Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Bedankt Chaf,
Ik neem aan dat hier een Oyster band op zit. De oyster banden kan ik helaas nog niet restaureren, maar mocht ik zover zijn dan laat ik het je weten :+1:

3 likes

Goed bezig Chris, als dat zo door gaat kun je er binnenkort royaal van leven :innocent:
Wat mij opvalt is dat het uitsluitend Rolexbanden zijn die rek gaan vertonen of de geest geven. Toch pisbak ijzer?

2 likes

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer er op veel verschillende schakeldeeltjes slijtage ontstaat dat meteen voor relatief veel (ten opzichte van bijvoorbeeld een oysterband) speling zorgt. Wat op zijn beurt de slijtage weer bevordert. Und so weiter.
Met andere woorden, het lijkt me eerder onderhavig aan het type band. BOR banden vertonen volgens mij ook relatief veel rek.

2 likes

Hoi Hendrik,

Rolex gebruik goede materialen, maar (zie mijn vorige bericht hierboven) zijn de pinnen soms enorm bros geworden, waardoor ze makkelijk breken. Door deze bevindingen ga ik er niet meer mee zwemmen :grimacing:

Het gaat om de constructie van een band. Een band die ook snel rekt is de two-tone AP Royal Oak band en een paar Omega banden. Een band blijft een beweegbaar stuk van metalen onderdelen, waarbij frictie ontstaat. Heb je een two-tone band dan gebeurt dit sneller dan een stalen band. Rolex heeft in haar nieuwste president en jubilee banden keramische buisjes geplaatst, om de rek te bestrijden. Of dit succesvol is zal blijken uit de komende decennia.

Aha!

Kan je bij een revisie dan ook niet beter deze buisjes gebruiken? Niet aan te komen zeker?

1 like

Bij het oriënteren van een goede oplossing heb ik hier zeker aan gedacht, maar er waren wat praktische problemen waardoor ik niet voor deze toepassing heb gekozen.

2 likes

Ben jij gek?! Dan komen ze nooit meer terug met die band! :see_no_evil:

:stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Ik gebruik gehard Duits RVS, dat gaat ook wel een tijdje mee :yum:

1 like

Hoe lang duurt zo een reparatie gemiddeld?

Binnen 1 week is de band klaar.

1 like

Oh wauw ik verwachte zn michael young verhaal dat je je band maanden kwijt bent haha

1 like

Wel Micheal Young prijzen, maar geen Michael Young wachttijden :yum:
Als mede horlogeliefhebber ken ik de frustratie als je je horloge niet kan dragen :grimacing:
Binnen 1 week is de band klaar.

5 likes

Top,
Nu de Oysterbanden nog :wink:

2 likes

Hier komt een absolute n00b opmerking: in een caliber worden juwels gebruikt vanwege hun lage wrijving. Kan dat dan niet in de bandjes? Of wordt het dan kostbaar?

2 likes

Mooi werk in dit topic!

Het valt mij op dat de ‘rek’ (slijtage) voornamelijk wordt toegeschreven aan de pinnen. Maar in mijn ervaring vertonen de links zelf, bijvoorbeeld de middelste links in een jubilee, ook vaak de nodige slijtage. Niet zelden zijn ze bijna net zo ‘dun’ geworden als de pinnen waar ze continu mee in contact zijn. Hoe ga je hiermee om?

2 likes

Klopt, hier heb ik verschillende trucjes voor.
De pinnen slijten sneller dan de schakels en als de band erg is gerekt zitten de schakels op de helft. Dan praat je soms over 40-30 jaar aan draagtijd. In theorie duurt het dan nog aardig lang, voor dat de schakels helemaal zijn door versleten.
Gelukkig heb ik wat midden schakels in mijn bezit, waarbij ik een helemaal of bijna door versleten schakel kan vervangen, maar dit is echt bij hele extreme gevallen.

Tot slot wil ik benadrukken dat een band niet overal even snel slijt, waardoor er slechts een paar schakels zijn die in de prullenbak belanden.

2 likes

Je bedoelt synthetische rode robijnen. Originele oplossingen! Maar volgens mij vergelijkbaar waarom een vliegtuig niet gemaakt is van zwarte doos materiaal😆

Ik denk dat dit niet te doen is qua vorm. Ik ben geen matrialen exper, maar het moet wel licht buigzaam zijn en niet breekbaar. Op je uurwerk lagers komt geen kracht te staan en zijn geolied. Totaal andere toepassing, maar misschien dat het mogelijk is… You never know! De gekste ideeën, zijn vaak het best👍

7 likes

Dank voor de toelichting. Geldt dat ook voor een two-tone jubilee (waarbij de middenschakels van goud zijn)? Je zou immers denken dat de schakels dan harder slijten dan de stalen pinnen, maar dat valt in de praktijk dus mee?

1 like

Ook voor two tone. Ik kom vaak gevallen tegen dat de pinnen echt 90 procent door zijn en de schakels niet. Gouden middenschakkels slijten wel sneller dan stalen schakels.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met de constructie van de band en hoe deze beweegt. de methodes die ik gebruik zijn vergelijkbaar met die van Michael Young.

2 likes

Michael Young plaatst in veel gevallen toch ‘buisjes’ over de versleten pinnen, of is dat verleden tijd? Dat lijkt me in ieder geval een minder duurzame en mooie oplossing dan de hele pin vervangen, zoals jij doet.

Het was in ieder geval een van de redenen waarom ik een paar jaar terug voor Klokkeland heb gekozen i.p.v. MY voor een jubilee-restauratie.