Rolex Explorer tritium - levensduur?

Avond, al een tijdje op zoek naar een Explorer (14270) met tritium. Nu ben ik er 1 tegen gekomen van rond 1995. Echter, werd mij verteld dat de markers/ wijzers geen licht meer geven (maw tritium doet niks meer). Mijn vraag: kan dit bij een horloge van 25 jaar oud. Mijn Speedmaster geeft na 50 jaar bijv. nog wel wat licht. Wat zijn jullie ervaringen met Rolex tritium?

Tritium = tritium en verschilt niet per merk. De halfwaarde tijd is 12.5 jaar. Tritium zorgt er voor dat de lumen blijven oplichten in het donker. Oude lume zal nog wel gloeien bij blootstelling aan licht maar weer snel uitdoven. Als je speedmaster lang blijft gloeien is hij relumed :face_with_monocle:

2 likes

Speedmaster blijft niet lang gloeien, maar wel even. Die Rolex dus helemaal niet. Toevallig net een kennis gevraagd en geeft aan dat zijn Sub uit 1980 ook geen licht meer geeft in het donker. Maar van een horloge uit 1995 zou ik toch nog wel iets van licht verwachten.

Heeft met de samenstelling van de tritium te maken. En idd ze lichten niet allemaal meer op alhoewel jaren ‘90 inmiddels ook weer 30 jaar geleden is … bijna.

Is het een Swiss T < 25 dial?
Dan zou die het meer dan 25 jaar moeten doen… *

* GEINTJE :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Al mn Tritium horloges geven best ‘even’ licht maar het is snel weer donker :grin:

1 like

Tx…overigens lees ik dat Swiss T <25 niet over de levensduur gaat, maar over de ‘uitstoot’

1 like

Dat weet Brickerino ook wel en Kroepoek heeft je de sleutels van het antwoord al gegeven.

Tritium heeft een halfwaardetijd van 12.5 jaar.

Wat je niet weet is hoe hoog de dosis was op de plaat om mee te beginnen. Alleen dat het niet hoger dan 25 Millicurie is.

Dus stel, de dosis zocht de grens op en is 25. Dan heb je in 2007(.5) nog 12.5 mCi over en in 2020 nog 6.25 mCi.

Met meer dan 20% van de oorspronkelijke dosis nog over zou hij wel moeten nagloeien. Heb je een UV lamp?

2 likes

Had je de hele post wel gelezen @mrmauri?

1 like

Hahaha…ik vroeg me altijd al af wat die blur was… (#amateur).

Nee geen UV licht. Zou dit met een gloeilamp ook niet werken?

Activeert het fosfor in de lume. Maar niet alle tritium heeft fosfor. Sommige zijn op basis van zink sulfide. Soit. Er zijn vast scheikundige hier op het forum die het kunnen uitleggen.

1 like

Neen.
UV lampje op bol kost een 10tal euro.

1 like

Jaren ‘90 Rolex tritium gloeit vaak niet meer. Al mijn Rolexen en Tudors met tritium geven licht meer. Wat je wel kan zien met een UV-lamp is een soort ‘spikkels’ in het tritium. Wordt ook wel sparkles/stardust genoemd.

Als je goed kijkt zie je de sparkles (foto even van VRF geplukt)

3 likes

Moet zijn “…geven geen licht meer.

1 like

Helemaal niks meer? Ook niet even nadat je hem aan veel licht bloot gesteld hebt?

Nee man, het zijn geen Seiko’s.

Nul komma nul

1 like

Tritium is toch compleet anders dan luminova? Tritium laadt niet op en geeft van zelf licht, luminova geeft alleen licht als het kort ervoor opgeladen.

Ik heb een Rolex uit 1990, als het heel erg donker is, zie je de plots nog zachtjes gloeien, maar niet veel.

1 like

In de lumen zit niet alleen tritium, er zit ook een lichtgevende verf in. Het principe is hetzelfde, door een energiebron gaat de verf oplichten. Maar blijkbaar gebruikt Rolex een lichtgevende verf die alleen geactivieerd wordt door radioactieve straling. Bij veel andere merken lichten de oude lumen ook op onder blootstelling van licht en niet alleen geactiveerd wordt door radioactieve straling.

2 likes

Hier nog even hoe het eruit ziet. Lensje voor de telefoon gehouden :slight_smile: