Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Mooi werk @Chris_EU ! Kun je ook een stalen Armida oyster band doen ? Rek zit met name tussen de endlink en de 1e twee schakels.

4 likes

Kun je deze trucjes ook met de geelgouden presidents bracelet? :grin:

Hoi Ron,

Momenteel helaas nog niet, maar binnenkort wel.
Mocht het zoveel zijn, dan deel ik het in dit topic.

1 like

Hi @Chris_EU
Ik ben benieuwd wat het kost om een Jubilee band te restaureren.

Ik heb je een p.m verstuurd.

1 like

Ik had je PB ook gezien hoor , maar als @Chris_EU gelijk tijd voor je heeft , go for it Chris.

2 likes

Ik blijf mij verbazen over het uiteindelijke resultaat van een gerestaureerde Rolex band.
Leuk om hier de ernstige gevallen te delen, zodat je niet te vroeg je gerekte rolex bandje afschrijft :grin:

Het is een aardige klus, maar binnen 1 week is de band klaar en kan het weer een tijdje mee.

Voor de restauratie

Na de restauratie

Alhoewel een two-tone Jubilee band sneller rekt, is deze stalen jubilee ook goed gerekt.
Een restauratie beurtje met een beetje liefde doet wonderen :hugs:

Voor de restauratie

Na de restauratie

14 likes

Misschien een domme vraag, maar hoe komt dat die rekt? Zitten daar veertjes in?

Hoe lang voor dat deze zo gaat rekken?

De moeder van een vriend van me heeft net een nieuw dun 18k gouden bandje laten plaatsen op een klein vrouwen Rolex uurwerkje van +/- 25 jaar oud…

De oude Rolex band wordt ingehouden voor het goud door de AD en een nieuw bandje werdt verkocht voor enkele 1000enden euro’s. :persevere:

Zeker geen domme vraag! Je hebt Rolex banden met veertjes, maar deze zijn vroeger in Amerika verkocht. Dit staat echter los van de reden waarom een band rekt.

Een Rolex band heeft pinnen die slijten, waardoor er rek tussen de schakels komt. Hieronder kan je duidelijk het verschil tussen een nieuwe en oude pin zien.

Zoals je ziet kan een pin behoorlijk doorslijten en is vervangen geen slecht idee. Hiermee voorkom je ook dat de pin afbreekt, waardoor je de kans loopt dat je Rolex op straat ligt.

3 likes

En koop je dan gewoon een setje aftermarket pinnen voor zo’n band of zijn dat nieuwe originele pinnetjes dat je dan gebruikt?

Of is het net iets moeilijker? Want ik begrijp niet waarom Rolex dan even een compleet nieuwe 18K gold bandje verkoopt i.p.v. servicen?

Ik help @Chris_EU even een handje.

@BMWX6M :
Aftermarket en/of generic pinnen is not done…
Kwaliteit is om te huuln , en de maatvoering en passing is allemaal net niet.

Heb ze bij cousins gekocht voor wat testjes… die zijn de prullenbak in gegaan.
Custom pinnen laten maken is wat je wil.

18K gouden banden service je niet even…
Dit is een volledig door gesoldeerde verbinding.
Dat is hele andere koek.

6 likes

Dank u voor de uitleg, weer wat om in de HF sfeer te blijven wijzer geworden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kost wel wat om pinnen te laten maken in kleine hoeveelheden…

1 like

Het is best prijzig ja. Ik laat ze in Duitsland maken van Europees gehard RVS. Heb vele maten liggen. Ik zal binnenkort een restauratie van een dames 26mm jubilee hier delen. Daar gaan veel kleinere pinnen in. In sommige banden zitten zelfs verschillende maten pinnen. Het is soms even puzzelen, maar ik kom er altijd wel uit.

3 likes

Hoeveel schakels moet je erbij rekenen na het verhelpen van de rek?

1 like

Dat ligt aan de rek, maar in veel gevallen kan je heel wat ruimte creëren door het pinnetje in de sluiting te verzetten, waardoor je geen schakels nodig hebt.

Mocht dit niet het geval zijn dan is 1 schakel meestal voldoende.

1 like

Bij welke firma heb jij ze laten maken in Duitsland ?

Dank voor antwoord! En zijn er signalen die aangeven dat de rek een grens bereikt die het dragen onveilig maakt (wegens gevaar afbreken of loskomen)?

Het is een groot metaal bedrijf, waar ik goede banden mee heb. Zulke opdrachtjes zijn niet uitvoerbaar, of erg kostbaar.

1 like

Als je de laatste 2 bandjes bekijk die ik hier heb gedeeld, is het raadzaam om ze in dit stadium te vervangen. Met het verwijderen van de oude pinnen breken ze soms zelfs af, waarna ik ze moet uitboren.

1 like

Welk metaal bedrijf doet dit dan?