdat ik die mooier vind.

2 likes

Als je pols 15.5 is 100% de 36mm variant.

De 39mm is echt een joekel op zn kleine pols. Ik spreek uit ervaring.

4 likes

Ik vind persoonlijk de 39mm perfect voor mijn 19cm pols. 36mm is dan echt te klein.
Passen en voor jezelf bepalen is dus de enige en juiste keuze.
Ik vind de 39mm ook mooier , ook dat is dus persoonlijk en kun je niet van advies van een ander af gaan.

3 likes

Mijn polsmaat is rond de 18 cm. De 39 mm past mij perfect. Ik heb één keer de 36 mm gepast maar die is echt te klein. Mijn vrouw heeft een black bay 36 mm en draagt fors groter dan de 36 mm Explorer. Ik vind ook de Black Bay te klein voor mijn polsen.

Advies is om beide te gaan passen.

2 likes

:slight_smile:

Ik heb ook even de omtrek gemeten en deze is 17.5cm. Ik kan mij voorstellen dat een brede en minder dikke pols ook weer verschil maakt. Vandaar dat zowel breedte als omtrek relevant is. Bij deze :slight_smile:

1 like

Ik kan mij hier iets bij voorstellen. De 39mm lijkt groot op de band terwijl de 36mm mooier lijkt over te lopen.

Iemand toch nog een wrist shot van beiden? Ook met afmeting van de pols erbij?

:upside_down_face:

1 like

39mm versie op een pols van 17.5cm:

4 likes

Als die 5,5 cm de vlakke bovenkant is dan weet je op zich genoeg om te zien of de lug to lug maat past. Maar dan nog, passen irl is weten.

1 like

Ik heb de 36mm gehad op mijn pols van 16,5 - 17 cm. Dit was een perfecte maat voor wanneer ik een trui of andere kleding met lange mouwen droeg, maar vond het wel een iel horloge wanneer ik korte mouwen aan had. Uiteindelijk een van de reden geweest dat het horloge destijds is gegaan. Ik zou ook zeker aanbevelen om te gaan passen als je in de gelegenheid bent. Uiteraard ook wel even een foto van mijn oude liefde :smiley:

3 likes

Kijk, een 39mm tweemaal op dezelfde pols. Handig om de maat te bepalen is het dus niet.

6 likes

Ik heb de 39mm. Die is zeker niet klein, maar ik wil het horloge ook nog ergens wel voelen en zien op mijn (niet eens zo grote) pols. Extra punt is dat ik die wel nieuw kon krijgen, wat zeker toen voor mij wel van belang was.

Uiteindelijk is het een kwestie van wat jij in je evaluatie meeneemt:

• Nieuw of tweedehands
  • Pasvorm om de pols
  • Wijzerplaat, algemeen uitzicht
  • Comfort van de band
  • En allicht nog een hele hoop andere dingen

Ik ben bevooroordeeld en heb een drang naar grotere horloges, maar je ziet binnen het forum veeleer een drang naar kleinere horloges dus dat heb je dan ook nog mee te nemen in de reacties: iedereen wil iets anders, maar uiteindelijk wil je toch een Rolex :wink:

2 likes

Punt is duidelijk, ik ga zeker passen. Wel handig voor een horloge met die waarde. :slight_smile:

Blijft daarbij wel aardig om foto’s te zien.