Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Mooi gedaan.
Vond het altijd een verschrikkelijk klusje. Deed dat vroeger veel bij brillen waar de schroef in de bak afgebroken was.

Als ik dit zo zie, dan kan ik ook bandjes repareren :smiley:
Maar dat laat ik lekker aan jou over. Mooi werk!

2 likes

Over schroefjes gesproken :yum: kwam net een schroef tegen die zo dun als papier was.

Kruipolie en heelll voorzichtig los draaien. Voila, die kan de prullenbak in.

Mocht je benieuwd zijn, van welke mega gerekte jubilee band dit komt… :crazy_face:

Van deze ellende!

Hoe kan je zo lang met een band lopen :rofl: Ik moest gelijk aan het nummer “push it to the limit” denken.

!

Voor een impressie hoe ook deze jubilee band van rek gerenoveerd kan worden. Hieronder een foto, waarbij 1 helft is gerenoveerd, zodat je het verschil goed kan zien.

Dit het het uiteindelijke eindresultaat van de band.

41 likes

Erg mooi om te zien hoe erg banden opknappen na een restauratie/reparatie.
En ook wel bijzonder om te zien hoe ver het soms versleten is.

1 like

Ik hoor nooit wat over Omega, Seiko, of Invicta banden :innocent:
Betere kwaliteit staal?

1 like

Ja hendrik. Dat zijn toppertjes.

4 likes

Die gaan geen 50 jaar mee denk ik :joy:

2 likes

Mijn eerste Omega is ruim 50 jaar oud!
Mijn Invicta pas 1 jaar :sunglasses:

1 like

Nu even wat anders. Tijd voor een Rolex Oyster-band reparatie, na een heftig motorongeluk.

Een tijdje terug kreeg ik een telefoontje van een persoon die een motorongeluk had gehad. Hierbij droeg meneer een Rolex sportmodel, met een ysterband :cold_sweat:
Ik wilde de man in kwestie graag helpen en na wat oyster banden ervaring, durfde ik het wel aan. Dus ik zei: laat maar komen die band dan ga ik mijn best doen, want tja, maar dan dat kan je ook niet doen he… of klinkt dat weer erg cliché :stuck_out_tongue_winking_eye:

Toen ik de oyster band binnenkreeg begreep ik wel de poging om deze te repareren. Het was een mooie oyster band en deze keer zonder rek :smile:, maar vol met diepe krassen, verminkte sluiting en één vaste endlink was door de kracht van de val van binnen gebroken en lag eraf.

De opengebogen oyster sluiting.

De losgebroken oyster endlink.

So lets begin :man_mechanic:

Als eerst heb ik de oyster sluiting gereconstrueerd en met de benodigde pin weer vastgemaakt aan de band. Klinkt makkelijker dan gezegd, want deze moest weer mooi in de sluiting klikken en vast blijven zitten. Met een hoop verschillende tangetjes, is het er weer aardig op gaan lijken. Twee mooi rondjes, waar de pin stevig in past en met de juiste vorm, zodat het weer goed in de sluiting klikt.

Op de onderstaande foto staat ook een nieuw gespje, want de originele was spoorloos. De klant had dit replica gespje erbij verzonden, maar uiteindelijk paste dit niet. Dus mocht iemand nog een origineel gespje hebben liggen, dan hoor ik dat graag.

Na het maken van de sluiting, begon ik nu aan de endlink. In de oyster band zit een aparte Rolex constructie om de endlink aan de band te bevestigen. Dit zijn namelijk 2 metalen dopjes die in de zijschakels vallen, met daar tussen een hol buisje. Deze kan je niet los kopen,dus moest ik zelf iets op maat maken om de endlink weer aan de band te krijgen. Lastig klusje, want de maten moeten op de millimeter nauwkeurig zijn, anders past het niet of krijg je speling.

Ik heb uiteindelijk een pin gevonden die de juiste lengte en dikte had, om in de zijschakels te blijven zitten en een buisje op maat gemaakt, die perfect in de endlink paste zonder speling. Eigenlijk hetzelfde principe, maar in plaats van een hol buisje is het nu massief.

Eerst de boel opengemaakt en zoals je ziet mist er in het laatste gaatje een onderdeel, om de endlink te kunnen bevestigen.

Op de onderstaande foto heb ik het op maat gemaakte onderdeeltje (de rechter pin) bevestigd. Dit valt door de endlink heen en wordt dan weer dicht geperst.

En de schakel kan weer dicht :pray:

Deze oyster band is weer gerepareerd. Alle diepe krassen zijn een aandenken aan het motorongeluk, maar het ziet er niet uit. Tijd voor een grondig polijstbeurtje.

Het aftermarkt gespje zit hier wel gemonteerd, maar past dus niet. Deze heb ik er weer vanaf gehaald.

Aanschouw hier het eindresultaat :laughing:

Vond je dit nou leuk? Druk dan op het :heart:. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer :stuck_out_tongue_winking_eye: Owja, mocht je een orgineel passend sluiting gespje hebben liggen, stuur dan een p.m danke schön.

184 likes

Vakwerk, petje heel diep af!

3 likes

Geweldig man, puur vakmanschap :+1:

1 like

Wauw! Heel netjes gedaan chris!

2 likes

Gruwelijk man!!!

1 like

Bedankt voor alle reacties en likes :grin:

2 likes

Ik ben een pin kwijtgeraakt, hoe ben je aan die pinnen gekomen?

hoeveel kost het om de jubilee band te repareren ?

Hi Chris,

Ik ben nieuw op dit forum. En nu zie ik iemand die mogelijk die rek uit mijn Rolex 1601 jubilee band kan halen. Aangezien ik nog geen PM mogelijkheid heb zou ik graag met je in contact komen.

alvast bedankt

christo

1 like

Hi Christo, je kan een forumlid oproepen door @ voor de username te typen -> @Chris_EU

2 likes

U bent een tovenaar! Wat een prachtig resultaat!
Kan zo genieten van uw vakmanschap, dank voor het delen!

2 likes

Geweldig werk @Chris_EU! Ik heb een Rolex Datejust 1601 (1984) en ik stoor me aan de rek die er steeds meer in komt. Kun je me helpen? Ik moet eerst wat meer status op dit forum opbouwen voordat ik je kan PB’en :wink:

2 likes

Heel erg knap zoals je die banden weer opknapt.
Vakwerk.

1 like