Rolex Keulen/Brussel of niet?

Heb al gezocht hier in het forum, maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden.

Als je een oudere Rolex met patina binnenbrengt, kan je dan eisen dat ze van kast, dial en wijzers afblijven.
En doen ze dat werkelijk ook of krijg je een " opgeknapte" terug.
Graag echte ervaringen en geen veronderstellingen.
TIA

1 like

Ik zou hem dan niet bij Rolex brengen…enige reden dat ik hem daar breng is dat ze je horloge weer in nieuwstaat kunnen brengen volgens specs. Voor uurwerk service only…naar betrouwbare horloge maker.

2 likes

Het simpele antwoord is: Bij Rolex kun je helemaal niks eisen. Je brengt je horloge er naartoe voor een beurt en dan krijg je dat ook, je krijgt hem ‘als nieuw’ terug met garantie en alles. Weer voor jaren draagplezier. Daar staat ze garant voor. Oftewel, het zijn geen verzamelaars die alles authentiek willen houden. Ze vervangen alle onderdelen voor nieuw, indien zij dat noodzakelijk achten.

Als je bang bent dat ze je wijzerplaat er uit halen - en dat doen ze als ze dat nodig achten - moet je hem vooral niet naar Brussel/Köln of een ander RSC brengen. Je krijgt wel vooraf een offerte voor akkoord en in sommige gevallen kun je daarop zaken af/goedkeuren, bijvoorbeeld of ze de band mogen vervangen. Dat maakt geen onderdeel uit van je horloge en daarvan kun je dus zeggen “blijf er af”. Doen ze dan keurig met als opmerking dat je er geen garantie op krijgt. Bij een wijzerplaat/wijzers ligt dat wat anders, zeker als het Tritium betreft of andere ouwe zooi betreft…

Ik zou ze even bellen, dan weet je het zeker. :wink:

EDIT: @Spoon1 was me voor. :slight_smile:

4 likes

Eigenlijk best triest dat dergelijke bedrijven geen heritage afdelingen hebben voor restauratie werkzaamheden met respect voor vintage.

Opnieuw kan de autowereld als voorbeeld dienen. Kan je je voorstellen dat een le mans GT40 volledig ‘nieuw’ gemaakt zou worden?

4 likes

Uit eigen ervaring: je kunt er niets eisen. Zij doen je een schriftelijk voorstel dat gericht is op “technisch goed” inclusief garantie.

Ze trekken 100% zeker je tritium wijzers eruit, de tritium wijzerplaat vervangen ze of relumen ze.
Letterlijk werd er over een 5513 maxi plaat met lollipop wijzers gezegd dat ze niet meedoen aan verzamelaars sentiment. “We maken 'm weer technisch in orde zodat u ermee kunt duiken”.

Over Bexely (heritage) ken ik verhalen uit het verleden dat ze wel meewerken aan restauratie. En ik heb er ooit een milsub van gezien, die weer als nieuw terug kwam. De prijs van die service was overigens meer dan mijn hypotheek per jaar. Gr. Roel

3 likes

Oh ja, dat was ik nog vergeten er ook bij te zetten. In mijn geval was 't Brussel… :sunglasses:

Dan vrees ik dat ze voor mij nooit zo’n bonnetje hoeven te maken.

1 like

Er is een ‘heritage afdeling’ in Geneve. Ik ben er niet bekend mee of ze ook oud spul opknappen. Eerlijk gezegd verwacht ik van niet, tenzij je echt een high end klantje bent en goed de weg weet. Ik heb er wel eens informatie opgevraagd - gewoon brutaal een briefje gestuurd met wat foto’s en wat vragen - en ik kreeg ook keurig antwoord. Dus ze bestaan wel… :wink:

Vroeger kon je bij het RSC in Londen nog wel eens een potje breken als je iets wilde behouden, is volgens mij ook waar @Krabong het over heeft. Weet niet of ze dat nog doen.

1 like

Dat is een keuze. Ik heb nu 2x Datejust jaren 70 bij een lokale horlogemaker liggen omdat ik wel onderhoud wil maar met behoud van authentieke delen.

Maar een Submariner uit 2004 kun je er prima brengen. De extra papieren en 2 jaar Rolex garantie vind ik de 400,- meer t.o.v lokaal.

Gr. Roel

Btw als je het horloge als nieuw terugkrijgt is de garantie maar povertjes.
Of is het maar een beetje nieuw?

2 jaar garantie op een onderhoudsbeurtje povertjes?

Dat vind ik nu net niet, want daar heb je al papieren bij.

Als ze toch alles uitwisselen en zeggen dat ie weer nieuw is?

Natuurlijk overdrijf ik, maar dat doen zij ook.

1 like

Het is nog niet zo lang geleden dat de ‘nieuw garantie’ ook twee jaar was en je zal de fabrikanten de kost moeten geven die dat nog steeds doen. Ik vind twee jaar op een onderhoudsbeurt érg schappelijk, één jaar had ik ook niet gek gevonden… zou willen dat mijn autodealer zo’n garantie geeft op elke onderhoudsbeurt, ja ook op de bewegende delen. :wink:

Maar volgens mij ben jij er al uit, Brussel of Keulen gaat 'm niet worden!

100% niet naar Rolex aan zulke condities.

1 like

Recent €885,- voor een Breitling moeten betalen met maar 1 jaar garantie.

@ TS: Je moet natuurlijk doen doen wat je zelf wilt. Ik gaf slechts mijn ervaring en mening :cowboy_hat_face:

Gr. Roel

2 likes

Ik vind dat een eigenaar zelf moet kunnen beslissen.
Een dial, tenzij die op alle kanten krom staat, heeft weinig met het al dan niet functioneren van een uurwerk te maken.
Maar wat is dat is.

Eens, even doortrekken naar auto s , dat doet Porsche perfect !
Speciale tarieven voor vintage auto s , onderdelen heel lang leverbaar etc. etc.
Hier in Leusden is het echtpaar Sonders actief, heel goede service, en ze luisteren wel naar de klant :innocent:

3 likes

Dat vind ik ook hoor. Maar in Keulen zijn ze daar zeer rechtlijnig in.

Gr. Roel

Heb Bose luidsprekers, al meer dan 20 jaar.
Laatst werkte die niet meer, in Duitsland gekocht, hier binnen gebracht en gerepareerd onder garantie.
Ik weet het, horloges zijn gecompliceerder, maar toch.

1 like