Rolex Tools

Hoiii

Zou graag wat leuke tools aanschaffen om mijn horloges een beetje beter te leren kennen, maar weet helaas niet goed wat te kopen.

Wat zou ik graag willen aanschaffen:

1. Een caseback opener
  2. Een tool om banden te swappen
  3. Een tool om bracelets te verkorten

Zou ze alleen willen gebruiken voor Rolex, dus vroeg ik me af of er dan bepaalde tools zijn die jullie voorkeur dragen. Rolex heeft immers een specifieke caseback, spring bars, schroefjes in je link, etc…

Hoeft niet per se het duurste te zijn, ik zoek naar een leuk evenwicht tussen prijs en kwaliteit.

Hoor het graag!

Plaatje voor de sfeer :v:t3:

4 likes

Oh no…

2 likes

Ik denk een goede set bergeon schroevendraaiers voor de band.

Zn bergeon pincet ding voor de banden.

Maar casebacks zou ik lekker dichtlaten, je wilt geen waterschade.

3 likes

Top, ga ik eens opzoeken!

Bij mijn moderne exemplaren ga ik de caseback er zeker op laten hoor! Maar even piepen bij een vintage, moet toch kunnen, niet?

zou ik ook zeker niet doen.

Gewoon lekker dichtlaten. Kleinste beetje vocht of vuil/stof en je hebt poep aan de knikker.

2 likes

Als je een uurwerk wil bekijken, koop lekker een zak horloge!
Verder, eens met wat Lucas zegt!

1 like

Goh, wist om eerlijk te zijn niet dat het zo delicaat was. Zou het gewoon wel eens leuk vinden om het eens van dichtbij te bekijken. Dacht dat dat met een beetje voorzichtheid wel zou moeten kunnen. Maar ok, misschien beter voorkomen dan genezen :+1:t3:

Als je graag aan de binnenkant wil kijken, een zakhorloge (want wat groter en makkelijker open te maken) of iets uit de lokale kringloopwinkel. Dat is echt een veel beter plan dan een (al dan niet) vintage Rolex open maken.
Tenzij je echt heel veel geld over hebt en het je echt geen f*^< kan schelen om waarde te vernietigen…

1 like

Bij die vintage modellen kan je prima even kijken.
Je gaat er toch niet mee zwemmen. Zolang je de dop er weer goed opdoet.

4 likes

Haha neenee, ik ben iemand die veel zorg hecht aan zijn spullen hoor… dus zou niet willen dat er iets aan komt. Dacht echter dat het met de juiste know-how wel zou lukken zonder brokken te maken. (Die know-how hoopte ik op youtube te gaan vinden… :joy:)

Dat is dus eigenlijk wat ik er ook over dacht.

Ahja joh.
Niet te bang zijn.

@gewoonlucas Lucas heeft net een 16570 gekocht na hier 3 over te twijfelen m.b.t. de financiën. Lucas ligt op de grond en zijn horloge in bed.

Zulke moet je niet serieus nemen.

21 likes

Lekker open maken … wel goed passend gereedschap nemen.
Hier is volop keus:
https://www.cousinsuk.com/category/case-opening-rolex

Valt wel mee. Ik slaap lekker op een Auping en mn Rolex in het doosje :wink:

Alleen genoeg ervaren horloge makers op Instagram en andere fora raden het af.

Een verloren wimper of net even uitschieten met je caseback opener en we zien het volgende topic alweer verschijnen.

2 likes

Dit soort dingen moet je aan echte vakmensen overlaten. Die heb je hier ook gelukkig. Gereedschap zoeken/kopen is leuk maar niet op je Rolex uitproberen, daar krijg je spijt van :wink:

Bandjes op maat maken en verwisselen moet prima lukken lijkt me.

3 likes

Klopt Willem, maar caseback openen?

1 like

Ik heb gewoon een setje bouwmarkt horloge schroevendraaiers (minder dan 10e uit m’n hoofd), werkt prima als de schroeven niet idioot vast zitten! Voor het assembleren van een uurwerk vast niet geschikt maar een horlogeband op maat maken gaat zonder problemen.

1 like

Om de bandjes te verwisselen is bij (moderne) Rolexen de Bergeon 7825 ideaal. Je hebt de (stalen) band er zo vanaf. Nieuw bandje er op is iets lastiger, maar ook goed te doen. Plak wel altijd even je lugs af als je dit gaat doen. De Bergeon:

c4c27c51e3eeea90bf5166f6fdc3cb10d51b0c75

2 likes

Deze heb ik ook. Werkt top :+1:t2:

1 like