Rolex referentie nummer mysterie

Ongelooflijk mysterieus. Niet te verklaren. Of toch wel?!

Ik breek hier al zo lang mijn hoofd over… en ik ben er nog steeds niet uit. En ook google weet me geen oplossing te geven… dus kom ik bij jullie aankloppen!

Weinigen zullen hier al bij stil gestaan hebben, maar het is in mijn ogen toch wel enorm boeiend!

Terwijl ik amper de verjaardagsdatum van mijn ouders ken, ken ik wel quasi alle referentie nummers van Rolex. Het is nu eenmaal super handig als je wil duidelijk maken over welk horloge je spreekt, want met alleen een referentie nummer weet je vaak quasi volledig over welk horloge het gaat.

Zoals bv een 114060, een keramische Submariner No Date. Of een 116610LN, een keramische Submariner Date.

Achter elke ref zit natuurlijk een betekenis… de meesten weten dat ongetwijfeld wel, maar hier nogmaals even een foto die het even uitlegt.

Bij de 6-digit modellen, is het cijfer 5 dat aanduidt wat voor bezel het betreft, en cijfer 6 geeft aan welk (edel)metaal gebruikt wordt.

Dat wetende… is het in mijn ogen onverklaarbaar waarom digit 5 bij een Submariner No Date en een Submariner Date verschillend zijn? Aangezien de bezels identiek hetzelfde zijn uiteraard!

Hoe kan het in godsnaam dat de No Date een ‘6’ heeft als 5e cijfer en de Date een ‘1’.

Iemand een verklaring? Ben benieuwd!!

Net zo bijzonder als 166 niet alleen een submariner is :sunglasses: (getal 2,3 en 4)

Die tabel is een richting. Maar niet a fact.

image

6 likes

Volgens mij klopt er gewoon iets niet aan deze uitleg. De 116600 hebben we trouwens ook nog. Het verschil met de 116660 is niet de bezel. Sowieso: models released 2000 to present start with 1?

dd89a8ea22dc215f5239105fdc8a3c753ebac01c_1_690x456

2 likes

Klopt inderdaad niks van.

Vind het nog knap van TS dat die alleen zijn hoofd breekt over alleen het bezel getal.

De eerste 1166 zijn bij de no date een 1140… wat is dat dan? Geen submariner?

1 like

Kijk, dat is nou een leuk gifje! Die ga ik jatten.

Ik gok dat die 4 staat voor geen datum, afgaande op de 214270.

2 likes

En waar staat die eerste 2 dan voor?
Released na 2000 maar … :upside_down_face:

1 like

Voor 2e keus denk ik. Je wilde eigenlijk een sub, maar alleen een Explorer was haalbaar. Gokje hoor.

8 likes

Dat de no date ‘140’ heeft en niet ‘166’ lijkt mij logisch aangezien er een compleet ander uurwerk insteekt.

1 like

Zijn uiteraard veel zaken waar ik men hoofd over breek… maar dit is toch wel de meest extreme, en meest duidelijke naar mijn mening om als voorbeeld te geven

1 like

Ok. Maar de tabel geeft aan dat 166 een submariner is. Dat is een 140 toch ook :upside_down_face:

Tja, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar aan die tabel moet je nu ook weer niet te veel aandacht besteden. Was gewoon om het cijfer systeem duidelijk te maken voor mensen die dit niet kennen.

De tijd dat je alleen maar 007 moest onthouden :male_detective:️‍♂️

3 likes

Gebruik de zoekfunctie en u zult vinden;

imagehttps://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/f/5/c/f5cab82674e60c4312afaf93352e842a749ca2b2.jpeg

Zo dit verduidelijkt het eea een stuk meer.

Mysterie van de bezel is nu in elk geval opgelost @Oysterfan

Geen dank.

3 likes

Duidelijk. Beetje dubbel, maar ik kan er mee leven!

1 like

Staan de letters (dus bijv BLNR) ook achter de referentie in de kast?

Geen idee. Ik heb geen blnr.

Specifiek voor een blnr kan ik dat niet zeggen, maar aangezien een 116610LN geen ‘LN’ op de kast heeft staan verwacht ik dat ook niet bij een batman :slight_smile:

1 like