Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Hi Chris,

Kun je mij een pm sturen? Rond maart heb je voor een vriendin van mij destijds een folded gold/steel jubilee band gemaakt! Graag zou ik mijn 1601 62150H band bij je strakker laten maken.

Best Regards,
David

1 like

Ja dat lijkt mij ook, hebber ooit op een deur die ik wilde schilderen ingespoten als ontvetter. Even inlaten werken en er was zelfs verf weggevreten…
Dus nee geen dasty voor mij met dit soort mooie dingen

1 like

Het gevolg van speling op een Rolex sluiting is dat clasp niet meer goed sluit en heen en weer beweegt bij het dicht doen. Daarnaast kan de pin breken en valt je sluiting uit elkaar.

Hieronder de reparatie van een Jubilee sluiting met forse speling

Deze sluiting gaat het niet heel lang meer volhouden :sweat_smile:

Tik, tik, tik… what’s Inside?

Aha, een DIY stukje verroest staal. Dat hoort niet!

Een nieuwe RVS pin is wat deze sluiting nodig heeft. De oude is niet alleen gecorrodeerd, maar ook erg vervormd. Je kan precies de vorm van de sluiting erin terug zien.

Voilà, deze sluiting kan er weer een tijdje tegen aan. :smiley:

Deze clasp sluit weer perfect, zonder gewiebel en kans op breken.

15 likes

In hele zeldzame gevallen krijg ik jubilee banden met extreem versleten pinnen, dat deze bij het verwijderen al breken. Hoe groter de rek, hoe groter de kans op de onderstaande situatie. Ellendig, want in die specifieke schakel moet toch echt een nieuwe pin. Ik heb wel eens de vraag gekregen of ik deze schakels vervang, maar ik houd het het liefst origineel dus wordt het uitboren. In enkele gevallen is het niet meer uit te boren en moet er een nieuwe schakel in de plaats komen.

Hier wordt je niet vrolijk van, want het is een aardige klus om pinnen uit te boren. Het geluid van een brekende pin is niet fijn :sweat_smile:

Eerst netjes afzagen, zodat de boor recht op de schakel valt.

Uitboren is een lastig klusje. Met voldoende boorolie en goede boortjes lukt het meestal wel, maar het is een aardig klusje.

Hier het resultaat van één schakel. Visueel van dichtbij niet een perfect rond gaatje, maar de nieuwe pin gaat er perfect stevig in. Doe dit een paar keer en het bandje is voorzien van nieuwe band pinnen, voor een banden restauratie.

11 likes

Hi Chris,
Ben nieuw op het forum en zal graag na het lezen van dit topic de band van mijn 1603 uit 1978 door jou willen laten restaureren.
Hoe kom ik in direct contact met je voor een prijsopgave en schatting van de reparatieduur?

1 like

Hoi Qtjuh92 als je een @ gebruikt voor een naam zoals @Chris_EU, dan ontvang diegene vanzelf een melding.

mvgr

Folkert

1 like

Persoonlijk als ik een pinnetje breek bij een jubilee bandje frees ik eerst een een klein ‘putje’ in de pin. Maakt het uitboren een pak makkelijker! Maar ik heb wel een integraal goudsmederij atelier van mijn vader ter beschikking hiervoor! Trek bijvoorbeeld vast zittende pinnetjes ook met een trekbank los, deze trekt volledig recht op recht waardoor de breek kans van pinnen drastisch daalt!

4 likes

@Chris_EU
Hi Chris,
Ben nieuw op het forum en zal graag na het lezen van dit topic de band van mijn 1603 uit 1978 door jou willen laten restaureren.
Hoe kom ik in direct contact met je voor een prijsopgave en schatting van de reparatieduur?

1 like

Van harte welkom op het forum @Qtjuh92 :hugs:
Hopenlijk blijft het niet bij je 2 berichten in mijn restauratie topic, maar ga je ook deel uitmaken van deze geweldige horloge community :muscle:. Er is een interessant algemeen Rolex topic en meer dan genoeg leesvoer! :sunglasses:

Ik heb je een bericht gestuurd en het restaureren van een jubilee band met rek duurt 1 week.

1 like

Ah dankjewel voor de tip @bmcollector96!
Het uitboren van een pin is een lastig klusje en een klein pitje boren is een goed idee. Gaaf dat je een professionele werkruimte tot je beschikking hebt. Goed kwalitatief gereedschap, maakt alles wel een stuk gemakkelijker.

Ik krijg de pinnen er ook redelijk recht uit, maar sommige zijn zo erg eraan toe, dat ze bij het open maken van een schakel al breken. Sinds ik banden open maak, ga ik er ook niet meer zwemmen. Boven in mijn topic heb ik wat voorbeelden van verroeste pinnen, die je bijna met je handen kon breken. De legering die Rolex voor haar pinnen, gebruikt zijn in ieder geval geen 904L🤣

3 likes

@Chris_EU Hi Chris,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum. En nu zie ik iemand die mogelijk die rek uit mijn Rolex 1603 US oval jubilee band kan halen. Aangezien ik nog geen PM mogelijkheid heb zou ik graag met je in contact komen.
Uiteraard zal ik ook niet alleen hiervoor actief op het forum zijn… :slight_smile:
Alvast bedankt.

Mvg, Stef

1 like

Hoi stef. Ja dat kan ik :yum: ik stuur je wel een pm

Chris heeft mijn folded jubilee band voorzien van nieuwe pinnen.
Foto is goed te zien voor en na werkzaamheden.
Een aanrader!

3 likes

Dankjewel voor je vetrouwen! De Amerikaanse folded jubilee met coffee bean schakels is een lastig klusje.
Hieronder nog een foto van @mlf Amerikaanse jubilee. De helft is gedaan en de andere helft vertoont nog grote rek.

4 likes

Hoi Chris, zou je mij een PM willen sturen? Ik las veel positieve reacties en heb ook een stalen jubilee band die een reparatie kan gebruiken. Dank alvast, gr Gert Jan

1 like

Nou mijn band gaat ook op de bus dinsdag :+1: ben uiteraard benieuwd :blush:

2 likes

Waarschijnlijk een super domme vraag… maar kan iemand mij vertellen wat de rek is op een Jubilee? Hoe komt dit?

1 like

Zie meer naar boven in dit draadje.
De pinnen en de links slijten en daardoor krijg je speling.

1 like

Hoi Marco, lees inderdaad het topic door. Om nog even een duidelijk voorbeeld te geven, wat rek is op de band en hoe dit staat op je arm.

Zie hieronder het verschil tussen een gerekte Rolex band en een band zonder rek. Het is dezelfde band, waarvan ik de helft hebt gerestaureerd. De andere helft lijdt nog aan het fietsenreksyndroom😋.

5 likes

Top! Dank… heb even gelezen… begreep alleen die ‘rek’ nooit zo goed… alsof het elastiek is of iets (ben beetje autistisch miss vandaar)… speling tussen de schakels dus, door slijtage.

3 likes